23948sdkhjf

Johan Kristoffersson dominerade blöt STCC-tävling på Rudskogen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Regnet öste ner över norska Rudskogen under den femte deltävlingen i STCC, men Johan Kristoffersson strålade som solen. ”Kungen av regn” tog två överlägsna segrar och stärkte sin ledning i förarmästerskapet, trots ett svårt utgångsläge efter kvalet. Tummen upp för "Kungen av regn".

 Johan Kristoffersson vann det första racet på Rudskogen i överlägsen stil.

- Det hade jag verkligen inte trott efter kvalet. Då hade vi inte varvtiderna för att hänga med, men när jag vaknade i morse och såg att det regnade så steg ju förhoppningarna, säger Johan, som förstås fick beröm av teamchefen i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS.

- Det känns bra att ha Johan i laget när det är vanskliga förhållanden. Trots tungt lastad bil visar han sin klass när förarskickligheten och teamets kompetens blir avgörande, sammanfattar Tommy Kristoffersson.

Efter ett mycket tungt kval på torr bana under lördagen var det en besviken Johan Kristoffersson som lämnade Rudskogens motorbana med en sjätteplats och utan kvalpoäng.

Men när gråa moln tornade upp sig under söndagsmorgonen ljusnade anletsdragen på ”Kungen av regn” och i första racet visade Kristoffersson att det fanns all anledning till optimismen. Från sjätte startspår fick han till en blixtrande start med sin Golf GTI TCR och var uppe på andra plats redan i kurva två.

- En väldigt väldigt bra start och sedan hade jag bra pace. Det är bara att tacka teamet för en perfekt bil. Vi gjorde några små justeringar efter warm up och det fungerade.

Kristoffersson gick sedan en stenhård kamp mot Robert Dahlgren om ledningen under de första varven. Mästerskapsledaren var nästan förbi på yttern, men tappade istället till tredjeplats efter en tuff närkamp med Daniel Haglöf. Därifrån började jakten, en framgångsrik sådan. Kristoffersson behövde några varv för att fånga in sina byten, men med halva racet kvar var han uppe i täten och seglade sedan ifrån till seger med hela elva sekunders marginal.

- Det var ingen fel på farten i alla fall, konstaterar Johan efter sin femtonde STCC-seger i karriären.

Den betydde också att han tog tillbaka den mästerskapsledning Robert Dahlgren erövrade i samband med kvalet.

Bakom Kristoffersson gjorde de övriga två Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarna mycket fina insatser. Hugo Nerman fick också en kanonstart, men hamnade i trängsel och fick börja om längre bak i fältet. Därifrån visade han mycket bra fart och tog sig upp till femte plats, delad karriärbästa, med vittring på Philip Morin på fjärde. Därmed blev det 18 nya poäng i juniormästerskapet.

Från sista startrutan gjorde Nicklas Oscarsson en stark uppkörning från 17:e till tolfte plats.

- Både Hugo och Nicklas gjorde ett riktigt bra första race, tycker Tommy Kristoffersson.

I andra racet tog sig inte Johan Kristoffersson fram lika enkelt som i första.

- Jag fick en bra start, men det var det fler som fick, inte minst Fredrik Ekblom, kommenterar Johan, som fick jaga från en fjärdeplats.

Efter några varv var han dock uppe på andra och tog upp jakten på Volkswagen-kollegan Andreas Wernersson, Lestrup Racing Team. Sju extra poäng hägrade, 25 istället för 18.

- Det blev mer taktik i andra racet. Andreas är riktigt duktig på att köra och han hade bra pace, så jag tänkte att vi skulle skapa lucka bakåt innan jag satte in stöten.

Attacken kom efter långa rakan, en satsning utöver det vanliga.

- Där bromsade jag absolut så sent jag vågade. Det var precis jag fick stopp utan att låsa upp hjulen, medger Kristoffersson som överraskade västgöten:

- Jag visste ju att jag skulle behöva åka riktigt fort för att hålla Johan bakom, men han gjorde en grej som jag inte trodde han skulle lyckas med, konstaterar en ändå ganska nöjd racetvåa och mästerskapstrea inför Mantorp.

- Det är alltid riskabelt att ta sig fram i fältet och Wernersson var riktigt stark i täten, men de sju poängen Johan plockade där kan visa sig avgörande i sista deltävlingen, menar Tommy Kristoffersson.

Omkörningen ledde fram till andra raka segern och en total mästerskapsledning på fjorton poäng, 173 för Johan mot 159 för Robert Dahlgren.

Hugo Nerman hade inte lika bra utdelning i andra racet, där han fick nöja sig med trettonde plats.

- Jag saknade grepp helt och hållet, trots att setupen var den samma som i första racet, konstaterar en förbryllad Nerman, som nu delar mästerskapsledningen i JTCC med Philip Morin inför avslutningen på Mantorp om två veckor, 169 lika.

Nicklas Oscarsson gjorde precis som i race ett fina omkörningar och manövrerade sig upp till tolfte plats.

- Vi visar vad vi är kapabla till, men det är svårt att avancera mer än fem-sex platser mot så kompetent motstånd, summerar Oscarsson som ändå fick med sig positiva race efter ett nattsvart kval.

Bland övriga Golf GTI TCR-förare kan nämnas att Fredrik Ekblom, WestCoast Racing, plockade totalt tio poäng medan Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, samlade ihop sju pinnar.

Mästerskapsmedaljerna kommer att fördelas på Mantorp Park 21-22 september.

STCC Förarmästerskapet

  1. Johan Kristoffersson 173
  2. Robert Dahlgren 159
  3. Andreas Wernersson 139
  4. Daniel Haglöf 123

JTCC

  1. Hugo Nerman 169
  2. Philip Morin 169
  3. Oliver Söderström 155

STCC Teammästerskapet

  1. PWR Racing Team 284
  2. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS 217

3 Lestrup Racing Team 175

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Volkswagen siktar på elbilsrekord på Nürburgring med ID. R

Efter rekordet i backtävlingen Pikes Peak med eldrivna sportbilen ID. R, har Volkswagen nu siktet inställt på ett annat rekord till sommaren: varvrekordet för elbilar på Nürburgring-Nordslingan, som anses vara en av de tuffaste racingbanorna i världen.

Groupe Renault sålde 3.9 miljoner bilar world wide förra året

I Sverige sålde Groupe Renault 24 048 fordon under 2018 med en privatmarknadsandel på 4,9 procent av totalmarknaden. Det är rekord sedan 2011.

Se världens första reklamfilm skriven av artificiell intelligens

Allt fler utländska köpare vill ha svenska begagnade bilar

Utlandsintresset för att köpa bil i Sverige ökar dramatiskt i och med den svaga kronan. Antalet utländska besökare har fyrdubblats på Sveriges näst största bilsajt Wayke det senaste året och intresset fortsätter att öka. Sex procent av besökarna är utländska i dagsläget.

Mekonomen Group vinstvarnar för fjärde kvartalet

Prestigefyllt Volvopris till Rejmes Bil

Volvo Car Excellence Club delas ut på årsbasis och bjuder in de Volvohandlare som arbetat allra bäst med att utveckla och leverera genomgående hög kundnöjdhet under föregående år, att ingå i sällskapet.

Nyhetsbrev

SFVF i möte med Arbetsmiljöverket om arbetsmiljön i fordonsbranschen

Arkiv

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nu kommer de nya registreringsnumren

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

”Kraven på elnätet ökar hela tiden”

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Höga krav på bihandlaren i ARN

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Allt fler tvister hos Allmänna Reklamationsnämnden

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Förlust för Audi ifjol

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny UV-grundfyller från Basf

Ny vd för Circle K Sverige AB

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Se alla Företagens egna nyheter

CRC 5-56 universalolja

Ny drivaxel till Volvo XC60

Sänkta priser på delar till drivlinan

Laddbart Blixtljus

Lagerlådor till alla områden

Unik VAS-godkänd ljusinställare

Ny drivaxel till Ford

Actia 3D4C

Ny stavaxel och stickaxel

Nokian Tyres förnyar sina däcketiketter – Framhäver kvalitet från Norden

Halvaxel till Saab och Opel

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Sänd till en kollega

0.09