23948sdkhjf

Johan Kristoffersson dominerade blöt STCC-tävling på Rudskogen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Regnet öste ner över norska Rudskogen under den femte deltävlingen i STCC, men Johan Kristoffersson strålade som solen. ”Kungen av regn” tog två överlägsna segrar och stärkte sin ledning i förarmästerskapet, trots ett svårt utgångsläge efter kvalet. Tummen upp för "Kungen av regn".

 Johan Kristoffersson vann det första racet på Rudskogen i överlägsen stil.

- Det hade jag verkligen inte trott efter kvalet. Då hade vi inte varvtiderna för att hänga med, men när jag vaknade i morse och såg att det regnade så steg ju förhoppningarna, säger Johan, som förstås fick beröm av teamchefen i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS.

- Det känns bra att ha Johan i laget när det är vanskliga förhållanden. Trots tungt lastad bil visar han sin klass när förarskickligheten och teamets kompetens blir avgörande, sammanfattar Tommy Kristoffersson.

Efter ett mycket tungt kval på torr bana under lördagen var det en besviken Johan Kristoffersson som lämnade Rudskogens motorbana med en sjätteplats och utan kvalpoäng.

Men när gråa moln tornade upp sig under söndagsmorgonen ljusnade anletsdragen på ”Kungen av regn” och i första racet visade Kristoffersson att det fanns all anledning till optimismen. Från sjätte startspår fick han till en blixtrande start med sin Golf GTI TCR och var uppe på andra plats redan i kurva två.

- En väldigt väldigt bra start och sedan hade jag bra pace. Det är bara att tacka teamet för en perfekt bil. Vi gjorde några små justeringar efter warm up och det fungerade.

Kristoffersson gick sedan en stenhård kamp mot Robert Dahlgren om ledningen under de första varven. Mästerskapsledaren var nästan förbi på yttern, men tappade istället till tredjeplats efter en tuff närkamp med Daniel Haglöf. Därifrån började jakten, en framgångsrik sådan. Kristoffersson behövde några varv för att fånga in sina byten, men med halva racet kvar var han uppe i täten och seglade sedan ifrån till seger med hela elva sekunders marginal.

- Det var ingen fel på farten i alla fall, konstaterar Johan efter sin femtonde STCC-seger i karriären.

Den betydde också att han tog tillbaka den mästerskapsledning Robert Dahlgren erövrade i samband med kvalet.

Bakom Kristoffersson gjorde de övriga två Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarna mycket fina insatser. Hugo Nerman fick också en kanonstart, men hamnade i trängsel och fick börja om längre bak i fältet. Därifrån visade han mycket bra fart och tog sig upp till femte plats, delad karriärbästa, med vittring på Philip Morin på fjärde. Därmed blev det 18 nya poäng i juniormästerskapet.

Från sista startrutan gjorde Nicklas Oscarsson en stark uppkörning från 17:e till tolfte plats.

- Både Hugo och Nicklas gjorde ett riktigt bra första race, tycker Tommy Kristoffersson.

I andra racet tog sig inte Johan Kristoffersson fram lika enkelt som i första.

- Jag fick en bra start, men det var det fler som fick, inte minst Fredrik Ekblom, kommenterar Johan, som fick jaga från en fjärdeplats.

Efter några varv var han dock uppe på andra och tog upp jakten på Volkswagen-kollegan Andreas Wernersson, Lestrup Racing Team. Sju extra poäng hägrade, 25 istället för 18.

- Det blev mer taktik i andra racet. Andreas är riktigt duktig på att köra och han hade bra pace, så jag tänkte att vi skulle skapa lucka bakåt innan jag satte in stöten.

Attacken kom efter långa rakan, en satsning utöver det vanliga.

- Där bromsade jag absolut så sent jag vågade. Det var precis jag fick stopp utan att låsa upp hjulen, medger Kristoffersson som överraskade västgöten:

- Jag visste ju att jag skulle behöva åka riktigt fort för att hålla Johan bakom, men han gjorde en grej som jag inte trodde han skulle lyckas med, konstaterar en ändå ganska nöjd racetvåa och mästerskapstrea inför Mantorp.

- Det är alltid riskabelt att ta sig fram i fältet och Wernersson var riktigt stark i täten, men de sju poängen Johan plockade där kan visa sig avgörande i sista deltävlingen, menar Tommy Kristoffersson.

Omkörningen ledde fram till andra raka segern och en total mästerskapsledning på fjorton poäng, 173 för Johan mot 159 för Robert Dahlgren.

Hugo Nerman hade inte lika bra utdelning i andra racet, där han fick nöja sig med trettonde plats.

- Jag saknade grepp helt och hållet, trots att setupen var den samma som i första racet, konstaterar en förbryllad Nerman, som nu delar mästerskapsledningen i JTCC med Philip Morin inför avslutningen på Mantorp om två veckor, 169 lika.

Nicklas Oscarsson gjorde precis som i race ett fina omkörningar och manövrerade sig upp till tolfte plats.

- Vi visar vad vi är kapabla till, men det är svårt att avancera mer än fem-sex platser mot så kompetent motstånd, summerar Oscarsson som ändå fick med sig positiva race efter ett nattsvart kval.

Bland övriga Golf GTI TCR-förare kan nämnas att Fredrik Ekblom, WestCoast Racing, plockade totalt tio poäng medan Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, samlade ihop sju pinnar.

Mästerskapsmedaljerna kommer att fördelas på Mantorp Park 21-22 september.

STCC Förarmästerskapet

  1. Johan Kristoffersson 173
  2. Robert Dahlgren 159
  3. Andreas Wernersson 139
  4. Daniel Haglöf 123

JTCC

  1. Hugo Nerman 169
  2. Philip Morin 169
  3. Oliver Söderström 155

STCC Teammästerskapet

  1. PWR Racing Team 284
  2. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS 217

3 Lestrup Racing Team 175

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Nordens största anläggning för husbilar och husvagnar

Snickare elektriker – och fordonstekniker. Sveriges största försäljningsanläggning för husbilar och husvagnar behöver rekrytera brett för att kunna bemanna sin verkstad.

LBM Autoparts storsatsar på utökat sortiment och klassiska amerikanska bilar

LBM Autoparts sortiment av reservdelar och renoverings-kit till växellådor växer rejält, och en kategori man satsar stort på är delar till klassiska amerikanska bilar.

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ny tjänst hjälper verkstaden att snabbt uppfylla certifiering och lagkrav

KlarOK är ett kvalitets- och ledningssystem som är byggt för extrem enkelhet. På bara några få veckor kan verkstaden t ex bli klar för certifiering till Godkänd Bilverkstad.

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny unik fordonsutbildning i Malmö när ProMeister satsar på vuxna

Nyhetsbrev

Möte om riskhantering vid arbete med e-fordon och gasfordon

Arkiv

Publiksuccé för Skandinaviens största bil- och mc-show

I år kom inte mindre än 76 773 besökare till Elmia i Jönköping för att kika på de över fyra hundra utställningsfordonen och för att umgås och ha kul.

800 kg förfalskade kullager ska förstöras

Äntligen kommer Inspirationsdagen 100% Verkstad till Göteborg

Sogefi först på eftermarknaden med ett komplett filtersortiment för nya Peugeot 508

USA öppnar litium-gruva - igen

NEVS ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono motors som valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

1

Biltema tillbakavisar uppgifter i Uppdrag Granskning om att man smiter undan skatt

ProMeister skapar nya jobb i Östersund

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

”Det finns över 400000 veteranbilar i Sverige”

Deras auktioner lockar spekulanter från hela norra Europa. Nu vill Bilweb Auctions skapa Nordens första veteranbilshub.

Det är läge för att branschen själv tar kommandot i bilskadefrågan!

Idag blir vi överkörda av försäkringsbolagen. För att vi ska kunna flytta fram våra positioner krävs dock att verkstäderna våga ansluta sig till Eurogarant så vi kan ta upp kampen på allvar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF till MotorMagasinet.

Andie Lahdo utsedd till årets företagare

Utifrån hundratals nominerade företag har ABS Wheels vd, Andie Lahdo vunnit det mest ärofyllda priset Årets företagare i Sigtuna kommun.

Pris till mobilitetsforskare

5

Sju bilmärken minskade sina CO2-utsläpp

Sju av världens bilmärken har lyckats minska koldioxidutsläppen från sina tillverkade bilar ifjol jämfört med 2017. Det visar siffror från fordonsstatistikkonsulten Jato.

Därför blev de populärast på Autobutler

Toyota och Suzuki i nytt samarbete

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Skruvat.se rekryterar Claes Kjelldorff som Business Manager

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Nytt rekordår för DEFA

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Se alla Företagens egna nyheter

Utvidgning av programmet för elektriska gasfjädrar och egen testutrustning

Skåphurtsen för framtidens verkstad

Damien Germés är förste Europe på posten som NGK SPARK PLUGS VD.

Snart är sommaren här - dags för AC!

Fordonsbelysning - Volkswagen Amarok

Få 40.000:- för din gamla hjulinställare

13 delar till Tesla modell S

NEXA - för din säkerhet vid brand

Påskhälsning

Nytt testcenter tas i bruk

Högskåpet för framtidens verkstad

"Med bra utbildning och support får våra kunder ut 100% av sin investering."

Trådlös truckkamera

Svängande kylvattentemperatur på bilar med DSG-växel

Hitta rätt belysning till din truck

Förvarar du däcken i en container, eller funderar på nytt däckhotell?

3D-utskrift av reservdelar! Vad gör Triscan?

100% verkstad i Göteborg och Malmö

Vad är egentligen en Logimat?

Lazer extraljus - Ford monteringskit

ACTIA 3D - standardinstallation och utbildning ingår alltid.

Verktygsskåpet för framtidens verkstad

Så säkerställs en säker arbetsmiljö på kedjans alla lastbils- och bussverks...

KW Parts storsatsar på sortiment till klassiska Amerikanska bilar!

Idag startar Bauma & Brigade är där!

Sänd till en kollega

0.13