23948sdkhjf

Johan Kristoffersson dominerade blöt STCC-tävling på Rudskogen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Regnet öste ner över norska Rudskogen under den femte deltävlingen i STCC, men Johan Kristoffersson strålade som solen. ”Kungen av regn” tog två överlägsna segrar och stärkte sin ledning i förarmästerskapet, trots ett svårt utgångsläge efter kvalet. Tummen upp för "Kungen av regn".

 Johan Kristoffersson vann det första racet på Rudskogen i överlägsen stil.

- Det hade jag verkligen inte trott efter kvalet. Då hade vi inte varvtiderna för att hänga med, men när jag vaknade i morse och såg att det regnade så steg ju förhoppningarna, säger Johan, som förstås fick beröm av teamchefen i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS.

- Det känns bra att ha Johan i laget när det är vanskliga förhållanden. Trots tungt lastad bil visar han sin klass när förarskickligheten och teamets kompetens blir avgörande, sammanfattar Tommy Kristoffersson.

Efter ett mycket tungt kval på torr bana under lördagen var det en besviken Johan Kristoffersson som lämnade Rudskogens motorbana med en sjätteplats och utan kvalpoäng.

Men när gråa moln tornade upp sig under söndagsmorgonen ljusnade anletsdragen på ”Kungen av regn” och i första racet visade Kristoffersson att det fanns all anledning till optimismen. Från sjätte startspår fick han till en blixtrande start med sin Golf GTI TCR och var uppe på andra plats redan i kurva två.

- En väldigt väldigt bra start och sedan hade jag bra pace. Det är bara att tacka teamet för en perfekt bil. Vi gjorde några små justeringar efter warm up och det fungerade.

Kristoffersson gick sedan en stenhård kamp mot Robert Dahlgren om ledningen under de första varven. Mästerskapsledaren var nästan förbi på yttern, men tappade istället till tredjeplats efter en tuff närkamp med Daniel Haglöf. Därifrån började jakten, en framgångsrik sådan. Kristoffersson behövde några varv för att fånga in sina byten, men med halva racet kvar var han uppe i täten och seglade sedan ifrån till seger med hela elva sekunders marginal.

- Det var ingen fel på farten i alla fall, konstaterar Johan efter sin femtonde STCC-seger i karriären.

Den betydde också att han tog tillbaka den mästerskapsledning Robert Dahlgren erövrade i samband med kvalet.

Bakom Kristoffersson gjorde de övriga två Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarna mycket fina insatser. Hugo Nerman fick också en kanonstart, men hamnade i trängsel och fick börja om längre bak i fältet. Därifrån visade han mycket bra fart och tog sig upp till femte plats, delad karriärbästa, med vittring på Philip Morin på fjärde. Därmed blev det 18 nya poäng i juniormästerskapet.

Från sista startrutan gjorde Nicklas Oscarsson en stark uppkörning från 17:e till tolfte plats.

- Både Hugo och Nicklas gjorde ett riktigt bra första race, tycker Tommy Kristoffersson.

I andra racet tog sig inte Johan Kristoffersson fram lika enkelt som i första.

- Jag fick en bra start, men det var det fler som fick, inte minst Fredrik Ekblom, kommenterar Johan, som fick jaga från en fjärdeplats.

Efter några varv var han dock uppe på andra och tog upp jakten på Volkswagen-kollegan Andreas Wernersson, Lestrup Racing Team. Sju extra poäng hägrade, 25 istället för 18.

- Det blev mer taktik i andra racet. Andreas är riktigt duktig på att köra och han hade bra pace, så jag tänkte att vi skulle skapa lucka bakåt innan jag satte in stöten.

Attacken kom efter långa rakan, en satsning utöver det vanliga.

- Där bromsade jag absolut så sent jag vågade. Det var precis jag fick stopp utan att låsa upp hjulen, medger Kristoffersson som överraskade västgöten:

- Jag visste ju att jag skulle behöva åka riktigt fort för att hålla Johan bakom, men han gjorde en grej som jag inte trodde han skulle lyckas med, konstaterar en ändå ganska nöjd racetvåa och mästerskapstrea inför Mantorp.

- Det är alltid riskabelt att ta sig fram i fältet och Wernersson var riktigt stark i täten, men de sju poängen Johan plockade där kan visa sig avgörande i sista deltävlingen, menar Tommy Kristoffersson.

Omkörningen ledde fram till andra raka segern och en total mästerskapsledning på fjorton poäng, 173 för Johan mot 159 för Robert Dahlgren.

Hugo Nerman hade inte lika bra utdelning i andra racet, där han fick nöja sig med trettonde plats.

- Jag saknade grepp helt och hållet, trots att setupen var den samma som i första racet, konstaterar en förbryllad Nerman, som nu delar mästerskapsledningen i JTCC med Philip Morin inför avslutningen på Mantorp om två veckor, 169 lika.

Nicklas Oscarsson gjorde precis som i race ett fina omkörningar och manövrerade sig upp till tolfte plats.

- Vi visar vad vi är kapabla till, men det är svårt att avancera mer än fem-sex platser mot så kompetent motstånd, summerar Oscarsson som ändå fick med sig positiva race efter ett nattsvart kval.

Bland övriga Golf GTI TCR-förare kan nämnas att Fredrik Ekblom, WestCoast Racing, plockade totalt tio poäng medan Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, samlade ihop sju pinnar.

Mästerskapsmedaljerna kommer att fördelas på Mantorp Park 21-22 september.

STCC Förarmästerskapet

  1. Johan Kristoffersson 173
  2. Robert Dahlgren 159
  3. Andreas Wernersson 139
  4. Daniel Haglöf 123

JTCC

  1. Hugo Nerman 169
  2. Philip Morin 169
  3. Oliver Söderström 155

STCC Teammästerskapet

  1. PWR Racing Team 284
  2. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS 217

3 Lestrup Racing Team 175



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Vi tog ett snack med Verktygsbodens vd Lars Edwardsson som varit i Kina där han bland annat besökt en stor eftermarknadsmässa.

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Närmare 300 personer var på plats under torsdagen när branschtidningen Motormagasinet för första gången arrangerade Motorgalan. I 12 olika kategorier korades vinnarna som samtliga fick gå upp på scenen och ta emot pris.

Bilder från Motorgalan

Motorgalan på Berns samlade över 300 personer från fordonsbranschen och de fick uppleva en riktig branschfest. Ännu fler bilder finns på MotorMagasinet på Facebook.

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Arkiv

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Här är Malmös första motorbranschcollege

Förvärv lyfter Mekonomen

Tredje kvartalet blev en milstolpe för Mekonomen i och med förvärvet av FTZ och Inter-Team och med fortsatta förbättringar i den tidigare koncernen. Förvärvet av FTZ och Inter-Team kommer att fördubbla Mekonomen Groups omsättning.

Personalliggare - nytt ställningstagande från Skatteverket

SFVF tar Mazda i örat för slarvig tolkning av digital servicebok

Nu blir det lättare att anmäla parkeringsskador

Domstol stoppar Svensk Fordonsgaranti med vite på 3 miljoner kronor

Patent- och marknadsdomstolen stoppar med omedelbar verkan marknadsföringen från företaget Svensk Fordonsgaranti. Konsumentverket har fått in över 860 anmälningar mot företaget.

Debatt: Styrningsfrekvensen från försäkringsbolagen snedvrider all konkurrens!

På nytt jobb

Många supermiljöbilar exporteras som begagnade

El-MC får snabbladdande batterier

Motorrengöring med vätgas: "Många symptom försvann"

Enklare beställa hos Glasurit med ny app

Peugeot tillåter HVO100 i alla nyare dieselbilar

PROVKÖRNING: Inte bara sju års garanti

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Mercedes lanserar HVO 100-bil

Biltemas flygplan får norska piloter

PÅ NYTT JOBB

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

Se alla Företagens egna nyheter

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Sänd till en kollega

0.163