23948sdkhjf

BMW presenterar sin vision av framtidens bil

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Hur kommer vi att transportera oss i framtiden? Enligt BMW råder det inget tvivel om att det är med självkörande, elektrifierade och uppkopplade fordon.

Detta presenteras genom BMW Vision iNEXT som är försmaken av den färdiga modell som ska vara redo år 2021.

BMW iNEXT bygger på en idé som började ta form 2007 via ”i-projektet”, som 2013 resulterade i den helt elektrifierade BMW i3. I dag har BMW samlat över tio års erfarenhet av elektrifierad mobilitet. BMW i-bilarna har stadigt förbättrats och teknologin som de bygger på implementeras nu för att gradvis elektrifiera modellerna i BMW och MINI:s produktkataloger.

Nästa stora steg är ett förkroppsligande av de strategiska innovationsområden som BMW arbetar med. I praktiken innebär det en bil med en hög nivå av autonom körning, som är utsläppsfri och fullt uppkopplad. Designmässigt handlar det om hur dessa innovationsområden ska visualiseras och därmed besvara frågan: ”Hur ser en bil ut som inte längre behöver framföras av en person, men som kan det om så önskas?”.

- Personlig mobilitet kommer genomgå markanta förändringar. Möjligheterna som kommer med självkörande bilar och en ständig utveckling av uppkopplade funktioner innebär helt nya upplevelser och sätt att forma en bilresa. Med detta i åtanke har vi designat denna helt elektrifierade BMW Vision iNEXT som en mobil miljö som ska förhöja livskvalitet, säger Klaus Fröhlich, styrelsemedlem och utvecklingsansvarig hos BMW Group i ett pressmeddelande.

Den serietillverkade versionen av det nya flaggskeppet BMW iNEXT kommer att tillverkas på fabriken i Dingolfing med start 2021. Visionen som presenteras genom BMW Vision iNEXT är en försmak på hur detta kommer att se ut när dessa innovationsområden för första gången sammanförs till ett komplett paket.

Design

BMW Vision iNEXT präglas av elegans och självförtroende med kraftfullt skulpterade ytor som breder ut sig som väldefinierade muskler. Noterbara detaljer är kameror i stället för sidospeglar och touch-känsliga ytor i stället för vanliga dörrhandtag. Likt övriga elbilar saknas en förbränningsmotor och i stället huserar BMW-njurarna en ”intelligent panel” med olika sensorer. Storlek och proportioner liknar en modern BMW SAV (Sports Activity Vehicle). Den har bred hjulbas, korta överhäng och stora hjul (24”). Exteriörfärgen, Liquid Greyrose Copper, förändras gradvis i skuggan, och går från varm koppar till mörk ros. När bilen låses upp skiner blå toner upp som framhäver linjerna.

Boost eller Ease
Med BMW iNEXT kommer föraren kunna växla mellan två lägen: Boost mode och Ease mode. Boost innebär att ratt och skärmar positioneras mot föraren. Det elektriska förarsystemet används för att skapa en dynamisk men tyst och utsläppsfri körupplevelse.

Ett byte till Ease gör att förarmiljön förändras för att ge förutsättningar att interagera med bilens olika funktioner. Ratten dras tillbaka en aning och skapar en känsla av öppna ytor. Skärmen på instrumentbrädan växlar från förarrelaterat innehåll till att ge förare och passagerare förslag på intressanta platser och händelser längs vägen.

Shy Tech: Innovativ teknik – ej synlig men alltid tillgänglig
Bortsett instrumentbräda och ovanför ratten saknas både skärmar eller kontrollknappar. All teknik är integrerad under ytan och aktiveras enbart när förare och passagerare vill så. I framtiden kommer alla funktioner kunna hanteras via träytor eller tyg. Bildskärmar blir överflödiga när smart projicering förvandlar bilens alla ytor till interaktiva skärmar. Tre beståndsdelar utgör grunden för den teknik som döljer sig i BMW Vision iNEXT.

Intelligent Personal Assistant: Bilens smarta personliga assistent väcks till liv med ett röstkommando som ”Hey BMW”. Den är fullt integrerad med smarta enheter eller smarta hemnätverk via BMW Connected vilket möjliggör för förare att exempelvis stänga fönstret i hemmet medan de sitter i bilen, via röststyrning.

Intelligent interiör: I Ease-läget förvandlas centerkonsolens träytor till touchkontroll. När man rör vid träytan följs fingrets rörelse av en svans av lampor som liknar en komet. Jacquard-tyget i baksätet kommer också ha integrerad kontrollförmåga och det går exempelvis att kontrollera musiken med olika gester som får visuell respons med LED-lampor under tyget.

Intelligent projicering: Det blir nu möjligt att visualisera information via ljusprojektion och på sikt blir skärmar överflödiga. Tekniken i BMW Vision iNEXT har nått en god bit på vägen och kan utgöra både läslampa och interaktiv projektionsyta. Den kan exempelvis komplettera texten i en pappersbok med projicering av bilder, rörligt material eller interaktiv grafik.

Syftet med BMW Vision iNEXT är att visa att möjligheterna med självkörande bilar finns i en snar framtid och samtidigt samla BMW:s fokusområden, självkörning, elektrifiering och uppkoppling, i en bil. BMW iNEXT har en central roll i utvecklingen av de funktioner och komponenter som kommer att användas i framtidens fordonsflotta. Till 2025 ska BMW Group kunna erbjuda 25 modeller med elektrifierade körsystem, varav 12 kommer vara helt elektrifierade.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny dieselpump till Mercedes

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Sänd till en kollega

0.208