23948sdkhjf

Revolution i lackboxen med virtuell lackutbildning

En nyhet på året Automechanika var företaget Virtualpaint som visade upp en virtuell lackbox med AR-teknik.

Systemet erbjuds i två versioner, ett 2D-system för nybörjare och ett 3D-system för de med erfarenhet av lackeringsarbete. Företaget som har sitt ursprung från USA har kommit in väl på den europeiska marknaden. En del stora kunder är bl.a. tyska skolor och Daimler AG.

Inställningsmöjligheterna vad gäller lackspruta, färg, yta, karosseridelar, lackeringsteknik etc. är precisa och resultatet av träningen kan brytas ner i många delar genom en analys till användaren och utbildningsledaren.

– Det är det bästa system jag någonsin har sett, säger Bo Ericsson på SFVF till MotorMagasinet.

– Nu ska jag informera nationella programrådet på Skolverket. Vid mina besöka på många skolor finns det ingen eller ofta dålig utrustning, här kan skolan till en förhållandevis låg kostnad investera i den här utrustning och utbilda proffs. Det här känns revolutionerande både för skolor, yrkeshögskolor och verkstäder eftersom många fler kommer ha råd att utbilda och vidareutbilda lackerare. Ett av branschens stora problem är skenande lönekostnader eftersom det finns för få lackerare, nu kan vi ändra på det säger Ericsson.

Fakta:

Fördelen för ett utbildningscenter:

  • Träningen ger en 50-procentig kostnadsbesparing av lack mot om lackering skett med färg under hela utbildningsperioden
  • Det behövs ingen traditionell lackbox som medför höga energikostnader
  • Det behövs ingen skyddsutrustning vid användandet av systemet
  • Färgen tar ingen tid att förbereda
  • Inga karossdelar behöver användas eller förberedas
  • Efter träningen finns det ingenting som behöver städas upp
  • Kan integreras i befintligt utbildningsprogram
  • Utbildningscentret behöver inga modifieringar av lokaler för att utbilda inom lackering
  • Systemet ger optimal feedback för användaren där en utbildningsledare nödvändigtvis inte behöver analysera resultatet i realtid
  • Inlärningen kan ske autonomt i systemet och behöver till stora delar ej vara lärarledd
  • Teoretiska kunskaper demonstreras i systemet och överförs till praktisk kunskap
  • Utifrån ett miljö- och arbetsmiljöperspektiv är systemet optimalt
  • Alla resultat sparas och analyseras av systemet för att bl.a. ge motivation till användaren
  • Interaktionen mellan läraren och deltagaren utökas då systemet hjälper till att analysera vad som behöver utvecklas
  • Lättare att utveckla en bra teknik för användaren då denne ska hantera lackspruta

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078