23948sdkhjf

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

- Det enda jag bryr mig om är att åka från Mantorp som etta. Mitt arbete skiljer sig inte åt om jag så ligger etta, tvåa eller sjua. Jag kan inte göra annat än att köra så fort jag kan. Johan Kristoffersson rattar kommande helg sin Golf GTI TCR med full viktlåda efter dubbelsegern på Rudskogen, och behöver hämta in sju poäng på värste konkurrenten Robert Dahlgren, som förvisso också väger tyngre nu. - En utmaning absolut, men jag ska göra det som behövs för att vinna. Jag älskar när allt ställs på sin spets, konstaterar Johan med stort självförtroende och beslutsamhet.

Kristoffersson junior har i vanlig ordning brytt sig minimalt om det som hänt runt omkring. Desto mer hektiskt har det varit för stallchefen, pappa Tommy, efter att Svenska Bilsportförbundets Disciplinnämnd friat PWR Racing från diskningen på Gelleråsen. Nya förutsättningar för Volkswagen Dealer Team BAUHAUS inför säsongens sista tävling – men samma mål. - Vi åker dit för att vinna mästerskapet. Det som skiljer är att vi behöver vara mer offensiva i vår taktik, eftersom vi har poäng att hämta in på Dahlgren, säger Tommy.

För så väl utomstående som de insatta är det svårt att hänga med i alla turer. Svenska Bilsportförbundets tekniker underkände alltså avgassystemet på Cupra-bilarna på Gelleråsen för en dryg månad sedan. PWR-teamet överklagade beslutet och efter lång väntan kom under tisdagen beslutet från SBF:s Disciplinnämnd. Teamet friades. Detta fick i sin tur Greger Pettersson, TCR-ansvarig i Sverige, att kraftigt kritisera nämndens beslut. Tommy Kristoffersson förklarar: - Bilsportförbundets tekniker ansvarade för diskvalificeringen. Detta stöddes också av TCR och TCR:s tekniske kontrollant i Sverige, Göran Olsson. Det som Disciplinnämnden har gjort nu är i praktiken att underkänna förbundets egna teknikers arbete och TCR:s formulering av reglementet. Teamchefen tycker att nämndens bedömning är otydlig och tillägger: - Vi åker till Mantorp för att tävla och sköta den del vi är bäst på. Men jag vill påpeka att vi har mycket stort förtroende för TCR:s ansvariga Greger Pettersson och Göran Olsson, precis som vi har för tävlingsledaren Börje Blomén och Bilsportförbundets tekniker med Erik Emanuelsson i spetsen, alla med stor kompetens och mångårig erfarenhet.

Dick Jönsson Wigroth, teamchef i WestCoast Racing, vars förare lämnade in en av protesterna mot PWR-teamet i Karlskoga, tycker också att domen från Disciplinnämnden är bristfällig. - I mina ögon är frågan fortfarande obesvarad. Man har inte riktig koll och lägger därför skulden på tävlingsledningen och teknikerna. Jönsson Wigroth utesluter inte att man går vidare med ärendet och överklagar till Juridiska Kommittén. - Vi överväger det, men behöver titta närmare på vad reglerna säger.

En annan effekt av diskvalificeringen på Gelleråsen – och att domen från Disciplinnämnden dröjde i flera veckor - blev att fel förare åkte med extra vikt på Rudskogen. Johan Kristoffersson och Andreas Wernersson hade 20 respektive 15 kilo extra, helt i onödan sett till att PWR-teamet nu har fått tillbaka sina poäng. - Jag är fruktansvärt irriterad. Daniel Haglöf körde förbi mig på långa rakan på Rudskogen. Det hade kanske inte hänt om han hade haft extravikt istället för mig. Jag tycker vi skulle få en kompensation för det här på Mantorp, säger en upprörd Wernersson, som i den nya poängställningen har rasat ner till fjärde plats, med sexton poäng att hämta in på Haglöf. - Jag har svårt att se glädjen i det just nu, men kommer att åka till Mantorp för att köra skjortan av de andra, lovar den rejält revanschsugne Lestrup Racing Team-föraren.

I och med att PWR fick tillbaka sina poäng har de också redan säkrat teammästerskapet medan Philip Morin ensam leder JTCC, istället för delad ledning med Hugo Nerman, som var fallet efter Rudskogen.

Nya förutsättningar, men också nya poäng att köra om i en laddad slutuppgörelse på Mantorp Park under fredag och lördag.

Tidsschema Grande Finale STCC 2018 Mantorp

Fredag 16:25 Q1 16:50 Q2

Lördag 12:50 Heat 1 15:20 Heat 2

De olika aktörerna i STCC

TCR – en tävlingsform med ett internationellt reglemente och anpassade bilar STCC – mästerskapsarrangör, bestämmer tävlingsformen Svenska Bilsportförbundet – bistår TCR för att se till att det tekniska reglementet följs Arrangörerna – motorklubbarna vid de olika banorna, utser tävlingsledare Teamen – tävlar utifrån de givna förutsättningarna

Förarmästerskapet STCC 1. Robert Dahlgren 167 p 2. Johan Kristoffersson 160 p 3. Daniel Haglöf 146 p 4. Andreas Wernersson 130 p

JTCC 1. Philip Morin 194 p 2. Hugo Nerman 166 p 3. Oliver Söderström 148 p

 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

90 år med fönsterhissen

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Blixtljus Ultra 10-30V

Automatiserat lager Postnord/ Apoteket Hjärtat i Norrköping.

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Sänd till en kollega

0.183