23948sdkhjf

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Efter över tio år som anställd tog Mattias Trofast över Jönköpings Motorrenovering februari i år efter sin far som gick i pension. Idag jobbar Mattias tillsammans med Marcus Widegren som anställdes för ungefär två år sedan.

Kunderna är allt från privatpersoner som äger en racingbil till större personbilsverkstäder och verkstäder för tunga fordon. Till de vanligaste jobben hör renovering av motorblock och toppar, ombyggnationer av motor och kardanaxlar och kardanknutar till entusiastbilar och nya drivaxlar och drivknutar åt lastbilspåbyggare.

Ombyggnation av kardanaxlar är en av våra största inkomstkällor. Vi jobbar också mycket med tillverkning av kraftuttagsstänger till lastbilar. Vi har en stor kund som gör påbyggnader till lastbilar. De köper ungefär femtio till hundra axlar om året. Så det är en stabil kund, säger Mattias.

Verksamheten kräver en diger maskinpark som omfattar femton maskiner, bland annat borrverk, svarv, fräs, honingsmaskin och vevaxelslip och där alla maskiner har några eller oftast ganska många år på nacken. Det senaste tillskottet är en kombinerad fräs och borrverk från 1990 som används för att plana av större motorblock och topplock med.

Saknar ni någon maskin?
En ny ventilsätesfräs. De nya topparna på många dieslar och gasbilar har så hårda ventilsäten att vi skulle behöva en till kraftfullare fräs. Nya dieselmotorer har så hög kompression för att minimera bildningen av partiklar. Det gör att förbränningen ger härdfläckar mitt i ventilsätet där den mesta värmen ansamlas. Och det gör i sin tur att fräsen lätt fastnar i de hårda härdfläckarna, så att det blir ett litet hack i godset. Men det går att undvika om man har ordentligt med skärfett och är väldigt försiktig när man jobbar, förklarar Mattias kollega Marcus Widegren.

Rengöring av igensotade dieselmotorer har blivit allt vanligare de senaste åren och orsaken är att dieselbilarna blivit vanligare och att många av bilarna har ogynnsamma körcykler, det vill säga körs korta sträckor och i stadstrafik, förklarar Mattias och visar ett kraftigt igensotat topplock till en dieselmotor av 2014 års modell.

Detta är ett garantijobb från återförsäljaren. Istället för att byta hela topplocket, som de har gjort innan, så rengör vi toppen och byter ventilerna.

När det är så här pass igensotat försöker vi köra topplocket så länge som möjligt i en speciell hetvattens-högtryckstvätt som vi har. Den tvättar i 80-85 grader med ett alkaliskt tvättmedel. Fördelen med det alkaliska tvättmedlet är att ytorna som rengörs får ett rostskydd också, genom att det bildas en hinna, förklarar Marcus.

Vad har ni sett för förändringar under er tid i branschen?
Motorerna har blivit bättre över lag. Topplock spricker sällan idag. Det var vanligt tidigare. När jag började jobba med detta så hade vi kanske två-tre bilar i veckan med sprucken topp, säger Mattias och fortsätter:

Annat som blivit vanligare bara de sista åren är att vi får in hemmatrimmade racingmotorer – Chevrolet, Toyota Supra, Nissan.

Prisutvecklingen har inte heller varit till deras fördel, tycker Mattias:

Det kostar mer för oss att sätta ihop en motor idag, men vi kan inte ta mera betalt av kunden för jobbet.

Om ni blickar framåt i tiden – vad ser ni då?
Vi kommer få mer jobb. Vi blir allt färre i den här branschen. Garantijobb på nyare motorer ser ut att fortsätta vara en ganska stabil inkomstkälla och sedan förstås ombyggnader av kardaner till lastbilar. För nu ser vi att de stora lastbilstillverkarna övergår till att bara bygga sina lastbilar i standardlängder, för att sänka sina tillverkningskostnader. Och vi är bara fyra eller fem verkstäder i hela Sverige som jobbar med kardanaxlar, förklarar Mattias.

Det blir allt svårare att få tag i reservdelar. Till de nya motorerna finns till oftast inga överdimensionskolvar att köpa. Tillverkarna vill sälja delar, det är därför de gör så, förklarar Marcus.

Mattias ser ett ökat fokus på återanvändning istället för att skrota även i fordonsbranschen, något han gläds över:

För två-tre år sedan jobbade vi väldigt lite med personbilstopplock. Men det har börjat vända nu tack vare försäkringsbolagen. De vill att man använder renoverade delar istället eftersom det har blivit så mycket backjobb på grund av att man använt begagnade delar.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

PÅ NYTT JOBB

Idag är sista chansen att boka biljetter till Motorgalan

Måndag den 22 oktober är sista dagen att boka biljetter till Motorgalan. Årets trevligaste branschfest som äger rum på Berns i Stockholm den 8 november.

Han lär upp sina anställda

Attityd, hängivenhet och arbetsmoral kan besegra hinder som både bristande språkkunskaper och utbildning. Det vet Monir Amin som med tre nyanlända syrier fått en konkursmässig verkstad att blomstra.

Skifte i tidningsfabriken

Vår medarbetare Klas Skarin startar efter många år på Motormagasinet eget, och vår nye kollega heter Daniel Östlund.

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

Nyhetsbrev

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Arkiv

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

1

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

Nya uppgifter om varför vissa av Volvos lastbilar och bussar överskrider NOx-gränserna

Ny utbildningsbil och flera Branschambassadörer i Karlskrona

Skånska bilköpare är mest miljövänliga

Krock med vildsvin ger bilskador för 40 000 kronor

Viltolyckorna bara fortsätter att öka. Det sker en viltolycka var nionde minut, dygnet runt, någonstans i Sverige. I smålandslänen Kalmar och Kronoberg är det störst risk att drabbas av en viltolycka, enligt försäkringsbolaget if.

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.147