23948sdkhjf

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Efter över tio år som anställd tog Mattias Trofast över Jönköpings Motorrenovering februari i år efter sin far som gick i pension. Idag jobbar Mattias tillsammans med Marcus Widegren som anställdes för ungefär två år sedan.

Kunderna är allt från privatpersoner som äger en racingbil till större personbilsverkstäder och verkstäder för tunga fordon. Till de vanligaste jobben hör renovering av motorblock och toppar, ombyggnationer av motor och kardanaxlar och kardanknutar till entusiastbilar och nya drivaxlar och drivknutar åt lastbilspåbyggare.

Ombyggnation av kardanaxlar är en av våra största inkomstkällor. Vi jobbar också mycket med tillverkning av kraftuttagsstänger till lastbilar. Vi har en stor kund som gör påbyggnader till lastbilar. De köper ungefär femtio till hundra axlar om året. Så det är en stabil kund, säger Mattias.

Verksamheten kräver en diger maskinpark som omfattar femton maskiner, bland annat borrverk, svarv, fräs, honingsmaskin och vevaxelslip och där alla maskiner har några eller oftast ganska många år på nacken. Det senaste tillskottet är en kombinerad fräs och borrverk från 1990 som används för att plana av större motorblock och topplock med.

Saknar ni någon maskin?
En ny ventilsätesfräs. De nya topparna på många dieslar och gasbilar har så hårda ventilsäten att vi skulle behöva en till kraftfullare fräs. Nya dieselmotorer har så hög kompression för att minimera bildningen av partiklar. Det gör att förbränningen ger härdfläckar mitt i ventilsätet där den mesta värmen ansamlas. Och det gör i sin tur att fräsen lätt fastnar i de hårda härdfläckarna, så att det blir ett litet hack i godset. Men det går att undvika om man har ordentligt med skärfett och är väldigt försiktig när man jobbar, förklarar Mattias kollega Marcus Widegren.

Rengöring av igensotade dieselmotorer har blivit allt vanligare de senaste åren och orsaken är att dieselbilarna blivit vanligare och att många av bilarna har ogynnsamma körcykler, det vill säga körs korta sträckor och i stadstrafik, förklarar Mattias och visar ett kraftigt igensotat topplock till en dieselmotor av 2014 års modell.

Detta är ett garantijobb från återförsäljaren. Istället för att byta hela topplocket, som de har gjort innan, så rengör vi toppen och byter ventilerna.

När det är så här pass igensotat försöker vi köra topplocket så länge som möjligt i en speciell hetvattens-högtryckstvätt som vi har. Den tvättar i 80-85 grader med ett alkaliskt tvättmedel. Fördelen med det alkaliska tvättmedlet är att ytorna som rengörs får ett rostskydd också, genom att det bildas en hinna, förklarar Marcus.

Vad har ni sett för förändringar under er tid i branschen?
Motorerna har blivit bättre över lag. Topplock spricker sällan idag. Det var vanligt tidigare. När jag började jobba med detta så hade vi kanske två-tre bilar i veckan med sprucken topp, säger Mattias och fortsätter:

Annat som blivit vanligare bara de sista åren är att vi får in hemmatrimmade racingmotorer – Chevrolet, Toyota Supra, Nissan.

Prisutvecklingen har inte heller varit till deras fördel, tycker Mattias:

Det kostar mer för oss att sätta ihop en motor idag, men vi kan inte ta mera betalt av kunden för jobbet.

Om ni blickar framåt i tiden – vad ser ni då?
Vi kommer få mer jobb. Vi blir allt färre i den här branschen. Garantijobb på nyare motorer ser ut att fortsätta vara en ganska stabil inkomstkälla och sedan förstås ombyggnader av kardaner till lastbilar. För nu ser vi att de stora lastbilstillverkarna övergår till att bara bygga sina lastbilar i standardlängder, för att sänka sina tillverkningskostnader. Och vi är bara fyra eller fem verkstäder i hela Sverige som jobbar med kardanaxlar, förklarar Mattias.

Det blir allt svårare att få tag i reservdelar. Till de nya motorerna finns till oftast inga överdimensionskolvar att köpa. Tillverkarna vill sälja delar, det är därför de gör så, förklarar Marcus.

Mattias ser ett ökat fokus på återanvändning istället för att skrota även i fordonsbranschen, något han gläds över:

För två-tre år sedan jobbade vi väldigt lite med personbilstopplock. Men det har börjat vända nu tack vare försäkringsbolagen. De vill att man använder renoverade delar istället eftersom det har blivit så mycket backjobb på grund av att man använt begagnade delar.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny dieselpump till Mercedes

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Sänd till en kollega

0.161