23948sdkhjf

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Efter över tio år som anställd tog Mattias Trofast över Jönköpings Motorrenovering februari i år efter sin far som gick i pension. Idag jobbar Mattias tillsammans med Marcus Widegren som anställdes för ungefär två år sedan.

Kunderna är allt från privatpersoner som äger en racingbil till större personbilsverkstäder och verkstäder för tunga fordon. Till de vanligaste jobben hör renovering av motorblock och toppar, ombyggnationer av motor och kardanaxlar och kardanknutar till entusiastbilar och nya drivaxlar och drivknutar åt lastbilspåbyggare.

Ombyggnation av kardanaxlar är en av våra största inkomstkällor. Vi jobbar också mycket med tillverkning av kraftuttagsstänger till lastbilar. Vi har en stor kund som gör påbyggnader till lastbilar. De köper ungefär femtio till hundra axlar om året. Så det är en stabil kund, säger Mattias.

Verksamheten kräver en diger maskinpark som omfattar femton maskiner, bland annat borrverk, svarv, fräs, honingsmaskin och vevaxelslip och där alla maskiner har några eller oftast ganska många år på nacken. Det senaste tillskottet är en kombinerad fräs och borrverk från 1990 som används för att plana av större motorblock och topplock med.

Saknar ni någon maskin?
En ny ventilsätesfräs. De nya topparna på många dieslar och gasbilar har så hårda ventilsäten att vi skulle behöva en till kraftfullare fräs. Nya dieselmotorer har så hög kompression för att minimera bildningen av partiklar. Det gör att förbränningen ger härdfläckar mitt i ventilsätet där den mesta värmen ansamlas. Och det gör i sin tur att fräsen lätt fastnar i de hårda härdfläckarna, så att det blir ett litet hack i godset. Men det går att undvika om man har ordentligt med skärfett och är väldigt försiktig när man jobbar, förklarar Mattias kollega Marcus Widegren.

Rengöring av igensotade dieselmotorer har blivit allt vanligare de senaste åren och orsaken är att dieselbilarna blivit vanligare och att många av bilarna har ogynnsamma körcykler, det vill säga körs korta sträckor och i stadstrafik, förklarar Mattias och visar ett kraftigt igensotat topplock till en dieselmotor av 2014 års modell.

Detta är ett garantijobb från återförsäljaren. Istället för att byta hela topplocket, som de har gjort innan, så rengör vi toppen och byter ventilerna.

När det är så här pass igensotat försöker vi köra topplocket så länge som möjligt i en speciell hetvattens-högtryckstvätt som vi har. Den tvättar i 80-85 grader med ett alkaliskt tvättmedel. Fördelen med det alkaliska tvättmedlet är att ytorna som rengörs får ett rostskydd också, genom att det bildas en hinna, förklarar Marcus.

Vad har ni sett för förändringar under er tid i branschen?
Motorerna har blivit bättre över lag. Topplock spricker sällan idag. Det var vanligt tidigare. När jag började jobba med detta så hade vi kanske två-tre bilar i veckan med sprucken topp, säger Mattias och fortsätter:

Annat som blivit vanligare bara de sista åren är att vi får in hemmatrimmade racingmotorer – Chevrolet, Toyota Supra, Nissan.

Prisutvecklingen har inte heller varit till deras fördel, tycker Mattias:

Det kostar mer för oss att sätta ihop en motor idag, men vi kan inte ta mera betalt av kunden för jobbet.

Om ni blickar framåt i tiden – vad ser ni då?
Vi kommer få mer jobb. Vi blir allt färre i den här branschen. Garantijobb på nyare motorer ser ut att fortsätta vara en ganska stabil inkomstkälla och sedan förstås ombyggnader av kardaner till lastbilar. För nu ser vi att de stora lastbilstillverkarna övergår till att bara bygga sina lastbilar i standardlängder, för att sänka sina tillverkningskostnader. Och vi är bara fyra eller fem verkstäder i hela Sverige som jobbar med kardanaxlar, förklarar Mattias.

Det blir allt svårare att få tag i reservdelar. Till de nya motorerna finns till oftast inga överdimensionskolvar att köpa. Tillverkarna vill sälja delar, det är därför de gör så, förklarar Marcus.

Mattias ser ett ökat fokus på återanvändning istället för att skrota även i fordonsbranschen, något han gläds över:

För två-tre år sedan jobbade vi väldigt lite med personbilstopplock. Men det har börjat vända nu tack vare försäkringsbolagen. De vill att man använder renoverade delar istället eftersom det har blivit så mycket backjobb på grund av att man använt begagnade delar.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Motormagasinet söker reporter

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Nyhetsbrev

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Arkiv

”Våga anställa de som inte passar in”

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Ny generation av Suzuki Jimny

Praktisk Bilverkstad på Konsumentvägledardagarna

BMW tvingas till fler återkallelser

Dieselmotorer som fattar eld, bilar som kan få problem med krockkudden i ratten och bilar där strömförsörjningen slås ut. BMW har tvingats till flera omfattande återkallelser av bilar både i år och ifjol.

Volvo Car Group tecknar batteriavtal värt flera miljarder US-dollar

Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av litiumjonbatterier värt flera miljarder US-dollar det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Kraftig ökning av laddbara fordon

Nu har Nordens första Alpine Centre öppnat

​FIA-studie oroas över tillgång till fordonsdatan

Ges fordonstillverkarna rätt att kontrollera och bestämma över – begränsa – tillgången till den fordonsgenererade datan, skulle det innebära ekonomiskt bortfall och merkostnader för märkesoberoende verkstäder respektive för konsument på uppemot 65 miljarder Euro (ca 700 miljarder kronor) 2030.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Trycket på fria verkstäder ökar igen

För första gången på många år har Cecra, den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, återaktiverat arbetet i gruppen för fria verkstäder. Bo Ericsson, vd för SFVF, sitter med i Cecra och har lämnat den här rapporten från senaste mötet.

Rekordtapp för biodrivmedel

SFVF varnar för piratkopierade bildelar

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar verkstäder och bilägare för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd!

Lagligt begränsa fordonstvättarnas vattenanvändning vid vattenbrist

En kommun har möjlighet att begränsa företags vattenanvändning om vattenbristen blir tillräckligt allvarlig. Grundvattenreserverna i Sverige är just nu lägre än kanske någonsin i modern tid.

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Koppla greppet med Kamasa

Här är Hedin Bils expansion 2018

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Se alla Företagens egna nyheter

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafikanter!

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Produktnyhet från Purflux!

Så säkerställer vi hög leverans-kapacitet

Bromsservice - för säkerhets skull

Kraft och IT försörjning för framtidens verkstad

Sänd till en kollega

0.126