23948sdkhjf

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Efter över tio år som anställd tog Mattias Trofast över Jönköpings Motorrenovering februari i år efter sin far som gick i pension. Idag jobbar Mattias tillsammans med Marcus Widegren som anställdes för ungefär två år sedan.

Kunderna är allt från privatpersoner som äger en racingbil till större personbilsverkstäder och verkstäder för tunga fordon. Till de vanligaste jobben hör renovering av motorblock och toppar, ombyggnationer av motor och kardanaxlar och kardanknutar till entusiastbilar och nya drivaxlar och drivknutar åt lastbilspåbyggare.

Ombyggnation av kardanaxlar är en av våra största inkomstkällor. Vi jobbar också mycket med tillverkning av kraftuttagsstänger till lastbilar. Vi har en stor kund som gör påbyggnader till lastbilar. De köper ungefär femtio till hundra axlar om året. Så det är en stabil kund, säger Mattias.

Verksamheten kräver en diger maskinpark som omfattar femton maskiner, bland annat borrverk, svarv, fräs, honingsmaskin och vevaxelslip och där alla maskiner har några eller oftast ganska många år på nacken. Det senaste tillskottet är en kombinerad fräs och borrverk från 1990 som används för att plana av större motorblock och topplock med.

Saknar ni någon maskin?
En ny ventilsätesfräs. De nya topparna på många dieslar och gasbilar har så hårda ventilsäten att vi skulle behöva en till kraftfullare fräs. Nya dieselmotorer har så hög kompression för att minimera bildningen av partiklar. Det gör att förbränningen ger härdfläckar mitt i ventilsätet där den mesta värmen ansamlas. Och det gör i sin tur att fräsen lätt fastnar i de hårda härdfläckarna, så att det blir ett litet hack i godset. Men det går att undvika om man har ordentligt med skärfett och är väldigt försiktig när man jobbar, förklarar Mattias kollega Marcus Widegren.

Rengöring av igensotade dieselmotorer har blivit allt vanligare de senaste åren och orsaken är att dieselbilarna blivit vanligare och att många av bilarna har ogynnsamma körcykler, det vill säga körs korta sträckor och i stadstrafik, förklarar Mattias och visar ett kraftigt igensotat topplock till en dieselmotor av 2014 års modell.

Detta är ett garantijobb från återförsäljaren. Istället för att byta hela topplocket, som de har gjort innan, så rengör vi toppen och byter ventilerna.

När det är så här pass igensotat försöker vi köra topplocket så länge som möjligt i en speciell hetvattens-högtryckstvätt som vi har. Den tvättar i 80-85 grader med ett alkaliskt tvättmedel. Fördelen med det alkaliska tvättmedlet är att ytorna som rengörs får ett rostskydd också, genom att det bildas en hinna, förklarar Marcus.

Vad har ni sett för förändringar under er tid i branschen?
Motorerna har blivit bättre över lag. Topplock spricker sällan idag. Det var vanligt tidigare. När jag började jobba med detta så hade vi kanske två-tre bilar i veckan med sprucken topp, säger Mattias och fortsätter:

Annat som blivit vanligare bara de sista åren är att vi får in hemmatrimmade racingmotorer – Chevrolet, Toyota Supra, Nissan.

Prisutvecklingen har inte heller varit till deras fördel, tycker Mattias:

Det kostar mer för oss att sätta ihop en motor idag, men vi kan inte ta mera betalt av kunden för jobbet.

Om ni blickar framåt i tiden – vad ser ni då?
Vi kommer få mer jobb. Vi blir allt färre i den här branschen. Garantijobb på nyare motorer ser ut att fortsätta vara en ganska stabil inkomstkälla och sedan förstås ombyggnader av kardaner till lastbilar. För nu ser vi att de stora lastbilstillverkarna övergår till att bara bygga sina lastbilar i standardlängder, för att sänka sina tillverkningskostnader. Och vi är bara fyra eller fem verkstäder i hela Sverige som jobbar med kardanaxlar, förklarar Mattias.

Det blir allt svårare att få tag i reservdelar. Till de nya motorerna finns till oftast inga överdimensionskolvar att köpa. Tillverkarna vill sälja delar, det är därför de gör så, förklarar Marcus.

Mattias ser ett ökat fokus på återanvändning istället för att skrota även i fordonsbranschen, något han gläds över:

För två-tre år sedan jobbade vi väldigt lite med personbilstopplock. Men det har börjat vända nu tack vare försäkringsbolagen. De vill att man använder renoverade delar istället eftersom det har blivit så mycket backjobb på grund av att man använt begagnade delar.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Med över 4 000 mekaniker och systemoperatörer i fordonsindustrin som användare runt om i världen, har Nissens Automotive plattform för kunskapsdelning gjort avtryck i den service som erbjuds av reservdelstillverkare. Nissen Training Concet, NTC-konceptet, går nu in i en ny era: lanseringen av en online självlärande plattform.

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Nyhetsbrev

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

Arkiv
1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Se alla Företagens egna nyheter

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Sänd till en kollega

0.113