23948sdkhjf

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018 efter den jämnaste säsongen någonsin med åtta segrare på 12 tävlingar. Allt avgjordes under en rafflande finalhelg på Mantorp Park där huvudrivalen Robert Dahlgren tvingades bryta den absolut sista tävlingen, hans första brutna tävling på hela säsongen.

– Den här dagen blev precis den jag hoppades på. Att bli mästare för andra gången känns otroligt bra och extra kul att titeln inte avgörs bakom ett skrivbord med diskvalificeringar. Ett oerhört stort tack till teamet som har gjort ett fantastiskt jobb med bilen, säger Johan Kristoffersson.

Kristoffersson gjorde en imponerande uppkörning i första tävlingen där han tog sig från sjunde plats till sin tredje raka seger medan titelrivalen Dahlgren blev trea från tredje startruta.

Bara tre poäng skiljde de båda inför årets absolut sista tävling som inleddes dramatiskt med en regnskur sekunderna innan start. När väl starten gick var kampen mellan Kristoffersson och Dahlgren hård. Dock tog titelhoppet abrupt slut för Dahlgren när växellådan gick sönder.

– Otroligt tråkigt för alla i teamet som har jobbat så hårt. Jag ville vinna mästerskapet. Vi har gjort ett bra jobb hela året men vi hade lite för mycket oflyt i slutet av säsongen. Bilen kändes bättre och bättre i sista tävlingen och jag såg fram emot att utmana Johan, tyvärr fick jag inte chansen, säger Robert Dahlgren.

Finalen på Mantorp Park inleddes kaotiskt när stormen Knud slog till under kvalet vars andra pass tvingades strykas på grund av hårda vindar, störtregn och åska.

Lestrup Racing Team-föraren Andreas Wernersson startade första tävlingen från pole position men fick se sig slagen av Kristoffersson som var snabbast av samtliga i startfältet.

Det blev dramatiskt mellan Dahlgren och trefaldiga STCC-mästaren Fredrik Ekblom som slog samman i kampen om tredjeplatsen. WestCoast Racing-föraren tog sig förbi Dahlgren men fick en bestraffning som flyttade ned honom till fjärde plats bakom Wernersson som blev tvåa och Dahlgren som blev trea.

Brink Motorsport-föraren Tobias Brink startade från pole position i andra tävlingen och var helt överlägsen. Audi RS 3 LMS-föraren ledde tävlingen från start till mål och korsade mållinjen tre sekunder framför PWR Racing – SEAT Dealer Team-föraren Daniel Haglöf på andra plats.

Hemmaföraren Mattias Andersson säkrade tredjeplatsen för Honda Racing Sweden efter en tuff kamp med Kristoffersson, Haglöf och Wernersson. Kristoffersson utmanade Andersson och de båda slog samman med resultatet att Andersson tvingades av banan. Volkswagen-föraren släppte dock snabbt tillbaka Andersson samtidigt som Haglöf smet förbi.

Även Volkswagen-kollegan Wernersson tog sig förbi till fjärde plats medan den nykrönta mästaren Kristoffersson körde i mål som femma.

Kristoffersson säkrade STCC-titeln 2018 med 13 poäng över Dahlgren som tog hand om silvermedaljen framför teamkollega Haglöf som tog hand om bronsmedaljen, hans hittills bästa totalplacering i STCC.

Wernersson säkrade fjärdeplatsen i mästerskapet, 35 poäng från Kristoffersson, medan Cupra-föraren Philip Morin tog hand om såväl femteplatsen som JTCC-guldet framför Volkswagen-föraren Hugo Nerman.

– Det känns extremt skönt att ta JTCC-titeln. Den här säsongen har varit lite blandad. Jag har haft bra fart med flest pole positions av alla men haft strul med punkteringar och inte tagit tillräckligt med poäng. Men tack vare teamets enastående jobb hela säsongen och grymma teamkamrater så lyckades vi ta JTCC-guldet, det var helt klart målet för finalhelgen, säger Morin.

SEAT Dealer Team – PWR Racing säkrade guldet i teammästerskapet redan under föregående tävling med 358 poäng medan Volkswagen Dealer Team Bauhaus tog silvret på 239 poäng och Lestrup Racing Team bronset på 196 poäng.

– Jag sa till teamet innan tävlingen att oavsett om vi får en förartitel eller inte så är det vår bästa säsong någonsin. Allt kan hända under en finalhelg och det gjorde det verkligen i år med orkanvindar och allt möjligt. Johan Kristoffersson är en otroligt duktig chaufför och Kristoffersson Motorsport har varit med i STCC-toppen oerhört många år. Vi har haft tuffa motståndare. Oavsett så kommer vi att komma tillbaka starkare nästa år, säger Daniel Haglöf, förare och delägare i PWR Racing.

Kristoffersson ansluter en exklusiv skara av STCC-mästare som har mer än en titel i form av legendarer som Richard Göransson (5 titlar), Thed Björk (4 titlar), Fredrik Ekblom (3 titlar) och Jan ”Flash” Nilsson (2 titlar).

Resultat Race 1

Pos – Förare – Team – Bil – Varv/avstånd 1 – Johan Kristoffersson – VW Dealer Team Bauhaus – Volkswagen Golf GTI TCR – 14 varv 2 – Andreas Wernersson – Lestrup Racing Team – Volkswagen Golf GTI TCR – +2.416 3 – Robert Dahlgren – PWR Racing – Cupra TCR – +4.943 Resultat Race 2

Pos – Förare – Team – Bil – Varv/avstånd 1 – Tobias Brink – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 14 varv 2 – Daniel Haglöf – PWR Racing – Cupra TCR – +3.121 3 – Mattias Andersson – Honda Racing Sweden – Honda Civic Type R TCR – +4.214 Slutgiltig ställning förarmästerskap

Pos – Förare – Team – Poäng 1 – Johan Kristoffersson – VW Dealer Team Bauhaus – Volkswagen Golf GTI TCR – 195 2 – Robert Dahlgren – PWR Racing – Cupra TCR – 182 3 – Daniel Haglöf – PWR Racing – Cupra TCR – 174

Slutgiltigt ställning teammästerskap

Pos – Förare – Team – Poäng 1 – PWR Racing – SEAT Dealer Team – 358 2 – Volkswagen Dealer Team Bauhaus – 239 3 – Lestrup Racing Team – 196 Slutgiltig ställning JTCC

Pos – Förare – Team – Poäng 1 – Philip Morin – SEAT Dealer Team PWR Racing – 212 2 – Hugo Nerman – Volkswagen Dealer Team Bauhaus – 191 3 – Oliver Söderström – Lestrup Racing Team – 173

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny dieselpump till Mercedes

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Sänd till en kollega

0.172