23948sdkhjf

”Man måste bli motorbranschkollege för att överleva”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att bli motorbranschkollege krävs om fordonsutbildningen ska kunna hänga med i teknikutvecklingen. Det menar fordonsläraren Magnus Svensson på fordons- och transportprogrammet på Lars Kagg-gymnasiet i Kalmar.

Magnus Svensson, programansvarig för fordons- och transportprogrammet – vilken är bakgrunden till att Lars Kagg-skolan satsat på att göra fordons- och transportprogrammet till motorbranschkollege?
– För flera år sedan började vi samarbeta med flera andra gymnasieskolor i Sverige. Våra chefer började bygga upp plattformar för samarbetet och vi besökte varandra. Man skulle nästan kunna säga att det vi har velat åstadkomma med vårt samarbete är det som det innebär att vara ett motorbranschkollege.

Vad innebär det att ni nu är ett motorbranschkollege?
– Framför allt så innebär det att vi har ett fortsatt samarbete med de andra skolorna som är motorbranschkollege, sedan kanske vi även samarbetar med andar skolor. Vi märker också att de stora aktörerna i branschen börjar intressera sig för motorbranschkollege som samarbetspartner. Så det öppnar en del dörrar för oss.

AB Volvo – lastbils-Volvo – har tagit beslut om att stärka samarbetet med de skolor som är motorbranschkollege. Vad innebär det för er utbildning?
– Vi får tillgång till våra samarbetspartners kunskaper och utrustning. Vi får till exempel tillgång till AB Volvos kunskapsbank, deras utbildningsmaterial. Vi får låna eller även hyra maskiner av våra samarbetspartners.

Varför bör gymnasieskolor satsa på att göra sin fordonsutbildning till motorbranschkollege?
– Jag tror att de fordonsutbildningar som inte satsar på att bli motorbranschkollege på sikt kommer att försvinna. Du har inte råd att hålla dig med den utrustningen som krävs i dag för att kunna ge en undervisning som håller jämn takt med teknikutvecklingen. Förr kunde vi till exempel ta över utrustning som företag inte längre behövde i sin undervisning, och så låg vi bara några år efter i utvecklingen. Men det fungera inte att jobba så längre. I dag skulle vi behöva köpa utrustning och fordon om vi inte hade haft möjlighet att få tillgång till dem genom samarbete.

Hur kommunicerar ni fördelarna med att gå på ett motorbranschkollege till de framtida eleverna?
– Ett viktigt argument är att vi genom att vara ett motorbranschkollege faktiskt säkerställer att vi är den utbildning vi utger oss för att vara, att vi klarar att utbilda eleverna i dagens teknik och dagens fordonspark.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Möte om riskhantering vid arbete med e-fordon och gasfordon

Det fordonsbranschen och samhället i övrigt saknar, är en handlingsplan för riskerna för e-fordon och gasfordon. Onsdagen den 24 april har Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) bjudit in Polisen, Brandkåren, SOS international, MSB, Transportstyrelsen, RISE, bildemonterare och ambulanspersonal för att diskutera de här frågorna.

Publiksuccé för Skandinaviens största bil- och mc-show

I år kom inte mindre än 76 773 besökare till Elmia i Jönköping för att kika på de över fyra hundra utställningsfordonen och för att umgås och ha kul.

800 kg förfalskade kullager ska förstöras

Äntligen kommer Inspirationsdagen 100% Verkstad till Göteborg

Sogefi först på eftermarknaden med ett komplett filtersortiment för nya Peugeot 508

USA öppnar litium-gruva - igen

Nyhetsbrev

NEVS ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono motors som valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

Arkiv

Biltema tillbakavisar uppgifter i Uppdrag Granskning om att man smiter undan skatt

ProMeister skapar nya jobb i Östersund

Påsk innebär också Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping

Förra året kom det 84 000 besökare. Minst lika många väntas i år. Till en en bred motormässa där det inte bara visas bilar, motorcyklar och tillbehör utan också bjuds på underhållning, tävlingar och spektakulära utomhusshower.

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

”Det finns över 400000 veteranbilar i Sverige”

Deras auktioner lockar spekulanter från hela norra Europa. Nu vill Bilweb Auctions skapa Nordens första veteranbilshub.

Det är läge för att branschen själv tar kommandot i bilskadefrågan!

Idag blir vi överkörda av försäkringsbolagen. För att vi ska kunna flytta fram våra positioner krävs dock att verkstäderna våga ansluta sig till Eurogarant så vi kan ta upp kampen på allvar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF till MotorMagasinet.

Andie Lahdo utsedd till årets företagare

Utifrån hundratals nominerade företag har ABS Wheels vd, Andie Lahdo vunnit det mest ärofyllda priset Årets företagare i Sigtuna kommun.

Pris till mobilitetsforskare

5

Sju bilmärken minskade sina CO2-utsläpp

Sju av världens bilmärken har lyckats minska koldioxidutsläppen från sina tillverkade bilar ifjol jämfört med 2017. Det visar siffror från fordonsstatistikkonsulten Jato.

Därför blev de populärast på Autobutler

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Toyota och Suzuki i nytt samarbete

Malte Månson lanserar verkstadskedjan Malte City

Med start i Uppsala lanseras inom kort Malte City, ett nytt och helt unikt koncept för service och reparationer av transportbilar.

Rally-SM stärks genom arrangörssamarbete

Mentorskap där etablerade SM-arrangörer stöttar nya. Viktigt att ge nya och unga förare utrymme att tävla i större sammanhang. Rally-SM ska stärkas som mästerskap och varumärke.

Svensk supersnabb vätgassensor öppnar upp för säkrare vätgasbilar

Axalta öppnar webbutik

Sex års fängelse för dansk däckkung

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Skruvat.se rekryterar Claes Kjelldorff som Business Manager

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Nytt rekordår för DEFA

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Se alla Företagens egna nyheter

13 delar till Tesla modell S

NEXA - för din säkerhet vid brand

Påskhälsning

Nytt testcenter tas i bruk

Högskåpet för framtidens verkstad

"Med bra utbildning och support får våra kunder ut 100% av sin investering."

Trådlös truckkamera

Svängande kylvattentemperatur på bilar med DSG-växel

Hitta rätt belysning till din truck

Förvarar du däcken i en container, eller funderar på nytt däckhotell?

3D-utskrift av reservdelar! Vad gör Triscan?

100% verkstad i Göteborg och Malmö

Vad är egentligen en Logimat?

Lazer extraljus - Ford monteringskit

ACTIA 3D - standardinstallation och utbildning ingår alltid.

Verktygsskåpet för framtidens verkstad

Så säkerställs en säker arbetsmiljö på kedjans alla lastbils- och bussverkstäder

KW Parts storsatsar på sortiment till klassiska Amerikanska bilar!

Idag startar Bauma & Brigade är där!

Trådlös kamerasats med två skärmar

Boka din plats till årets konferens idag

Miljöstationen för framtidens verkstad

Behöver du byta till mindre farliga bilvårdsprodukter?

Kom till Brigade på Bauma!

Uppgradera din belysning till LED

Sänd till en kollega

0.129