23948sdkhjf

”Man måste bli motorbranschkollege för att överleva”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att bli motorbranschkollege krävs om fordonsutbildningen ska kunna hänga med i teknikutvecklingen. Det menar fordonsläraren Magnus Svensson på fordons- och transportprogrammet på Lars Kagg-gymnasiet i Kalmar.

Magnus Svensson, programansvarig för fordons- och transportprogrammet – vilken är bakgrunden till att Lars Kagg-skolan satsat på att göra fordons- och transportprogrammet till motorbranschkollege?
– För flera år sedan började vi samarbeta med flera andra gymnasieskolor i Sverige. Våra chefer började bygga upp plattformar för samarbetet och vi besökte varandra. Man skulle nästan kunna säga att det vi har velat åstadkomma med vårt samarbete är det som det innebär att vara ett motorbranschkollege.

Vad innebär det att ni nu är ett motorbranschkollege?
– Framför allt så innebär det att vi har ett fortsatt samarbete med de andra skolorna som är motorbranschkollege, sedan kanske vi även samarbetar med andar skolor. Vi märker också att de stora aktörerna i branschen börjar intressera sig för motorbranschkollege som samarbetspartner. Så det öppnar en del dörrar för oss.

AB Volvo – lastbils-Volvo – har tagit beslut om att stärka samarbetet med de skolor som är motorbranschkollege. Vad innebär det för er utbildning?
– Vi får tillgång till våra samarbetspartners kunskaper och utrustning. Vi får till exempel tillgång till AB Volvos kunskapsbank, deras utbildningsmaterial. Vi får låna eller även hyra maskiner av våra samarbetspartners.

Varför bör gymnasieskolor satsa på att göra sin fordonsutbildning till motorbranschkollege?
– Jag tror att de fordonsutbildningar som inte satsar på att bli motorbranschkollege på sikt kommer att försvinna. Du har inte råd att hålla dig med den utrustningen som krävs i dag för att kunna ge en undervisning som håller jämn takt med teknikutvecklingen. Förr kunde vi till exempel ta över utrustning som företag inte längre behövde i sin undervisning, och så låg vi bara några år efter i utvecklingen. Men det fungera inte att jobba så längre. I dag skulle vi behöva köpa utrustning och fordon om vi inte hade haft möjlighet att få tillgång till dem genom samarbete.

Hur kommunicerar ni fördelarna med att gå på ett motorbranschkollege till de framtida eleverna?
– Ett viktigt argument är att vi genom att vara ett motorbranschkollege faktiskt säkerställer att vi är den utbildning vi utger oss för att vara, att vi klarar att utbilda eleverna i dagens teknik och dagens fordonspark.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

90 år med fönsterhissen

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Blixtljus Ultra 10-30V

Automatiserat lager Postnord/ Apoteket Hjärtat i Norrköping.

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Sänd till en kollega

0.199