23948sdkhjf

”Man måste bli motorbranschkollege för att överleva”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att bli motorbranschkollege krävs om fordonsutbildningen ska kunna hänga med i teknikutvecklingen. Det menar fordonsläraren Magnus Svensson på fordons- och transportprogrammet på Lars Kagg-gymnasiet i Kalmar.

Magnus Svensson, programansvarig för fordons- och transportprogrammet – vilken är bakgrunden till att Lars Kagg-skolan satsat på att göra fordons- och transportprogrammet till motorbranschkollege?
– För flera år sedan började vi samarbeta med flera andra gymnasieskolor i Sverige. Våra chefer började bygga upp plattformar för samarbetet och vi besökte varandra. Man skulle nästan kunna säga att det vi har velat åstadkomma med vårt samarbete är det som det innebär att vara ett motorbranschkollege.

Vad innebär det att ni nu är ett motorbranschkollege?
– Framför allt så innebär det att vi har ett fortsatt samarbete med de andra skolorna som är motorbranschkollege, sedan kanske vi även samarbetar med andar skolor. Vi märker också att de stora aktörerna i branschen börjar intressera sig för motorbranschkollege som samarbetspartner. Så det öppnar en del dörrar för oss.

AB Volvo – lastbils-Volvo – har tagit beslut om att stärka samarbetet med de skolor som är motorbranschkollege. Vad innebär det för er utbildning?
– Vi får tillgång till våra samarbetspartners kunskaper och utrustning. Vi får till exempel tillgång till AB Volvos kunskapsbank, deras utbildningsmaterial. Vi får låna eller även hyra maskiner av våra samarbetspartners.

Varför bör gymnasieskolor satsa på att göra sin fordonsutbildning till motorbranschkollege?
– Jag tror att de fordonsutbildningar som inte satsar på att bli motorbranschkollege på sikt kommer att försvinna. Du har inte råd att hålla dig med den utrustningen som krävs i dag för att kunna ge en undervisning som håller jämn takt med teknikutvecklingen. Förr kunde vi till exempel ta över utrustning som företag inte längre behövde i sin undervisning, och så låg vi bara några år efter i utvecklingen. Men det fungera inte att jobba så längre. I dag skulle vi behöva köpa utrustning och fordon om vi inte hade haft möjlighet att få tillgång till dem genom samarbete.

Hur kommunicerar ni fördelarna med att gå på ett motorbranschkollege till de framtida eleverna?
– Ett viktigt argument är att vi genom att vara ett motorbranschkollege faktiskt säkerställer att vi är den utbildning vi utger oss för att vara, att vi klarar att utbilda eleverna i dagens teknik och dagens fordonspark.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

På Stora Leverantörsdagen den 25 oktober, kommer BASF’s Josef R. Wuensch, Senior Vice President, Structural Materials & Systems, Automotive R&D. tala om nya innovativa material.

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Nyhetsbrev

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

Arkiv

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Sista chansen att anmäla sig till Motorgalan

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

Nya uppgifter om varför vissa av Volvos lastbilar och bussar överskrider NOx-gränserna

Ny utbildningsbil och flera Branschambassadörer i Karlskrona

Skånska bilköpare är mest miljövänliga

Krock med vildsvin ger bilskador för 40 000 kronor

Viltolyckorna bara fortsätter att öka. Det sker en viltolycka var nionde minut, dygnet runt, någonstans i Sverige. I smålandslänen Kalmar och Kronoberg är det störst risk att drabbas av en viltolycka, enligt försäkringsbolaget if.

-Lämna aldrig en krockskadad elbil utan uppsikt i verkstaden

Batteriet kan vara skadat och börja brinna ända upp till kanske 20 timmar eller flera dagar efter att skadan inträffat. Uppstår brand i li-jon batteriet bildas också snabbt mycket farliga gaser.

De är Sveriges första Godkänd Bilverkstad

Oberoende verkstaden Bröderna Karlsson Bilservice i Hässleholm är först i Sverige med att erhålla den nya certifieringen Godkänd Bilverkstad.

Allt fler bilister som kör ”dagen efter”

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.145