23948sdkhjf

Efter Automechanika: Två kinesiska företag stämda för produktförfalskning

I samband med årets Automechanika genomförde tysk polis och åklagare åter razzior för att upptäcka piratkopierade delar och tillbehör. Razziorna blev framgångsrika och en rad beslag gjordes.

Det tyska företaget MS Motorservice International GmbH har åter vidtagit rättsliga åtgärder mot piratprodukter. Genom interimistiskt beslut uppnådde reservdelsspecialisten att två kinesiska tillverkare tvingades ta bort förfalskade kylmedelspumpar från sina mässmontrar på Automechanika i Frankfurt am Main. Dessutom får produkterna inte längre säljas i Tyskland. Sedan flera år tillbaka skyddar företaget sina kunder och sig själva mot bristfälliga kopior från Fjärran Östern.

Redan 2014 upptäckte produktchefer från Motorservice på den ledande branschmässan Automechanika en förfalskning av kylmedelspumpen CWA 200 från Pierburg i mässmontern för ett kinesiskt företag. Motorservice skickade ut en produktvarning, patentinnehavaren Pierburg lämnade in en stämningsansökan och vann i första instans.

-Sedan dess ingår en runda bland konkurrenters mässmontrar i mitt arbete med att observera marknaden, förklarar Oliver Hurtz, Lead Product Manager Mechatronics på Motorservice. Den 11–15 september 2018 var Hurtz på Automechanika igen och hittade ännu en gång förfalskningar: Denna gång upptäckta han två förfalskningar av CWA 200. Återigen inledde Motorservice rättsliga åtgärder. Företagen ifråga tvingades plocka bort pumparna från mässmontrarna och Motorservice utlovades skadestånd. Båda företagen förbjöds av rätten att sälja kylmedelspumparna.

Kylmedelspumpen CWA 200 säljs framgångsrikt av Motorservice på den fria reservdelsmarknaden. Den ger en behovsanpassad kylning och har efterkörningsegenskaper som kyler motorn även efter att den har stängts av.

När förfalskningen 2014 upptäcktes bad Motorservice och Pierburg om att få den kinesiska pumpen skickad till sig och fick en prototyp samt testrapport och teknisk ritning. I labbet kunde ingenjörerna fastställa att elektroniken var bristfällig och att pumpen inte uppnådde samma pumpvolym som Pierburg-pumpen. Under maximal last klarar den riktiga Pierburg-pumpen ett flöde på sju kubikmeter i timmen. Förfalskningen pumpade däremot bara två kubikmeter i timmen – 5 000 liter mindre. Dessutom gav kopian upp vid högre belastning.

-Om kylningen inte längre är aktiv skadas motorn och alla komponenter som måste kylas, exempelvis vevhuset, kolvarna, vevaxeln och kamaxeln. I värsta fall överhettas motorn, förklarar Oliver Hurtz. Även den elektromagnetiska kompatibiliteten (EMC) hade delvis ignorerats. Detta innebär en risk för att pumpen skickar ut signaler som stör andra elektriska kopplingskretsar i fordonet.

Bilden visar en original Pierburg-pump

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063