23948sdkhjf

Här får kunderna sprillans gamla lånebilar

Det är viktigare att erbjuda en lånebil som är hel och ren än sprillans ny. Det vet man på Santos Autoservice i Göteborg – bilverkstaden med en unik lånebilspark.

Att Santos Autoservice med fyra anställda i Mölnlycke några kilometer sydost om centrala Göteborg är en obunden allbilverkstad med en filosofi och en bilpark utöver det vanliga, det anar man vid ankomsten till kundentrén. På parkeringen utanför står en handfull skinande rena första generationens Nissan Micra från 80-talet.

Klicka på bilden t.h för att få se fler bilder från Santos Autoservice

– De är nästan helt gratis för oss att ha. De kostar inte en krona i skatt och de är väldigt billiga att försäkra, säger Marcos Santos som äger och driver Santos Bilservice.

Marcos Santos har alltid tyckt om att ha ordning och reda och ha hela och rena verktyg och utrustning. Marcos filosofi framgår med all önskvärd tydlighet när han visar upp verkstadens flotta av lånebilar.

Marcos ursäktar sig för att han inte kan rabbla upp modellbeteckning och årsmodell på alla lånebilarna – de har hunnit bli dryga 30 stycken.

– Vi har haft lånebilar till våra kunder i tio års tid nu. Vi har alltid gamla lånebilar. Det är billigare för oss. De flesta av våra lånebilar har vi fått gratis.

Är kunderna verkligen försiktiga när de får en så gammal lånebil?
– Jadå. Det har aldrig hänt något med bilarna, och de fungerar alltid.

Men hur lyckas ni hålla bilarna så rena och fina och felfria?
– Vi tvättar alltid alla bilarna så fort de varit ute. De har fått nya däck, nytt batteri, ny koppling.

Marcos visar verkstadens tvättplats, som är praktiskt utformad för ändamålet, med bland annat klämmor på väggen avsedda att hänga upp golvmattorna i, en liten ångtvättspruta och en centraldammsugare.

Sedan visar han in oss i lokalen intill. Där står en vit Audi 80 av 1988 års modell upphissad på en lyft.

– Den här har fått nya Koni-dämpare, rostfritt avgassystem. Den är som ny. Den var helgalvad från fabrik.

Och bärgningsbilen som står bakom, en Volkswagen LT 41 från 80-talet, är en av två veterana bärgare som används i verksamheten, där bilbärgning är en del.

Santos Autoservice är en av fåtalet aktörer i landet som även erbjuder kunderna ett, som Marcos beskriver det, säkrare sätt att fylla däcken på:

– Vi har nitrogen. Om du har det istället för luft i däcken så räcker det att du fyller på en gång per år, istället för varje vecka – som ändå ingen bilägare orkar göra. Nitrogenmolekylerna är fem gånger större än luftmolekylerna, därför blir det nästan inget läckage alls med nitrogen. Du sparar mycket slitage på däcken också.

Men nu har Marcos Santos hunnit fylla 65 år, och vill gå i pension.

– Jag funderar på att sälja verkstaden, men jag vill sälja bilarna först.

Den som slår till på något exemplar av Santos Autoservices lånebilsflotta får en högst alldaglig bilmodell, men en bil som fått bästa tänkbara omvårdnad.

Ett axplock ur Santos Autoservices lånebilsflotta:
Nissan Micra (första generationen); 8 bilar
Nissan Sunny (1988)
1 Ford Escort (1981)
Seat Cordoba (1999)
VW Polo, 5 st (-84, -85, -96, -97, -01)
VW Golf (1988)
Opel Kadett, 2 st; 1984 och 1988
Mazda 323, 2 st; 3 och 5 dörrar 1989
Audi 80 (1988)
VW LT 41 och LT 35

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078