23948sdkhjf

-Lämna aldrig en krockskadad elbil utan uppsikt i verkstaden

Batteriet kan vara skadat och börja brinna ända upp till kanske 20 timmar eller flera dagar efter att skadan inträffat. Uppstår brand i li-jon batteriet bildas också snabbt mycket farliga gaser.

Det berättade Max Rosengren och Ola Willstrand från forskningsinstitutet Rise när de framträdde på Inspirationsdagen 100% Verkstad. Rosengren och Willstrand undersöker just nu i ett projekt hur li-jon batterier beter sig vid bränder alla när de skadats på andra sätt.

-Det kan också vara bra för verkstaden att tänka på att placera skadade elbilar på ett ordentligt skyddsavstånd, kanske 15 meter från andra fordon och se till att det inte finns något brännbart i närheten, om det skulle uppstå en brand i elbilen. Det kan också vara viktigt att ha speciella p-platser för krockade elbilar utanför verkstaden så att tex bärgare som kommer in med ett skadat fordon vet var det ska ställas.

Just hur verkstäderna ska hantera skadade elfordon var ett av de mer uppmärksammade inslagen på Inspirationsdagen.

Efter Max Rosengren och Ola Willstrand beskrivningen av hur li-jon batterier fungerar och vad som kan hända om det uppstår bra passade MotorMagasinet på att fråga en av åhörarna, Lina Blomkvist, vd för Beos Bilservice i Uppsala, (för övrigt vinnare i fjol av MotorMagasinets Initiativpris), hur hon planerade för elbilarna i verkstaden.

-Vi fick oss verkligen en tankeställare och får åka hem nu och se hur vi ska hantera detta. Man undrar ju hur verkstaden ska se ut i framtiden när det blir allt fler sådan här säkerhetsfrågor, sade Lina Blomkvist

Det var ordentlig spridning på informationen på Inspirationsdagen 100% Verkstad på Solvalla i Stockholm. Från hur man ska skapa en Hållbar verksamhet till nya regler för verkstäder som ska jobba med AC, framtida teknik med hjälp av AR, förstärkt verklighet, hur man bäst ska ta hand om kunderna till kärlek som framgångsfaktor i företaget. Dessutom om farorna med elbilsbatterier, hur man ska få mer tid för skadereparationer, vad branschen gör för att få fart på fordonsutbildningen till juridik och Godkänd Bilverkstad.

Omkring 250 personer hade tagit sig till Solvalla för att uppdatera sig om de senaste nyheterna för branschen. Det är sjunde gången som MotorMagasinet och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, arrangerar en Inspirationsdag och helt klart är att det finns ett behov i branschen att få veta mer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094