23948sdkhjf

Preem går mot strömmen

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Medan andra oljebolag släpper allt mer av sin smörjmedelsverksamhet, väljer Preem att satsa – hårt. Inte minst för att attrahera bygg- och anläggningssektorn.

Preem är ett av Sveriges största exportföretag, något som förmodligen kommer som en överraskning för många. I den egna organisationen finns hela värdekedjan från inköp av råvaror, via processindustri till utskeppning av produkterna till såväl egna depåer som till kunder i andra länder.

Vi är faktiskt Sveriges fjärde största exportör, säger Joakim Müller, som ansvarar för företagets nyckelkunder – däribland ett flertal som med Peab i spetsen är kopplade till bygg och anläggning och uppskattar möjligheten att på ett och samma ställe köpa både driv- och smörjmedel. Eldningsolja också för den delen om det nu skulle behövas.

Huvuddelen av omsättningen, som förra året uppgick till cirka 69 miljarder kronor, varav ungefär 75 procent gick på export, hänförs till drivmedel.

Som Sveriges största producent av drivmedel och stor leverantör av smörjmedel har vi ett stort ansvar. Transportsektorn står för en tredjedel av de svenska klimatutsläppen och vår ambition är att arbeta för att minska utsläppen av växthusgaser och minimera miljöpåverkan i alla led.

I synnerhet vad gäller diesel har företaget hunnit långt i försöken att hitta förnybara alternativ till de traditionella fossila bränslena.

Vi har två raffinaderier som är i absolut världsklass. Avsvavlingsanläggningen i Lysekil klarar till och med av att avsvavla ryssolja – svavel som sedan återvinns till 99,9 procent. Tillverkningsprocessen står sig väl i konkurrensen vad gäller bland annat miljöbelastning. Parallellt jobbar vi hårt för att hitta andra förnybara alternativ till de fossila bränslena. Exempelvis kunde vi redan 2011 erbjuda förnybar diesel tillverkad av tallolja på våra tankställen. Vi blev också det första bolag som kunde leverera Svanenmärkt diesel. Vår Evolutionbensin innehåller etanol, men också en del förnybar råvara från den svenska skogen, säger Joakim Müller.

För ungefär sju år sedan fattade vi ett strategiskt beslut som innebar att vi ökade våra satsningar på smörjmedel och det har visat sig vara en lyckad satsning. Redan då hade vi ett värdefullt, mångårigt samarbete med Chevronägda Texaco som har ett brett utbud av fordonsprodukter, industrismörjmedel och smörjfetter. Det samarbetet har förstärkts och i hög grad bidragit till att vi gått framåt och ökat försäljningen på en krympande marknad.

Det är inte många som erbjuder både olja och drivmedel i dag, men vi har alltid haft fokus på den tunga trafiken, inklusive entreprenad och lantbruk. Större delen av våra smörjmedel kommer fortfarande från Texaco. Till stor del tillverkar vi produkterna själva på licens hos Scanlube i Göteborg som vi äger tillsammans med Uno-X. För att tillverkningen ska kunna göras tillräckligt storskalig och därmed rationell samordnar vi produktionen med en tillverkare i Belgien.

Joakim Müller betonar att satsningen på smörjmedel varit lyckosam och är helt övertygad om att verksamheten kommer att växa ytterligare. Att den tagits emot väl av ägarna av tunga fordon är helt uppenbart.

Dels är det många som uppskattar möjligheten att få det som behövs på ett och samma ställe. Dels innebär rätt olja stora möjligheter till minskad drivmedelsförbrukning. Undersökningar pekar på så stora besparingar som 2,5-4 procent. Bland annat har viskositeten stor betydelse, men väl så viktigt är att produkterna är godkända av tillverkarna. Tillverkarna gör i allmänhet mycket noggranna tester med olika produkter och det ligger i deras intresse att använda oljor som ger största möjliga fördelar till deras slutkunder. Vi jobbar därför också direkt mot tillverkarna och levererar en del produkter som finns med redan när fordonen lämnar fabriken, säger Joakim Müller.

Det är inte heller någon nackdel för oss att olika miljöhänsyn väger allt tyngre. Chevron har ett eget additivbolag som utför egen forskning. Därför kan vi alltid vara med tidigt i utvecklingen och erbjuda smörjmedel som hela tiden förbättras och ligger i framkant i utvecklingen: de håller längre, de bidrar till sänkt bränsleförbrukning och de blir allt mindre belastande på miljön.

Joakim Müller betonar också vikten av snabba och störningsfria leveranser.

Vi vill inte vara den som orsakar stillestånd i fordonen. I det avseendet är vårt omfattande nät med återförsäljare på ungefär 30 ställen en mycket viktig kanal för oss. Vid behov ”lånar” vi exempelvis produkter mellan återförsäljarna för att säkra leveranserna som ofta är synnerligen tidskritiska.

Dessutom erbjuder vi flera olika modeller för leveranserna. Vi kan skicka ut tankbilar med specialutbildade förare direkt från Scanlube till företag med egna tankar och skicka emballerade varor i allt från tuber på 400 gram till IBC-containers på 1 000 liter. Vi har också hämtlager ute hos våra återförsäljare.

Men det viktiga är att vi inte bara säljer smörjmedel, vi säljer tillförlitlighet. Med våra produkter och tjänster hjälper vi användaren att få kontroll över de sammanlagda driftkostnaderna för sin maskin eller utrustning, säger Joakim Müller.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Verkstads-/Reservdelskedjor: Nytt gruppundantag utmaning för kedjorna

Cybersäkerhet och ett nytt gruppundantag innebär en osäkerhet för kedjornas framtid. Christer Liljenberg på SBF ska säkerställa att även morgondagens marknad ska fungera fritt.

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

1

Tid för bilbesiktning förlängs

Inställelsetiden för kontrollbesiktning förlängs med sju månader. Förändringen gäller alla fordon som är besiktningspliktiga.

Plus

Tema Bildemontering: Tjugo kronor om året för att motverka bildumpningen

Allt färre bilar demonteras och fler ställs av. Flera olika intresse- och branschorganisationer har tagit fram en gemensam långsiktig lösning på hur samhället skulle kunna stävja dumpning och illegal skrotning av bilar.

Urstark prisbild i begagnathandeln

Porsche 911 får nummercirklar

Nyhetsbrev

Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Arkiv
Plus

Så går det för Godkänd bilverkstad

Top Gear Sverige tillägnas Adam Alsing

2

Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Northvolt och Hydro samarbetar kring batteriåtervinning

Scania planerar stora personalminskningar

Det blir svemester i sommar

Inzile anställer ett helt arbetslag

Skoda Sverige får ny märkeschef

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

1

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Se alla Företagens egna nyheter

Upptäck cyklister och gångtrafikanter i tid!

Transportföretagen får medel till språkutbildning

En spännande ny produkt har kommit in i lager!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Vad bör du tänka när du köper arbetsbelysning?

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Sänd till en kollega

0.141