23948sdkhjf

Bilia gör stor satsning på begagnade bilar

Bilia ska öppna sju nya anläggningar i Sverige och Norge för begagnade bilar under de närmaste åren. Satsningen i Sverige sker under företagsnamnet Netbil.

Genom satsningen breddar Bilia sitt erbjudande på begagnatmarknaden väsentligt med fler bilmärken och ett bredare sortiment av årsmodeller.

- Netbil har stärkt sin position genom åren och vi bedömer att verksamheten kan växa kraftigt de närmaste åren, vilket gör att vi ökar från idag 5 Netbil auktionsanläggningar till 12 för både auktion och traditionell bilhall, säger Per Avander, vd och koncernchef för Bilia.

Bilia har under alla år sålt begagnade bilar och koncentrerat sig på nyare begagnade bilar. Nu breddas sortimentet med fler bilmodeller – såväl äldre bilar som bilvarumärken som Bilia inte jobbar med i sin kärnaffär.

Idag säljer Bilia cirka 50 000 begagnade bilar årligen och totalmarknaden för begagnade bilar i Sverige och Norge är cirka 1,8 miljoner bilar varje år.

Bilia förväntas inom en femårsperiod sälja 25 000 bilar via denna kanal.

-Netbil säljer idag omkring 3 500 begagnade bilar per år genom bilauktioner på nätet, säger Per Avander och tillägger att satsningen kommer att stärka Bilias affär ytterligare genom både ökade volymer i den betydelsefulla begagnathandeln, men även i den viktiga Serviceaffären genom försäljning av Bilias serviceabonnemang och Bilias Däckhotell.

De nya anläggningarna kommer att ligga kring storstäder i Sverige och Norge. Bilia räknar också med nyanställningar. Netbil Begagnat, som står för enkelhet, tillgänglighet och ett mer personligt bemötande, har i dagarna startat ett begagnat-center i Kungsängen, Stockholm och ett på Økern, Oslo. Utrullningen av de nya anläggningarna kommer att ske fortlöpande de närmaste åren.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078