23948sdkhjf

Bromstester visar att vinterdäckens greppförmåga blir allt bättre

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Genom att ha granskat utförda bromstester som genomförts 2012-2013 samt 2017-2018 har Folksam kunnat jämföra hur vinterdäckens greppförmåga utvecklats de senaste fem åren.

I en ny granskning från Folksam visas att de senaste fem åren har de nordiska dubbfria däcken blivit allt bättre. Det är i huvudsak på is som de har blivit bättre. Även dubbdäckens bromsprestanda har förbättrats, och då framför allt på snö. 

Den stora skillnaden syns bland dubbfria däck som blivit i snitt 19 procent bättre på is och 14 procent bättre på snö sett till uppmätt bromssträcka, skriver Folksam i ett pressmeddelande.

– Vi ser i vår jämförelse att de nordiska dubbfria däcken har utvecklats så mycket de senaste fem åren att de är ett utmärkt val i södra och mellersta Sverige. Dock så har dubbdäcken fortfarande tio procent bättre isgrepp i snitt vilket gör att de är bättre att välja i norra Sverige där det ofta finns hårt packad snö och is, säger Anders Ydenius, forskare Folksam.

Dubbdäcken har däremot inte haft samma utveckling även om de fortfarande har det bästa isgreppet. På is har de bara förbättrats med tre procent, och de har till och med blivit sämre på vått underlag, med hela 12 procent.

Men det är inte bara de dubbfria däcken som blivit bättre. Även budgetdäcken har blivit betydligt bättre, och då framför allt på snö. På is finns det dock fortfarande en relativt stor skillnad i prestanda.

– Vi ser att budgetdäcken blir allt bättre, men utifrån vårt engagemang för kunderna är vårt råd att generellt sett undvika budgetdäck och istället välja ett mellan- eller premiumdäck för isgreppets skull, säger Anders Ydenius.

I jämförelsen blev det tydligt att det kan vara stora skillnader mellan de bästa och sämsta däcken i alla däckklasser. De nya dubbdäckens bromssträcka från 50 km/timmen till fullt stopp varierar från 38,5 meter för det bästa däcket till 74 meter på is för det sämsta, och mellan 20 till 30 meter på snö. För dubbfria däck varierar bromssträckan mellan 40 till 68 meter på is och 20 till 28 meter på snö.

– Det här visar att det är viktigt att kolla genomförda däcktester som olika tidningar genomför innan köp av däck och välja ett däck med ett bra testresultat. Vi har dessutom bara kollat bromsegenskaperna, medan i stora däcktester inkluderas en mängd andra parametrar så som acceleration, sidogrepp, köregenskaper och rullmotstånd. Men bromsegenskaperna är centrala för däckens förmåga att få stopp inför ett hinder, säger Anders Ydenius.

Om testet Folksam har granskat tre motortidningars bromstester av 52 vinterdäck testade 2012-2013 samt 58 vinterdäck testade 2017-2018 (Aftonbladet, Auto Motor & Sport och Vi Bilägare). Däcken är nordiska dubb- och dubbfria däck i olika prisklasser. Däckens greppförmåga har beräknats utifrån de bromstester som motortidningarna gjort.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.156