23948sdkhjf

BILAR VI MINNS: Lancia Thesis

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Lyxbilsmärket Lancia var märkbart uttunnat vid millennieskiftet. Mamma Fiat försökte locka tillbaka kunderna med den märkliga lyxbilen Thesis. Det gick åt pipan.

Egentligen föll dödsdomen för Lancia redan i oktober 1969, när Fiat lade ett bud på biltillverkaren. Lancia accepterade och därmed var det en gång så stolta märket en del av den enorma Fiatkoncernen. Därmed påbörjades också resan från en modellflora präglad av avancerad teknik och hantverksmässiga tillverkningsmetoder till massproducerade ekonomilådor. Särprägeln maldes sakta ner.

Klicka på bilden för att se fler bilder på lancia Thesis!

Under de första Fiatåren kunde lanseringarna glimra till; Lancia Stratos, Gamma och Beta behöll fortfarande något slags identitet som tekniskt avancerade vagnar. Men när Lancia Delta presenterades 1979 var den bara en burk. I Sverige känner vi den förstås som Saab-Lancia 600, tänkt att fylla tomrummet efter nedlagda Saab 96. Den gjorde ett magplask i marknaden och rostade bort så fort att ingen hann se den stå och skämmas.

Nu var Lancia inte mycket mer än ett emblem. Modellerna delade teknik med syskonen i Fiatfamiljen, från lilla Y10 som var en Fiat Panda till stora Thema, som var en Fiat Croma. Eller Saab 9000, för den delen. Märket blev allt mer dimmigt i bilköparnas medvetande och försäljningen föll. När sedan rallysatsningen lades ner efter världsmästerskapet 1992 var det svårt att se att Lancia hade något existensberättigande över huvud taget.

Någonting behövde göras. Hos Lancia såg man hur forna kunder strömmade från märket till tyska alternativ som Audi A6 och Mercedes-Benz E-klass och så fick det ju inte gå till. Så man satte igång att utveckla en ny bil, en riktig lyxbil som sätta tyskarna på plats. Och den skulle inte baseras på någon pappig plattform ur Fiats portfölj.

I stället utvecklade man en helt ny, tekniskt avancerad plattform som man pumpade in enorma utvecklingsresurser i. Trollerilådan var full av trick, som en framvagnsupphängning med dubbla triangellänkar och en bakvagn med mängder av aluminiumpinnar som höll hjulen i schack. Här fanns möjlighet att använda nymodigheter som adaptiva stötdämpare, elektrisk handbroms och navigator med färgskärm, spetsteknik långt före sin tid. Motorn drev på framhjulen.

Att den alls kunde bli verklighet var tack vare Fiats vänsterprassel med General Motors. Italienare och amerikaner knöt avtal om att samarbeta kring inköp och utveckling och den nya plattformen var tänkt att också utgöra bas för en kommande ersättare till den åldrande Opel Omega. Det talades till och med om ett fullskaligt samgående mellan företagen, på samma sätt som att tyska Daimler-Benz hade gått ihop med amerikanska Chrysler.

När Lancia Thesis, som flottans flaggskepp skulle komma att kallas, ställdes ut på bilsalongen i Genève på våren 2001 gick stoltheten hos Lancias representanter inte att ta miste på. Man talade om spetsteknik, om elitens livsstil och om kreativitetens yttersta utpost. Lancias chefsdesigner Michael Robinson sade i en intervju med brittiska CAR att ”folk kommer att leta ursäkter att inte köpa den här bilen”.

På scenen stod Lancia Thesis som en förskrämd fisk och blickade vindögt ut över folkhavet. Någon succé blev det aldrig, för även om italienska regeringsföreträdare lär ha känt sig tvungna att skjutsas omkring i nationens nya stolthet fortsatte kunderna att köpa tyskt.

Sedan kraschade Fiats förhållande med General Motors och några tekniska syskon fick aldrig Thesis. Och ensambarnet förblev oälskat. Under sju – svåra – år lyckades Lancia sälja blott dryga 16 000 bilar och när den lades ner 2009 ersattes den så småningom av en emblemkonstruerad Chrysler – som ingen heller ville ha.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sina nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommun gör upphandling

Kunskapen om Godkänd Bilverkstad sprider sig och nu har Sundsvalls kommun beslutat att i sin upphandling av verkstäder kräva att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF och därmed också Godkänd Bilverkstad.

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Rätt luftfilter – för miljö och plånbok

Sämre prestanda och högre bränsleförbrukning med dåligt luftfilter

Ny säsong av Bilprovningen på TV3

Nyhetsbrev

Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Arkiv

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

McDonald's nya skylt för elladdning

Kvdbil-rapport visar på försäljningsras av begagnade bilar under 2019

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att minska. Under andra kvartalet 2019 föll försäljningen med cirka 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har lagren av begagnade bilar minskat hos bilhandeln. Det visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.se.

Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Egentligen hade han tänkt lämna branschen och göra någonting helt annat. Men ödet ville annorlunda. Nu är Mikael Backteman vd för Boier Bilverktyg.

Intresset för rally ökar – juniorboom i Rally-SM

Vinnare från MotorGalan tävlar i Yrkes-VM

Anna Widholm, lackerare vid Möller Bil i Västerås och vinnare av Årets Lackerare vid MotorGalan 2018 är en av de tävlande från fordonsbranschen vid Yrkes-VM i ryska Kazan. Den andre tävlande från fordonsbranschen är Oscar Thulin, Toveks Bil i Lund som tävlar i Bilskadeteknik.

Begagnatköpen ökade med 42 % under juli med VW Golf i topp

Lackerare efterlyses till MotorGalan

Den 14 november är det dags för Motorgalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Det är hög tid att nominera till de olika kategorierna. Vi skulle gärna se att fler nomineras, bland annat till kategorin Årets Lackerare.

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

Mopedens dag en folkfest i norr

Antal elbilar ökar och det är Tesla Model 3 som driver på

Samtidigt som effektfrågan debatteras flitigt fortsätter antal laddbara bilar att öka. Tesla Model 3 fortsätter att driva beståndsutvecklingen bland elbilarna. Nya studier visar emellertid att stora ökningar av elbilsbeståndet kan göras utan att ytterligare nätkapacitet behöver byggas ut.

Nu är det dags att nominera till MotorGalan

Den 14 november är det dags för MotorGalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Men innan dess är det dags att nominera till de olika kategorierna. Den 13 augusti är sista dag att nominera.

Ytterligare 200 bilåterförsäljare väljer DEFAs Installerat & Klart

HBA Fordonsteknik AB presenterar liten, lysande nyhet

Stabil arbetsbänk med säkert fotfäste

Kolla vilka som vann på MotorGalan förra året

Över 100 startande och 88 jagar SM-poäng i Kolsvarundan

Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

Se alla Företagens egna nyheter

Nyhet! Batterilös startbooster: GYS Startronic 800.

Ny drivaxel till Mazda 3

Snabba svar om snabblim

Vridmoment omvandlare till automatväxellådor

INFOFLEX FORDON - Integration Fortnox

Vi ses väl på Trailer Trucking Festival?

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet - Carbon serien från Lazer Lamps

Nytillverkade turboladdare

Kom ihåg att riskbedöma bilvårdsprodukter och andra kemikalier

Korrekt bromsprov för personbilssläp med påskjutsbroms

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Behöver du en produktlösning med DT-kontakt?

Ljusinställning - ACVLJN5413

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Uppdaterad produktkatalog

Ny drivaxel till Hyundai och Kia

Sogefi OE leverantör till "årets motor" från Ferrari

Hårdtest av UV-Triple+, Den svensktillverkade härdlampan för bilglasreparationer

Unikt kombinationsljus

Hjulinställning - ACTIA 3DLite

Fokus på verkstäder: Bli redo för besök från Arbetsmiljöverket

Nytt effektivt sätt att kolla oljemängden i faten!

Actigas 400 - Fyrgasmätare med display för bensin.

Komplett olje- och filterpaket till DSG

Sänd till en kollega

0.136