23948sdkhjf

BILAR VI MINNS: Lancia Thesis

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Lyxbilsmärket Lancia var märkbart uttunnat vid millennieskiftet. Mamma Fiat försökte locka tillbaka kunderna med den märkliga lyxbilen Thesis. Det gick åt pipan.

Egentligen föll dödsdomen för Lancia redan i oktober 1969, när Fiat lade ett bud på biltillverkaren. Lancia accepterade och därmed var det en gång så stolta märket en del av den enorma Fiatkoncernen. Därmed påbörjades också resan från en modellflora präglad av avancerad teknik och hantverksmässiga tillverkningsmetoder till massproducerade ekonomilådor. Särprägeln maldes sakta ner.

Klicka på bilden för att se fler bilder på lancia Thesis!

Under de första Fiatåren kunde lanseringarna glimra till; Lancia Stratos, Gamma och Beta behöll fortfarande något slags identitet som tekniskt avancerade vagnar. Men när Lancia Delta presenterades 1979 var den bara en burk. I Sverige känner vi den förstås som Saab-Lancia 600, tänkt att fylla tomrummet efter nedlagda Saab 96. Den gjorde ett magplask i marknaden och rostade bort så fort att ingen hann se den stå och skämmas.

Nu var Lancia inte mycket mer än ett emblem. Modellerna delade teknik med syskonen i Fiatfamiljen, från lilla Y10 som var en Fiat Panda till stora Thema, som var en Fiat Croma. Eller Saab 9000, för den delen. Märket blev allt mer dimmigt i bilköparnas medvetande och försäljningen föll. När sedan rallysatsningen lades ner efter världsmästerskapet 1992 var det svårt att se att Lancia hade något existensberättigande över huvud taget.

Någonting behövde göras. Hos Lancia såg man hur forna kunder strömmade från märket till tyska alternativ som Audi A6 och Mercedes-Benz E-klass och så fick det ju inte gå till. Så man satte igång att utveckla en ny bil, en riktig lyxbil som sätta tyskarna på plats. Och den skulle inte baseras på någon pappig plattform ur Fiats portfölj.

I stället utvecklade man en helt ny, tekniskt avancerad plattform som man pumpade in enorma utvecklingsresurser i. Trollerilådan var full av trick, som en framvagnsupphängning med dubbla triangellänkar och en bakvagn med mängder av aluminiumpinnar som höll hjulen i schack. Här fanns möjlighet att använda nymodigheter som adaptiva stötdämpare, elektrisk handbroms och navigator med färgskärm, spetsteknik långt före sin tid. Motorn drev på framhjulen.

Att den alls kunde bli verklighet var tack vare Fiats vänsterprassel med General Motors. Italienare och amerikaner knöt avtal om att samarbeta kring inköp och utveckling och den nya plattformen var tänkt att också utgöra bas för en kommande ersättare till den åldrande Opel Omega. Det talades till och med om ett fullskaligt samgående mellan företagen, på samma sätt som att tyska Daimler-Benz hade gått ihop med amerikanska Chrysler.

När Lancia Thesis, som flottans flaggskepp skulle komma att kallas, ställdes ut på bilsalongen i Genève på våren 2001 gick stoltheten hos Lancias representanter inte att ta miste på. Man talade om spetsteknik, om elitens livsstil och om kreativitetens yttersta utpost. Lancias chefsdesigner Michael Robinson sade i en intervju med brittiska CAR att ”folk kommer att leta ursäkter att inte köpa den här bilen”.

På scenen stod Lancia Thesis som en förskrämd fisk och blickade vindögt ut över folkhavet. Någon succé blev det aldrig, för även om italienska regeringsföreträdare lär ha känt sig tvungna att skjutsas omkring i nationens nya stolthet fortsatte kunderna att köpa tyskt.

Sedan kraschade Fiats förhållande med General Motors och några tekniska syskon fick aldrig Thesis. Och ensambarnet förblev oälskat. Under sju – svåra – år lyckades Lancia sälja blott dryga 16 000 bilar och när den lades ner 2009 ersattes den så småningom av en emblemkonstruerad Chrysler – som ingen heller ville ha.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu öppnar Porsche Center Helsingborg –igen

Den 1 december öppnar Porsche Center Helsingborg i helt nybyggda lokaler. Därmed är Porsche Center på allvar tillbaka i Helsingborg. Förra gången var 2004-2009. Den nya satsningen skapar mellan 15 och 20 nya arbetstillfällen.

SFVF varnar för oseriösa hjulskiftare

Calix Quick Clip

Tenneco blir ny huvudägare i Öhlins Racing

VW satsar på samproduktion av flera varumärken

Svensk seger i säsongens sista Lamborghini Super Trofeo Pro-Am

I säsongens allra sista race tog den skandinaviska duon med Simon Larsson och Dennis Lind segern i Pro-Am klassen på italienska Vallelunga utanför Rom.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Skandal i bilvärlden Carlos Ghosn anklagas för ekonomisk brottslighet

En av världens främsta bilchefer, Carlos Ghosn, vd för Renault och styrelseordförande i Nissan, har gripits i Japan. Även Greg Kelly, HR-chef i Nissan har gripits.

Arkiv

Volvo Cars, BMW och Tesla premiärvisar nya modeller på eCarExpo

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

2

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Se alla Företagens egna nyheter

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Sänd till en kollega

0.237