23948sdkhjf

SFVF tar Mazda i örat för slarvig tolkning av digital servicebok

En bilägare har vänt sig till Motormagasinet efter att ha läst en artikel om registrering av underhållsservice enligt ARN:s beslut från den 3:e maj i år. Det gäller hur användning av digital servicebok går till.

Bilägaren säger att denne köpte en Mazda 6 diesel årsmodell 2013 i mars 2018 som då hade gått cirka 67 000 km. Bilägaren fick alla dokument med vid köpet som visade att bilen var fullt servad. Bilägaren vände sig sedan till sin lokala allbilsverkstad för service som även underhållit dennes förra Mazda och service utfördes fackmässigt i enlighet med biltillverkarens serviceanvisningar.

Bilägaren fick senare problem med bilens avgastryckgivare samt radarsensor som enligt Mazda behövde bytas till en kostnad om 34 406 kronor. Mazda svarade bilägaren att detta egentligen skulle täckas av den 10-åriga nybilsgarantin men eftersom service inte registrerats i Mazdas egna digitala servicebok så avslogs garantianspråket. Mazda svarade kunden att en registrering i deras egna digitala servicebok är en punkt i serviceprotokollet som måste utföras.

Ulf Stefansson, jurist på SFVF som också varit involverad i ärendet är förvånad över Mazdas svar.

-Då service utförts fackmässigt och alla kontrollpunkter mm. är gjorda på bilen går det inte att ställa krav på var servicedata ska lagras för att nybilsgarantin fortsatt ska gälla. Detta har ARN tydligt slagit fast i ett ärende så jag är förvånad att frågan ens fortfarande kommer upp, säger Stefansson.

Martin Jensen, vd för det danska företaget Digital-servicebook-com i vars portal bilägarens servicedata finns lagrad är även han förvånad över hur okunnig den svenska generalagenten är om vilka konkurrensrättsliga spelregler som råder på den europeiska marknaden. Martin Jensen säger att han försökt hjälpa bilägaren att på ett enkelt sätt ge Mazda all servicedata som är nödvändig för nybilsgarantin men att Mazda inte varit intresserade av detta.

-Att Mazda inte tar allvarligt på frågan och fortsätter på ett okunnigt sätt att misskreditera allbilsverkstäder genom att skrämma upp bilägare som gjort sin underhållsservice hos våra medlemsföretag är något vi från SFVF:s sida ser allvarligt på avslutar, Ulf Stefansson. 

Bild: digitalservicebok.com

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078