23948sdkhjf

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

VÄRLDENS RENASTE BILTVÄTT, del 1: De har lyckats bygga 4 helt utsläppsfria biltvättar i hela Sverige på 15 år. Det här är historien om företaget som satsat stort på avloppsreningstekniken som skulle kunna ta bort tungmetallutsläppen från biltvättar.

Lennart Erikssons pappa var professor i kemi och hans intresse smittade av sig på Lennart. Det i kombination med ett miljöintresse har gjort att Lennart redan på 1990-talet började lägga en del av sin arbetstid på familjeföretaget Macserien på att titta på hur man skulle kunna förbättra reningen av avloppsvattnet från fordonstvättar och verkstäder. Macseriens kärnverksamhet är fortfarande försäljning av tvättkemikalier till industrin och fordonsbranschen.

– I mitten på 1990-talet kallade chefen för Stockholm Vatten – det kommunala bolaget som sköter avloppssystemen och färskvattenförsörjningen i Stockholm – till sig bland annat företag som jobbade med fordonstvättar i någon form. Vi var också inbjudna till det mötet eftersom vi var en av flera leverantörer av tvättkemikalier, berättar Lennart.

– Chefen sade att ”vi klarar inte av att rena stockholmarnas vatten, vi måste göra någonting åt det här, det släpps ut alldeles för mycket nafta, bensin och andra giftiga produkter . Det förgiftar avloppsslammet”.

– Så sade hon att antingen gräver vi upp hela Sverige och lägger ner två separata avloppssystem – ett för hushållen och ett för industrier och liknande. Eller så måste vi stoppa utsläppen vid källan. Och det innebar att exempelvis verksamheter som verkstäder och fordonstvättar inte skulle fortsätta att släppa ut sitt avloppsvatten.

– Så under de här åren så började vi titta närmare på vad det egentligen är man släpper ut från en verkstad och biltvätt.

På 1990-talet bestämde sig många kommuner för att man skulle stimulera användningen av miljömärkta tvättmedel i biltvättarna. I Göteborg gick man ännu längre, berättar Lennart:

– Där beslutade man 1995 att alla biltvättar i kommunen under en månads tid enbart skulle använda miljömärkta tvättprodukter, och sedan skulle man studera effekten på vattenreningen. Och vi var med och jobbade på tre bensinstationer i Göteborg när man genomförde försöket. Det blev inte alls så stora förbättringar som man hade hoppats på.

Varför?
– Problemet var att biltvättarnas oljeavskiljare inte kunde fånga upp alla föroreningar som kom från bilarna – bränsle- och oljerester, gummirester och metallpartiklar från bland annat bromsar och dubbdäck – och att inte heller de kommunala reningsverken hade kapacitet att fånga upp alla föroreningar från biltvättarna.

– Från 1993 fram till 1997 provade vi på Macserien ett flertal olika vattenreningsmetoder, jag plöjde ner miljonbelopp på detta.

Så småningom fastnade Lennart för en reningsteknik som använts inom industrin i många år och som bygger på att avloppsvattnet destilleras och tungmetaller och andra föroreningar samlas upp och avskiljs i oljeavskiljaren och att slammet skickas för deponi. Den stora skillnaden var att lösningen inte innehöll något avlopp, eftersom avloppsvattnet renades till dricksvattenkvalitet och kunde återvinnas.

På 1990-talet beslutade Naturvårdsverket att införa en maxgräns för hur mycket avloppsvatten som fick släppas ut för varje tvättat fordon, som en åtgärd för att minska utsläppen av bland annat tungmetaller från fordonstvättarna. Samtidigt satte myndigheten upp ett mål om att alla fordonstvättar i Sverige skulle ha installerat ett slutet system för avloppsvattnet, det vill säga ha 100 procent återvinning av tvättvattnet, berättar Lennart.

– Några som inte gillade det här bedrev stenhård lobbying eftersom man ansåg att det skulle vara konkurrenshämmande att Sverige ensidigt skärper sina krav på vattenrening. Sedan blev det tvärstopp för allt vad skärpta krav på vattenrening heter. Naturvårdsverket fick backa och det skulle vara upp till kommuner att ställa krav på näringsverksamheternas vattenrening. Så vi fick i praktiken lika många olika regelverk för vattenrening som antalet kommuner i Sverige.

2002 fick Macserien 3,5 miljoner kronor och i uppdrag av EU i ett LIFE-projekt för att utveckla en helsluten anläggning för vattenrening.

– 2003 invigdes den anläggningen på en Preem-station i Gävle. Vi hade gjort allt vi kunde göra för att få bästa möjliga vattenrening på den biltvätten, men det var ingen som stod och applåderade.

Varför inte?
– Det var mycket skepsis mot den nya tekniken. Det här var ett helt nytt sätt att bygga avloppsrening på. Att återanvända avloppsvatten och rena det i stället för att skicka det till reningsverket – många tyckte nog att det verkade bakvänt.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

Arkiv

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Elbilsföretaget Uniti som inte börjat bygga någon bil ännu värderas till 1 miljard kronor

UNITI blir FundedByMe:s första officiella så kallade unicorn efter att ha värderats till över en miljard SEK i sin senaste finansieringsrunda.

Rekordökning för laddbara bilar i november

Marknaden för laddbara bilar tog ett rejält kliv framåt under november, med stora ökningar för flera elbilsmodeller. Under månaden ökade beståndet med 2 549 laddbara bilar, med god marginal den högsta ökningen någon enskild månad.

Autoliv befarar EU-böter på nära 2 miljarder kronor

Autoliv har utretts för konkurrenshämmande beteende inom EU. Företaget dömdes till böter tidigare i år men nu befarar Autoliv att man kommer att få ytterligare böter.

De löser billogistiken för branschen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

DEKRA är klart som kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad

DEKRA är nytt kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad. Det innebär att de verkstäder som redan i dag är anslutna till deras kvalitetskoncept DVK, DEKRA Verkstadskvalitet – som bygger på opartiska stickprovskontroller av utfört verkstadsarbete – får tillgodoräkna sig kontrollerna för Godkänd Bilverkstad.

Danska verkstäder polisanmälda för olaglig chip-trimning

Autoexperten Sverige AB och KG Knutsson Verkstad AB blir medlemmar i MRF

Autoexperten Sverige och KG Knutsson Verkstad har sökt och antagits som medlemmar i MRF, Motorbranschens riksförbund.

Jul-månad igen och då tror många att bilen har blivit stulen

I december glömmer många bilister bort var de ställt bilen. Fullspäckat schema och labyrintiska parkeringshus i julhandeln gör att många bilägare tror att bilen blivit stulen. Det visar en ny undersökning av försäkringsbolaget If.

Mora Karosseri och Motorverkstad är första Mekonomen-verkstad som är klar för Godkänd Bilverkstad

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

Biogasbilar slår igenom hos kommuner

Vinnarna på Bilsport Motor Show

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Se alla Företagens egna nyheter

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

Sänd till en kollega

0.17