23948sdkhjf

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

VÄRLDENS RENASTE BILTVÄTT, del 1: De har lyckats bygga 4 helt utsläppsfria biltvättar i hela Sverige på 15 år. Det här är historien om företaget som satsat stort på avloppsreningstekniken som skulle kunna ta bort tungmetallutsläppen från biltvättar.

Lennart Erikssons pappa var professor i kemi och hans intresse smittade av sig på Lennart. Det i kombination med ett miljöintresse har gjort att Lennart redan på 1990-talet började lägga en del av sin arbetstid på familjeföretaget Macserien på att titta på hur man skulle kunna förbättra reningen av avloppsvattnet från fordonstvättar och verkstäder. Macseriens kärnverksamhet är fortfarande försäljning av tvättkemikalier till industrin och fordonsbranschen.

– I mitten på 1990-talet kallade chefen för Stockholm Vatten – det kommunala bolaget som sköter avloppssystemen och färskvattenförsörjningen i Stockholm – till sig bland annat företag som jobbade med fordonstvättar i någon form. Vi var också inbjudna till det mötet eftersom vi var en av flera leverantörer av tvättkemikalier, berättar Lennart.

– Chefen sade att ”vi klarar inte av att rena stockholmarnas vatten, vi måste göra någonting åt det här, det släpps ut alldeles för mycket nafta, bensin och andra giftiga produkter . Det förgiftar avloppsslammet”.

– Så sade hon att antingen gräver vi upp hela Sverige och lägger ner två separata avloppssystem – ett för hushållen och ett för industrier och liknande. Eller så måste vi stoppa utsläppen vid källan. Och det innebar att exempelvis verksamheter som verkstäder och fordonstvättar inte skulle fortsätta att släppa ut sitt avloppsvatten.

– Så under de här åren så började vi titta närmare på vad det egentligen är man släpper ut från en verkstad och biltvätt.

På 1990-talet bestämde sig många kommuner för att man skulle stimulera användningen av miljömärkta tvättmedel i biltvättarna. I Göteborg gick man ännu längre, berättar Lennart:

– Där beslutade man 1995 att alla biltvättar i kommunen under en månads tid enbart skulle använda miljömärkta tvättprodukter, och sedan skulle man studera effekten på vattenreningen. Och vi var med och jobbade på tre bensinstationer i Göteborg när man genomförde försöket. Det blev inte alls så stora förbättringar som man hade hoppats på.

Varför?
– Problemet var att biltvättarnas oljeavskiljare inte kunde fånga upp alla föroreningar som kom från bilarna – bränsle- och oljerester, gummirester och metallpartiklar från bland annat bromsar och dubbdäck – och att inte heller de kommunala reningsverken hade kapacitet att fånga upp alla föroreningar från biltvättarna.

– Från 1993 fram till 1997 provade vi på Macserien ett flertal olika vattenreningsmetoder, jag plöjde ner miljonbelopp på detta.

Så småningom fastnade Lennart för en reningsteknik som använts inom industrin i många år och som bygger på att avloppsvattnet destilleras och tungmetaller och andra föroreningar samlas upp och avskiljs i oljeavskiljaren och att slammet skickas för deponi. Den stora skillnaden var att lösningen inte innehöll något avlopp, eftersom avloppsvattnet renades till dricksvattenkvalitet och kunde återvinnas.

På 1990-talet beslutade Naturvårdsverket att införa en maxgräns för hur mycket avloppsvatten som fick släppas ut för varje tvättat fordon, som en åtgärd för att minska utsläppen av bland annat tungmetaller från fordonstvättarna. Samtidigt satte myndigheten upp ett mål om att alla fordonstvättar i Sverige skulle ha installerat ett slutet system för avloppsvattnet, det vill säga ha 100 procent återvinning av tvättvattnet, berättar Lennart.

– Några som inte gillade det här bedrev stenhård lobbying eftersom man ansåg att det skulle vara konkurrenshämmande att Sverige ensidigt skärper sina krav på vattenrening. Sedan blev det tvärstopp för allt vad skärpta krav på vattenrening heter. Naturvårdsverket fick backa och det skulle vara upp till kommuner att ställa krav på näringsverksamheternas vattenrening. Så vi fick i praktiken lika många olika regelverk för vattenrening som antalet kommuner i Sverige.

2002 fick Macserien 3,5 miljoner kronor och i uppdrag av EU i ett LIFE-projekt för att utveckla en helsluten anläggning för vattenrening.

– 2003 invigdes den anläggningen på en Preem-station i Gävle. Vi hade gjort allt vi kunde göra för att få bästa möjliga vattenrening på den biltvätten, men det var ingen som stod och applåderade.

Varför inte?
– Det var mycket skepsis mot den nya tekniken. Det här var ett helt nytt sätt att bygga avloppsrening på. Att återanvända avloppsvatten och rena det i stället för att skicka det till reningsverket – många tyckte nog att det verkade bakvänt.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skräddarsydda lackboxar ökar tempot

Utan utländsk arbetskraft skulle han få lägga ned

Volvo Cars på väg mot sin elektrifierade framtid

Volvo Cars har nu tagit ett viktigt steg mot uppfyllandet av sina elektrifieringsmål med lanseringen av uppgraderade och nyutvecklade elektrifierade drivlinealternativ, som kommer att göras tillgängliga för hela modellprogrammet framöver.

Här är batteriet som kan revolutionera elbilen

Varning för trötta och slumrande bilförare

Så många som 17 procent av de svenska bilisterna har slumrat till bakom ratten. Detta enligt en ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Circle K. Att vara påtagligt trött när man kör bil är både straffbart och farligt men ändå uppger mer än hälften av bilisterna att de inte avstår från bilkörning vid trötthet.

Svenska Öhlins ingår nu i bildandet av ett av världens största eftermarknadsföretag

Nyhetsbrev

DRF: Så vässar du lönsamheten i däckverkstaden

Slimma och optimera och satsa på teknik. Det tror Däckspecialisternas Riksförbunds ordförande Ulrik Jönsson är viktigt för däckverkstäderna för att behålla lönsamheten.

Arkiv

TEMA DÄCK&FÄLG: Bilmetro satsar på flyttbara däckställ

Försäkringsbolagen stödjer Kvalitetssäkrad Skadeverkstad

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

Svensk Toyotahandel har tecknat ett ramavtal med KBV

Toyotas återförsäljarförening har ingått ett ramavtal för kvalitetsuppföljning av service- och skadeverkstäder med Kontrollerad Bilverkstad. Avtalet har fyra olika nivåer inom verkstadscoachning och egenkontroller skräddarsydda för märket.

Försäljningen av diesel steg under januari månad

Försäljningen av diesel och eldningsolja steg under årets första månad, medan försäljningen av bensin och E85 sjönk. Detta i jämförelse med januari månad 2018. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

1

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

Se alla Företagens egna nyheter

Affärsägare, verkstäder och leverantörer samlade för FIXAT-evenemanget

Kardan till Chevrolet Captiva och Opel Antara

Ny drivknut till Toyota

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Sänd till en kollega

0.117