23948sdkhjf

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

-Det finns väldigt många frågor men få svar så här långt, säger Bo Ericsson, vd på SFVF som deltog i mötet. Är det riskfritt att bärga ett e-fordon? Vad händer om man kopplar på startkablar på ett e-fordon? Hur ska man hantera ett skadat e-fordon? Om ingen varningslampa för batteriet ger en felsignal men fordonet har utsatts för 10G så en pyroteknisk laddning har utlösts, är då batteriet OK?

-Det diskuterades att det finns risk för att batteriet kan vara skadat då en pyroteknisk laddning (airbag exempelvis) har utlösts. I det läget kan det finnas anledning att e-fordonet transporteras och förvaras på ett speciellt sätt. Skälet är att om batteriet är skadat kan det i värsta fall självantända. Hur många kontrollerar då med generalagenten för bilmärket eller försäkringsbolaget hur reparationen ska gå till och om batteriet ska bytas, berättar Ericsson för MotorMagasinet.

Andra säkerhetsfrågor är vad bärgare ska beakta när de transporterar ett e-fordon? Det är minst sagt olämpligt att parkera ett skadat e-fordon inne i ett garage direkt efter incident. E-fordonet bör alltid stå utomhus en tid (t.ex. tre veckor om möjligt) och med ett minsta säkerhetsavstånd från andra fordon, hus eller brandfarliga varor. Exakt vilket avstånd som ska användas har diskuterats, men minst sex meter rekommenderas.

-Får man åka färja med ett skadat e-fordon? Nej, det kan vara väldigt olämpligt säger Bo Ericsson, men beror naturligtvis på skadans omfattning. Får man bärga var som helst med ett skadat fordon, tex i en tunnel? Nej, det kan också vara olämpligt. Vad ska vi göra om det börjar brinna i ett e-fordon på en verkstad? Är röken farlig från en batteribrand? Ja, röken är inte bra att få i sig, vilket ingen brandrök är. Om batteriet ventilerar gaser med relativt sen antändning finns det dessutom risk för explosion. Rekommendationen är att utrymma verkstaden omedelbart och kontakta Räddningstjänsten.

-Det är många frågor och nu ska vi arbeta fram fler svar baserat på de risker som finns. SFVF har avslutat en undersökning bland fordonsbranschföreningar inom EU. Alla verkar lika överraskade över frågeställningen och endast ett land har börjat arbeta med frågorna inom EU. Samtidigt kan vi vara glada att RISE har startat det här FFI-projektet och att vi får vara med, säger Bo Ericsson.

SFVF har även ställt frågor till återförsäljare i branschen men ingen har något svar på våra frågor menar Bo Ericsson. Utvecklingen går fortare än lagstiftning, regelverk och föreskrifter kan vi konstatera.

-Få bilägare läser instruktionsboken och det kan också vara ett problem, säger Bo Ericsson. Det finns mängder med olika batterityper och batterikonfigurationer, även om de går under samma samlingsnamn, och i vissa fall finns det risker med att snabbladda en bil för många gånger i rad. Hur många fordonsägare känner till det? En del biltillverkare skriver idag att man rekommenderar att snabbladda max två gånger i rad och därefter bör man ladda långsamt. I bästa fall finns det system som kontrollerar detta.

Idag finns det många olika åsikter om hur olika släckningssystem fungerar för batterier och e-fordon. Det är viktigt att poängtera att släcksystem för enstaka battericeller eller t.ex. en mobiltelefon inte är samma sak som att släcka brand i e-fordon.

-Om temperaturen överstiger 200 gr som den gör vid en brand finns risk för termisk rusning. När man går in och läser på datasäkerhetsblad om Lithiumbatterier förstår man att det här är viktigt att ha kunskap om på verkstäder, hos bildemonterare, bärgare och blåljuspersonal. Förutom ett hot mot personsäkerhet innebär bränder stora samhällskostnader relaterade till räddningsinsats, avstängning av vägar, köbildningar, produktionsstopp och miljöbelastningar orsakade i huvudsak av rökgaser och släckvatten. Börjar ett e-fordon brinna ute på en verkstadsparkering eller inne på en verkstad gäller det att vi har kunskap om vad vi ska göra. Den enklaste och bästa rekommendationen är att utrymma lokalen och se till att ingen är i närheten av rökgaserna (50 meter i skyddsavstånd) och ring 112. Det är mycket viktigt att vi har rätt kunskap och beaktar risker på verkstäder. Generellt sett är e-fordon väldigt säkra men om de är skadade är risken uppenbar att en kortslutning kan ske och att en brand kan uppstå säger Bo Ericsson.

-Något som oroar mig är om en verkstad ligger i ett p-garage under jord eller liknande trängda utrymmen, är det då lämpligt att ta dit krockskadade e-fordon överhuvudtaget? Att få vara med i framkant för våra medlemmar och för branschens bästa känns väldigt bra eftersom det råder alldeles för stor okunskap inom detta område, avslutar Bo Ericsson.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Nyhetsbrev

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Arkiv

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

Motormagasinet söker reporter

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

”Våga anställa de som inte passar in”

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Ny generation av Suzuki Jimny

Praktisk Bilverkstad på Konsumentvägledardagarna

BMW tvingas till fler återkallelser

Dieselmotorer som fattar eld, bilar som kan få problem med krockkudden i ratten och bilar där strömförsörjningen slås ut. BMW har tvingats till flera omfattande återkallelser av bilar både i år och ifjol.

Volvo Car Group tecknar batteriavtal värt flera miljarder US-dollar

Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av litiumjonbatterier värt flera miljarder US-dollar det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Kraftig ökning av laddbara fordon

Nu har Nordens första Alpine Centre öppnat

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Koppla greppet med Kamasa

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Här är Hedin Bils expansion 2018

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafikanter!

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Produktnyhet från Purflux!

Sänd till en kollega

0.117