23948sdkhjf

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

-Det finns väldigt många frågor men få svar så här långt, säger Bo Ericsson, vd på SFVF som deltog i mötet. Är det riskfritt att bärga ett e-fordon? Vad händer om man kopplar på startkablar på ett e-fordon? Hur ska man hantera ett skadat e-fordon? Om ingen varningslampa för batteriet ger en felsignal men fordonet har utsatts för 10G så en pyroteknisk laddning har utlösts, är då batteriet OK?

-Det diskuterades att det finns risk för att batteriet kan vara skadat då en pyroteknisk laddning (airbag exempelvis) har utlösts. I det läget kan det finnas anledning att e-fordonet transporteras och förvaras på ett speciellt sätt. Skälet är att om batteriet är skadat kan det i värsta fall självantända. Hur många kontrollerar då med generalagenten för bilmärket eller försäkringsbolaget hur reparationen ska gå till och om batteriet ska bytas, berättar Ericsson för MotorMagasinet.

Andra säkerhetsfrågor är vad bärgare ska beakta när de transporterar ett e-fordon? Det är minst sagt olämpligt att parkera ett skadat e-fordon inne i ett garage direkt efter incident. E-fordonet bör alltid stå utomhus en tid (t.ex. tre veckor om möjligt) och med ett minsta säkerhetsavstånd från andra fordon, hus eller brandfarliga varor. Exakt vilket avstånd som ska användas har diskuterats, men minst sex meter rekommenderas.

-Får man åka färja med ett skadat e-fordon? Nej, det kan vara väldigt olämpligt säger Bo Ericsson, men beror naturligtvis på skadans omfattning. Får man bärga var som helst med ett skadat fordon, tex i en tunnel? Nej, det kan också vara olämpligt. Vad ska vi göra om det börjar brinna i ett e-fordon på en verkstad? Är röken farlig från en batteribrand? Ja, röken är inte bra att få i sig, vilket ingen brandrök är. Om batteriet ventilerar gaser med relativt sen antändning finns det dessutom risk för explosion. Rekommendationen är att utrymma verkstaden omedelbart och kontakta Räddningstjänsten.

-Det är många frågor och nu ska vi arbeta fram fler svar baserat på de risker som finns. SFVF har avslutat en undersökning bland fordonsbranschföreningar inom EU. Alla verkar lika överraskade över frågeställningen och endast ett land har börjat arbeta med frågorna inom EU. Samtidigt kan vi vara glada att RISE har startat det här FFI-projektet och att vi får vara med, säger Bo Ericsson.

SFVF har även ställt frågor till återförsäljare i branschen men ingen har något svar på våra frågor menar Bo Ericsson. Utvecklingen går fortare än lagstiftning, regelverk och föreskrifter kan vi konstatera.

-Få bilägare läser instruktionsboken och det kan också vara ett problem, säger Bo Ericsson. Det finns mängder med olika batterityper och batterikonfigurationer, även om de går under samma samlingsnamn, och i vissa fall finns det risker med att snabbladda en bil för många gånger i rad. Hur många fordonsägare känner till det? En del biltillverkare skriver idag att man rekommenderar att snabbladda max två gånger i rad och därefter bör man ladda långsamt. I bästa fall finns det system som kontrollerar detta.

Idag finns det många olika åsikter om hur olika släckningssystem fungerar för batterier och e-fordon. Det är viktigt att poängtera att släcksystem för enstaka battericeller eller t.ex. en mobiltelefon inte är samma sak som att släcka brand i e-fordon.

-Om temperaturen överstiger 200 gr som den gör vid en brand finns risk för termisk rusning. När man går in och läser på datasäkerhetsblad om Lithiumbatterier förstår man att det här är viktigt att ha kunskap om på verkstäder, hos bildemonterare, bärgare och blåljuspersonal. Förutom ett hot mot personsäkerhet innebär bränder stora samhällskostnader relaterade till räddningsinsats, avstängning av vägar, köbildningar, produktionsstopp och miljöbelastningar orsakade i huvudsak av rökgaser och släckvatten. Börjar ett e-fordon brinna ute på en verkstadsparkering eller inne på en verkstad gäller det att vi har kunskap om vad vi ska göra. Den enklaste och bästa rekommendationen är att utrymma lokalen och se till att ingen är i närheten av rökgaserna (50 meter i skyddsavstånd) och ring 112. Det är mycket viktigt att vi har rätt kunskap och beaktar risker på verkstäder. Generellt sett är e-fordon väldigt säkra men om de är skadade är risken uppenbar att en kortslutning kan ske och att en brand kan uppstå säger Bo Ericsson.

-Något som oroar mig är om en verkstad ligger i ett p-garage under jord eller liknande trängda utrymmen, är det då lämpligt att ta dit krockskadade e-fordon överhuvudtaget? Att få vara med i framkant för våra medlemmar och för branschens bästa känns väldigt bra eftersom det råder alldeles för stor okunskap inom detta område, avslutar Bo Ericsson.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skräddarsydda lackboxar ökar tempot

Utan utländsk arbetskraft skulle han få lägga ned

Volvo Cars på väg mot sin elektrifierade framtid

Volvo Cars har nu tagit ett viktigt steg mot uppfyllandet av sina elektrifieringsmål med lanseringen av uppgraderade och nyutvecklade elektrifierade drivlinealternativ, som kommer att göras tillgängliga för hela modellprogrammet framöver.

Här är batteriet som kan revolutionera elbilen

Varning för trötta och slumrande bilförare

Så många som 17 procent av de svenska bilisterna har slumrat till bakom ratten. Detta enligt en ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Circle K. Att vara påtagligt trött när man kör bil är både straffbart och farligt men ändå uppger mer än hälften av bilisterna att de inte avstår från bilkörning vid trötthet.

Svenska Öhlins ingår nu i bildandet av ett av världens största eftermarknadsföretag

Nyhetsbrev

DRF: Så vässar du lönsamheten i däckverkstaden

Slimma och optimera och satsa på teknik. Det tror Däckspecialisternas Riksförbunds ordförande Ulrik Jönsson är viktigt för däckverkstäderna för att behålla lönsamheten.

Arkiv

TEMA DÄCK&FÄLG: Bilmetro satsar på flyttbara däckställ

Försäkringsbolagen stödjer Kvalitetssäkrad Skadeverkstad

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

Svensk Toyotahandel har tecknat ett ramavtal med KBV

Toyotas återförsäljarförening har ingått ett ramavtal för kvalitetsuppföljning av service- och skadeverkstäder med Kontrollerad Bilverkstad. Avtalet har fyra olika nivåer inom verkstadscoachning och egenkontroller skräddarsydda för märket.

Försäljningen av diesel steg under januari månad

Försäljningen av diesel och eldningsolja steg under årets första månad, medan försäljningen av bensin och E85 sjönk. Detta i jämförelse med januari månad 2018. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

1

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

Se alla Företagens egna nyheter

Affärsägare, verkstäder och leverantörer samlade för FIXAT-evenemanget

Kardan till Chevrolet Captiva och Opel Antara

Ny drivknut till Toyota

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Sänd till en kollega

0.22