23948sdkhjf

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

De två största aktörerna inom begagnade bilar, Wayke och Blocket, strider om köparna. Så fort den ena lanserat en nyhet svarar den andra med en annan nyhet. Allt i syfte att fånga upp köpare av begagnade bilar.

Nyligen lanserade Wayke och fintechbolaget Zaver en ”Swish för bilköpet”, en sekundsnabb betallösning för bilköpet som även möjliggör avbetalning mellan privatpersoner. Zaver reducerar bedrägeririsken, säljaren får hela summan direkt och köparen väljer fritt hur hen vill lägga upp betalningen. Wayke intensifierar nu satsningen på privatsälj och utvecklar även uppdragsförsäljning samt ett skräddarsytt annonseringsverktyg för privatpersoner som säljer bil i samarbete med facebook. Wayke gör det även gratis för privatpersoner att annonsera på siten under november.

- Vi har lyckats ta en betydande del av bilhandlarmarknaden på rekordtid, nu ska vi göra det samma med privatbilsmarknaden och satsar stenhårt, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Men Blocket kontrade direkt med att Blocket Fordon och DNB lanserar köpknapp i bilannonser. Fler än var fjärde svensk upp till 34 år kan tänka sig att köpa bilen helt online. För att möta den nya generationens bilköpare lanserar Blocket Fordon en köpknapp i bilannonserna tillsammans med DNB. Köparen erbjuds olika finansieringsalternativ och verifierar sig genom BankID.

Ju yngre bilköpare desto större är intresset för att köpa bil med ett klick. Det visar en undersökning från Blocket som tillsammans med DNB nu lanserar en köpknapp i bilannonser från bilhandlare.

– Allt fler konsumenter förväntar sig att köpet av en vara kan genomföras helt och hållet online. Bilköpet är inget undantag. På Blocket är köparna som mest aktiva mellan åtta och tio på kvällen - genom köpknappen kan bilhandlarna möta köparna dygnet runt, säger Robin Suwe, affärsområdeschef på Blocket Fordon.

 

Bild Colourbox

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125