23948sdkhjf

Slut på ångesten för att koppla på släp till bilen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Varför ska det vara så krångligt att koppla på ett släp? Så krångligt att varannan person helst undviker det? Och varför har dragkroken sett likadan ut sedan 1932? Teknikföretaget Semcon har låtit ett team med kvinnor hitta en lösning.

Resultatet är ett nytt, automatiskt koncept där bil och släp kopplar ihop sig själva. Man behöver inte ens gå ur bilen. När Semcon i våras bad om exempel på produkter som saknar kvinnors perspektiv kom över 500 förslag. Flera handlade om hur krångligt det är att koppla på släp på en dragkrok. Det skapar osäkerhet vid hanteringen av flyttsläp, tunga hästsläp, husvagnar och båtkärror. En undersökning (Inizio/Semcon) visar att varannan person helst undviker att köra med släp. Av dem är 70 procent kvinnor.

– När majoriteten av alla teknikutvecklare är män är det lätt att perspektiv tappas bort, inte minst kvinnors. För upplever man inte en produkt som problematisk är sannolikheten att man förändrar den inte lika stor. För oss på Semcon är det avgörande att vi förstår fler slags slutanvändare, så att vi kan utveckla produkter som gör mesta möjliga nytta, säger Markus Granlund, vd på Semcon i ett pressmeddelande.

Ett team med produktutvecklare, alla kvinnor, tog sig an utmaningen. Ambitionen har varit att ta fram ett koncept för en användarvänlig och smart lösning som också är framtidssäkrad för autonoma bilar. Det nya, konceptet för draganordning, Automatic Trailer Connection (ATC), kopplar själv ihop sig med släpet. Medan du sitter kvar i bilen.

– Det fina är att konceptet utgår från de smarta system som redan finns i bilar idag. Med tanke på alla miljarder som lagts på produktutveckling inom bilindustrin de senaste 80 åren är det konstigt att inget gjorts åt dragkroken, när så många tycker att det är en krånglig lösning. Ibland kan det behövas nya perspektiv, säger Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives-teamet.

När bil och släp är cirka två meter ifrån varandra kan bilens kamerasensor identifiera släpet och kopplingen påbörjas. Föraren trycker ”Auto Attach” på bilens display och bilen backar autonomt mot släpet. Bil och släp är uppkopplade till molnet och kan på så vis kommunicera för att positionera sig korrekt. Istället för dragkrok finns ett uttag i bilens stötfångare som säkrar släpvagnen och försörjer den med ström. Inga mer kablar behövs. Det är som att koppla in en vanlig stickkontakt och kopplingen utförs autonomt av bilen själv.

En mekanisk låsmekanism inne i bilens uttag säkrar släpet. På bilens display ges sedan information om lastens vikt och balansering, hastighetsbegränsningar, bromsljus m.m. Släpets stödhjul fälls upp automatiskt med en elmotor, som även används för att ställa in höjden vid själva påkopplingen. Sedan är det bara att köra iväg.

– Konceptet är främst framtaget för att visa vad nya perspektiv kan medföra, men med förhoppningen att bil- och trailertillverkare kan vara intresserade av att ta det vidare i framtiden, säger Sofie Askenbom.

Fakta Konceptet Automatic Trailer Connection (ATC) är ett resultat av kampanjen Add Perspectives som Semcon lanserade våren 2018 för att uppmärksamma att det behövs fler kvinnor i teknikbranschen. Ett team med utvalda produktutvecklare, alla kvinnor, valde att fokusera på draganordningen och de många manuella steg som krävs för att koppla på släpvagnar.

Teamet består av: Sara Nilsson, User Experience, Sofia Elmestrand, Mekanikkonstruktion, Ida Borenstein, Kommunikation, Malin Bengtsson, Mekanikkonstruktion, Åsa Rudberg, Produktdesign, Sofie Askenbom, Projektledning/Digital utveckling, Anna Lindahl, User Experience, Laura Masaracchia, Machine Learning, Lovisa Wargsjö, Mekanikkonstruktion.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

Arkiv

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Elbilsföretaget Uniti som inte börjat bygga någon bil ännu värderas till 1 miljard kronor

UNITI blir FundedByMe:s första officiella så kallade unicorn efter att ha värderats till över en miljard SEK i sin senaste finansieringsrunda.

Rekordökning för laddbara bilar i november

Marknaden för laddbara bilar tog ett rejält kliv framåt under november, med stora ökningar för flera elbilsmodeller. Under månaden ökade beståndet med 2 549 laddbara bilar, med god marginal den högsta ökningen någon enskild månad.

Autoliv befarar EU-böter på nära 2 miljarder kronor

Autoliv har utretts för konkurrenshämmande beteende inom EU. Företaget dömdes till böter tidigare i år men nu befarar Autoliv att man kommer att få ytterligare böter.

De löser billogistiken för branschen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

DEKRA är klart som kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad

DEKRA är nytt kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad. Det innebär att de verkstäder som redan i dag är anslutna till deras kvalitetskoncept DVK, DEKRA Verkstadskvalitet – som bygger på opartiska stickprovskontroller av utfört verkstadsarbete – får tillgodoräkna sig kontrollerna för Godkänd Bilverkstad.

Danska verkstäder polisanmälda för olaglig chip-trimning

Autoexperten Sverige AB och KG Knutsson Verkstad AB blir medlemmar i MRF

Autoexperten Sverige och KG Knutsson Verkstad har sökt och antagits som medlemmar i MRF, Motorbranschens riksförbund.

Jul-månad igen och då tror många att bilen har blivit stulen

I december glömmer många bilister bort var de ställt bilen. Fullspäckat schema och labyrintiska parkeringshus i julhandeln gör att många bilägare tror att bilen blivit stulen. Det visar en ny undersökning av försäkringsbolaget If.

Mora Karosseri och Motorverkstad är första Mekonomen-verkstad som är klar för Godkänd Bilverkstad

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

Biogasbilar slår igenom hos kommuner

Vinnarna på Bilsport Motor Show

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Se alla Företagens egna nyheter

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

Sänd till en kollega

0.139