23948sdkhjf

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

PROVKÖRNING: Bränsleceller eliminerar behovet av ett stort och tungt elbilsbatteri. Tekniken finns och fungerar, men brister i infrastrukturen begränsar funktionen. Det behövs fler tankställen.

Det sägs att en elmotor är bättre än en förbränningsmotor, men en bränsletank är bättre än ett batteri. Elmotorn är kompakt, effektiv och utsläppsfri, medan batteriet är otympligt, tungt och resurskrävande att tillverka. Dagens batteriteknik är det största hindret för elbilens omedelbara seger över fossildriften.

Men det finns ett sätt komma undan behovet av ett stort och tungt batteri även i en elbil. Toyota Mirai är en elbil som drivs av vätgas och i stället för batteri har den en bränslecellsstack, en enhet som omvandlar syre och väte till vatten i en kemisk process, och på köpet får man elektricitet som man kan använda för att driva bilen framåt. Toyota Mirai har det bästa av två världar: en elmotor och en bränsletank.

Riktigt så enkelt som att elbilen därmed är redo att ta över världen är det dock inte. Bränsletanken i sig håller vätgasen under högt tryck, 700 bar, och bränslecellsstacken som används för att skapa elektricitet är en tekniskt komplicerad historia. Det gör bilen dyr, berättar Toyota Swedens informationschef Erik Gustafsson.

– Det kommer att dröja väldigt lång tid innan det blir billigt med vätgas. Innan vi har en ren lågprisbil med bränsleceller, det kommer att ta tid. Bränsleceller är en dyr teknik och innan vi har en riktigt stor volym är kostnaderna stora.

Läs fler provkörningar: Mazda Miata MX-5

Läs mer om service på vätgasbilar: Service på Toyota Mirai

Toyota Mirai är inget undantag. Att köpa den går inte i Sverige, men man kan leasa den för 10 000 kronor i månaden, plus moms. Men då ingår i alla fall alla omkostnader och en bärgningstjänst som tar bilen till närmaste tankställe.

Det i sig är ett ganska stort åtagande, för i Sverige finns bara fyra tankstationer för vätgas: i Arlanda utanför Stockholm samt i Göteborg, Sandviken och Mariestad. Att man kan tanka vätgas i storstadsregionerna är kanske inte så konstigt, men att man kan göra det också i små kommuner som Sandviken och Mariestad har sin förklaring.

– Mariestad är väldigt framåt och bygger anläggningar för att tillverka vätgas. I Sandviken tillverkas komponenter till bränsleceller, så det finns en naturlig koppling i kommunen för att satsa på vätgas.

Så det är med viss skepsis jag tar emot nycklarna till bilen. Drygt 30 mil har jag på mig innan jag måste tanka och då vill det till att jag inte befinner mig för långt bort från en tankstation, om jag inte är särdeles sugen på bärgning i alla fall.

Mirai viskar iväg som vilken elbil som helst. Interiören är ljus och luftig och man sitter högt, omgiven av stora glasytor. Känslan är närmast terapeutisk och formgivningen smakar rymdskepp. Det är naturligtvis medvetet, Toyota har ända sedan man lanserade den första Prius för över 20 år sedan skräddat sina alternativa drivlinor i kläder som ska sticka ut, som ska ge ett särpräglat intryck. Men tekniken skulle naturligtvis kunna fungera lika bra i vilken gammal kaross som helst.

Rymdkänslan förstärks av Star Wars-ljudet som genomljuder kupén när man gasar. Ljudet kommer från en kompressor som matar bränslecellerna med luft och elmotorn svarar med att spinna loss på innerhjulet när man gasar sig ur kurvorna.

Toyota Mirai är egentligen ingen ny bil, utan började tillverkas redan 2014 och kom till Sverige två år senare. Hittills har man leasat ut nio bilar, till organisationer och företag så väl som privatpersoner. Till dem har Toyota tryckt upp en broschyr som beskriver hur man ska tanka sin Mirai, men när jag stannar vid pumpen i Arlanda är det inte mer komplicerat än att tanka vilken bil som helst. Mitt största problem är att pumpen inte vill acceptera mitt kontokort.

Trots högt pris och brist på tankställen tror Toyota på tekniken. I år räknar man med att tillverka cirka 3 000 bränslecellsbilar. Om två år ska den siffran vara tiodubblad. I och med att volymerna ökar kommer också kostnaderna att minska.

– Men även 30 000 är en väldigt liten siffra, det är långt kvar innan det är en kommersiellt gångbar produkt. Toyotas satsning på bränsleceller är långsiktig och vi kanske måste komma upp i tre miljoner för att det ska finnas någon riktig volym i det, tror Erik Gustafsson.

Jämfört med batteridrivna elbilar är den största fördelen att stillestånden kan minimeras. Att ladda en elbil kan ta timmar, medan en vätgastank fylls på tre minuter. Dessutom slipper man släpa omkring på batteripaket som kan väga flera hundra kilo, eller uppåt ett ton i vissa fall. Så om bara myndigheterna bestämmer sig för att bygga ut infrastrukturen kan vätgasbilen utmana etablerade tekniker på allvar.

Läs fler provkörningar: Mazda Miata MX-5

Läs mer om service på vätgasbilar: Service på Toyota Mirai

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Äntligen kommer Inspirationsdagen 100% Verkstad till Göteborg

Den 10 maj är det premiär för Inspirationsdagen 100% Verkstad i Göteborg. En dag med ett riktigt skarpt program och med massor av tips om hur man öka sin försäljning i verkstaden. Dessutom erbjuds möjligheten att se den senaste tekniken för verkstäder - teknik som leder in i framtiden.

Sogefi först på eftermarknaden med ett komplett filtersortiment för nya Peugeot 508

NEVS ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono motors som valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

Biltema tillbakavisar uppgifter i Uppdrag Granskning om att man smiter undan skatt

USA öppnar litium-gruva - igen

ProMeister skapar nya jobb i Östersund

Nyhetsbrev

Påsk innebär också Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping

Förra året kom det 84 000 besökare. Minst lika många väntas i år. Till en en bred motormässa där det inte bara visas bilar, motorcyklar och tillbehör utan också bjuds på underhållning, tävlingar och spektakulära utomhusshower.

Arkiv

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

”Det finns över 400000 veteranbilar i Sverige”

Deras auktioner lockar spekulanter från hela norra Europa. Nu vill Bilweb Auctions skapa Nordens första veteranbilshub.

Det är läge för att branschen själv tar kommandot i bilskadefrågan!

Idag blir vi överkörda av försäkringsbolagen. För att vi ska kunna flytta fram våra positioner krävs dock att verkstäderna våga ansluta sig till Eurogarant så vi kan ta upp kampen på allvar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF till MotorMagasinet.

Andie Lahdo utsedd till årets företagare

Utifrån hundratals nominerade företag har ABS Wheels vd, Andie Lahdo vunnit det mest ärofyllda priset Årets företagare i Sigtuna kommun.

Pris till mobilitetsforskare

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

5

Sju bilmärken minskade sina CO2-utsläpp

Sju av världens bilmärken har lyckats minska koldioxidutsläppen från sina tillverkade bilar ifjol jämfört med 2017. Det visar siffror från fordonsstatistikkonsulten Jato.

Därför blev de populärast på Autobutler

Malte Månson lanserar verkstadskedjan Malte City

Med start i Uppsala lanseras inom kort Malte City, ett nytt och helt unikt koncept för service och reparationer av transportbilar.

Rally-SM stärks genom arrangörssamarbete

Mentorskap där etablerade SM-arrangörer stöttar nya. Viktigt att ge nya och unga förare utrymme att tävla i större sammanhang. Rally-SM ska stärkas som mästerskap och varumärke.

Svensk supersnabb vätgassensor öppnar upp för säkrare vätgasbilar

Toyota och Suzuki i nytt samarbete

Nu går elbilarna om laddhybriderna

För första gången någonsin tillkom fler elbilar än laddhybrider i trafik under en och samma månad. Tesla Model 3 rullade in i Sverige med 1 138 nya exemplar samtidigt som den mest populära laddhybriden inte ökar alls.

Krilles verkstad trollar med Volvo-motorer

Borås Bil väljer KBV som leverantör av kvalitetsuppföljningar

Nya miljöbilar visar att bonus-malus styr fel

Volvo garanterar att företagets bilar kan drivas med HVO100, ett rent miljöbränsle med mycket låg klimatpåverkan. Ford släpper en ny flexifuelbil som kan drivas med E85. Båda bilarna missgynnas i bonus-malus och beläggs med högre skatt än jämförbara bilar med sämre klimatprestanda.

Axalta öppnar webbutik

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Skruvat.se rekryterar Claes Kjelldorff som Business Manager

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

Nytt rekordår för DEFA

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Se alla Företagens egna nyheter

Påskhälsning

Nytt testcenter tas i bruk

Högskåpet för framtidens verkstad

"Med bra utbildning och support får våra kunder ut 100% av sin investering."

Trådlös truckkamera

Svängande kylvattentemperatur på bilar med DSG-växel

Hitta rätt belysning till din truck

Förvarar du däcken i en container, eller funderar på nytt däckhotell?

3D-utskrift av reservdelar! Vad gör Triscan?

100% verkstad i Göteborg och Malmö

Vad är egentligen en Logimat?

Lazer extraljus - Ford monteringskit

ACTIA 3D - standardinstallation och utbildning ingår alltid.

Verktygsskåpet för framtidens verkstad

Så säkerställs en säker arbetsmiljö på kedjans alla lastbils- och bussverkstäder

KW Parts storsatsar på sortiment till klassiska Amerikanska bilar!

Idag startar Bauma & Brigade är där!

Trådlös kamerasats med två skärmar

Boka din plats till årets konferens idag

Miljöstationen för framtidens verkstad

Behöver du byta till mindre farliga bilvårdsprodukter?

Kom till Brigade på Bauma!

Uppgradera din belysning till LED

Alla behöver en hylla

Integrerade säkerhetsprodukter sparar liv!

Sänd till en kollega

0.131