23948sdkhjf

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

PROVKÖRNING: Bränsleceller eliminerar behovet av ett stort och tungt elbilsbatteri. Tekniken finns och fungerar, men brister i infrastrukturen begränsar funktionen. Det behövs fler tankställen.

Det sägs att en elmotor är bättre än en förbränningsmotor, men en bränsletank är bättre än ett batteri. Elmotorn är kompakt, effektiv och utsläppsfri, medan batteriet är otympligt, tungt och resurskrävande att tillverka. Dagens batteriteknik är det största hindret för elbilens omedelbara seger över fossildriften.

Men det finns ett sätt komma undan behovet av ett stort och tungt batteri även i en elbil. Toyota Mirai är en elbil som drivs av vätgas och i stället för batteri har den en bränslecellsstack, en enhet som omvandlar syre och väte till vatten i en kemisk process, och på köpet får man elektricitet som man kan använda för att driva bilen framåt. Toyota Mirai har det bästa av två världar: en elmotor och en bränsletank.

Riktigt så enkelt som att elbilen därmed är redo att ta över världen är det dock inte. Bränsletanken i sig håller vätgasen under högt tryck, 700 bar, och bränslecellsstacken som används för att skapa elektricitet är en tekniskt komplicerad historia. Det gör bilen dyr, berättar Toyota Swedens informationschef Erik Gustafsson.

– Det kommer att dröja väldigt lång tid innan det blir billigt med vätgas. Innan vi har en ren lågprisbil med bränsleceller, det kommer att ta tid. Bränsleceller är en dyr teknik och innan vi har en riktigt stor volym är kostnaderna stora.

Läs fler provkörningar: Mazda Miata MX-5

Läs mer om service på vätgasbilar: Service på Toyota Mirai

Toyota Mirai är inget undantag. Att köpa den går inte i Sverige, men man kan leasa den för 10 000 kronor i månaden, plus moms. Men då ingår i alla fall alla omkostnader och en bärgningstjänst som tar bilen till närmaste tankställe.

Det i sig är ett ganska stort åtagande, för i Sverige finns bara fyra tankstationer för vätgas: i Arlanda utanför Stockholm samt i Göteborg, Sandviken och Mariestad. Att man kan tanka vätgas i storstadsregionerna är kanske inte så konstigt, men att man kan göra det också i små kommuner som Sandviken och Mariestad har sin förklaring.

– Mariestad är väldigt framåt och bygger anläggningar för att tillverka vätgas. I Sandviken tillverkas komponenter till bränsleceller, så det finns en naturlig koppling i kommunen för att satsa på vätgas.

Så det är med viss skepsis jag tar emot nycklarna till bilen. Drygt 30 mil har jag på mig innan jag måste tanka och då vill det till att jag inte befinner mig för långt bort från en tankstation, om jag inte är särdeles sugen på bärgning i alla fall.

Mirai viskar iväg som vilken elbil som helst. Interiören är ljus och luftig och man sitter högt, omgiven av stora glasytor. Känslan är närmast terapeutisk och formgivningen smakar rymdskepp. Det är naturligtvis medvetet, Toyota har ända sedan man lanserade den första Prius för över 20 år sedan skräddat sina alternativa drivlinor i kläder som ska sticka ut, som ska ge ett särpräglat intryck. Men tekniken skulle naturligtvis kunna fungera lika bra i vilken gammal kaross som helst.

Rymdkänslan förstärks av Star Wars-ljudet som genomljuder kupén när man gasar. Ljudet kommer från en kompressor som matar bränslecellerna med luft och elmotorn svarar med att spinna loss på innerhjulet när man gasar sig ur kurvorna.

Toyota Mirai är egentligen ingen ny bil, utan började tillverkas redan 2014 och kom till Sverige två år senare. Hittills har man leasat ut nio bilar, till organisationer och företag så väl som privatpersoner. Till dem har Toyota tryckt upp en broschyr som beskriver hur man ska tanka sin Mirai, men när jag stannar vid pumpen i Arlanda är det inte mer komplicerat än att tanka vilken bil som helst. Mitt största problem är att pumpen inte vill acceptera mitt kontokort.

Trots högt pris och brist på tankställen tror Toyota på tekniken. I år räknar man med att tillverka cirka 3 000 bränslecellsbilar. Om två år ska den siffran vara tiodubblad. I och med att volymerna ökar kommer också kostnaderna att minska.

– Men även 30 000 är en väldigt liten siffra, det är långt kvar innan det är en kommersiellt gångbar produkt. Toyotas satsning på bränsleceller är långsiktig och vi kanske måste komma upp i tre miljoner för att det ska finnas någon riktig volym i det, tror Erik Gustafsson.

Jämfört med batteridrivna elbilar är den största fördelen att stillestånden kan minimeras. Att ladda en elbil kan ta timmar, medan en vätgastank fylls på tre minuter. Dessutom slipper man släpa omkring på batteripaket som kan väga flera hundra kilo, eller uppåt ett ton i vissa fall. Så om bara myndigheterna bestämmer sig för att bygga ut infrastrukturen kan vätgasbilen utmana etablerade tekniker på allvar.

Läs fler provkörningar: Mazda Miata MX-5

Läs mer om service på vätgasbilar: Service på Toyota Mirai

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skräddarsydda lackboxar ökar tempot

Utan utländsk arbetskraft skulle han få lägga ned

Volvo Cars på väg mot sin elektrifierade framtid

Volvo Cars har nu tagit ett viktigt steg mot uppfyllandet av sina elektrifieringsmål med lanseringen av uppgraderade och nyutvecklade elektrifierade drivlinealternativ, som kommer att göras tillgängliga för hela modellprogrammet framöver.

Här är batteriet som kan revolutionera elbilen

Varning för trötta och slumrande bilförare

Så många som 17 procent av de svenska bilisterna har slumrat till bakom ratten. Detta enligt en ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Circle K. Att vara påtagligt trött när man kör bil är både straffbart och farligt men ändå uppger mer än hälften av bilisterna att de inte avstår från bilkörning vid trötthet.

Svenska Öhlins ingår nu i bildandet av ett av världens största eftermarknadsföretag

Nyhetsbrev

DRF: Så vässar du lönsamheten i däckverkstaden

Slimma och optimera och satsa på teknik. Det tror Däckspecialisternas Riksförbunds ordförande Ulrik Jönsson är viktigt för däckverkstäderna för att behålla lönsamheten.

Arkiv

TEMA DÄCK&FÄLG: Bilmetro satsar på flyttbara däckställ

Försäkringsbolagen stödjer Kvalitetssäkrad Skadeverkstad

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

Svensk Toyotahandel har tecknat ett ramavtal med KBV

Toyotas återförsäljarförening har ingått ett ramavtal för kvalitetsuppföljning av service- och skadeverkstäder med Kontrollerad Bilverkstad. Avtalet har fyra olika nivåer inom verkstadscoachning och egenkontroller skräddarsydda för märket.

Försäljningen av diesel steg under januari månad

Försäljningen av diesel och eldningsolja steg under årets första månad, medan försäljningen av bensin och E85 sjönk. Detta i jämförelse med januari månad 2018. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

1

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

Se alla Företagens egna nyheter

Affärsägare, verkstäder och leverantörer samlade för FIXAT-evenemanget

Kardan till Chevrolet Captiva och Opel Antara

Ny drivknut till Toyota

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Sänd till en kollega

0.123