23948sdkhjf

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

PROVKÖRNING: Bränsleceller eliminerar behovet av ett stort och tungt elbilsbatteri. Tekniken finns och fungerar, men brister i infrastrukturen begränsar funktionen. Det behövs fler tankställen.

Det sägs att en elmotor är bättre än en förbränningsmotor, men en bränsletank är bättre än ett batteri. Elmotorn är kompakt, effektiv och utsläppsfri, medan batteriet är otympligt, tungt och resurskrävande att tillverka. Dagens batteriteknik är det största hindret för elbilens omedelbara seger över fossildriften.

Men det finns ett sätt komma undan behovet av ett stort och tungt batteri även i en elbil. Toyota Mirai är en elbil som drivs av vätgas och i stället för batteri har den en bränslecellsstack, en enhet som omvandlar syre och väte till vatten i en kemisk process, och på köpet får man elektricitet som man kan använda för att driva bilen framåt. Toyota Mirai har det bästa av två världar: en elmotor och en bränsletank.

Riktigt så enkelt som att elbilen därmed är redo att ta över världen är det dock inte. Bränsletanken i sig håller vätgasen under högt tryck, 700 bar, och bränslecellsstacken som används för att skapa elektricitet är en tekniskt komplicerad historia. Det gör bilen dyr, berättar Toyota Swedens informationschef Erik Gustafsson.

– Det kommer att dröja väldigt lång tid innan det blir billigt med vätgas. Innan vi har en ren lågprisbil med bränsleceller, det kommer att ta tid. Bränsleceller är en dyr teknik och innan vi har en riktigt stor volym är kostnaderna stora.

Läs fler provkörningar: Mazda Miata MX-5

Läs mer om service på vätgasbilar: Service på Toyota Mirai

Toyota Mirai är inget undantag. Att köpa den går inte i Sverige, men man kan leasa den för 10 000 kronor i månaden, plus moms. Men då ingår i alla fall alla omkostnader och en bärgningstjänst som tar bilen till närmaste tankställe.

Det i sig är ett ganska stort åtagande, för i Sverige finns bara fyra tankstationer för vätgas: i Arlanda utanför Stockholm samt i Göteborg, Sandviken och Mariestad. Att man kan tanka vätgas i storstadsregionerna är kanske inte så konstigt, men att man kan göra det också i små kommuner som Sandviken och Mariestad har sin förklaring.

– Mariestad är väldigt framåt och bygger anläggningar för att tillverka vätgas. I Sandviken tillverkas komponenter till bränsleceller, så det finns en naturlig koppling i kommunen för att satsa på vätgas.

Så det är med viss skepsis jag tar emot nycklarna till bilen. Drygt 30 mil har jag på mig innan jag måste tanka och då vill det till att jag inte befinner mig för långt bort från en tankstation, om jag inte är särdeles sugen på bärgning i alla fall.

Mirai viskar iväg som vilken elbil som helst. Interiören är ljus och luftig och man sitter högt, omgiven av stora glasytor. Känslan är närmast terapeutisk och formgivningen smakar rymdskepp. Det är naturligtvis medvetet, Toyota har ända sedan man lanserade den första Prius för över 20 år sedan skräddat sina alternativa drivlinor i kläder som ska sticka ut, som ska ge ett särpräglat intryck. Men tekniken skulle naturligtvis kunna fungera lika bra i vilken gammal kaross som helst.

Rymdkänslan förstärks av Star Wars-ljudet som genomljuder kupén när man gasar. Ljudet kommer från en kompressor som matar bränslecellerna med luft och elmotorn svarar med att spinna loss på innerhjulet när man gasar sig ur kurvorna.

Toyota Mirai är egentligen ingen ny bil, utan började tillverkas redan 2014 och kom till Sverige två år senare. Hittills har man leasat ut nio bilar, till organisationer och företag så väl som privatpersoner. Till dem har Toyota tryckt upp en broschyr som beskriver hur man ska tanka sin Mirai, men när jag stannar vid pumpen i Arlanda är det inte mer komplicerat än att tanka vilken bil som helst. Mitt största problem är att pumpen inte vill acceptera mitt kontokort.

Trots högt pris och brist på tankställen tror Toyota på tekniken. I år räknar man med att tillverka cirka 3 000 bränslecellsbilar. Om två år ska den siffran vara tiodubblad. I och med att volymerna ökar kommer också kostnaderna att minska.

– Men även 30 000 är en väldigt liten siffra, det är långt kvar innan det är en kommersiellt gångbar produkt. Toyotas satsning på bränsleceller är långsiktig och vi kanske måste komma upp i tre miljoner för att det ska finnas någon riktig volym i det, tror Erik Gustafsson.

Jämfört med batteridrivna elbilar är den största fördelen att stillestånden kan minimeras. Att ladda en elbil kan ta timmar, medan en vätgastank fylls på tre minuter. Dessutom slipper man släpa omkring på batteripaket som kan väga flera hundra kilo, eller uppåt ett ton i vissa fall. Så om bara myndigheterna bestämmer sig för att bygga ut infrastrukturen kan vätgasbilen utmana etablerade tekniker på allvar.

Läs fler provkörningar: Mazda Miata MX-5

Läs mer om service på vätgasbilar: Service på Toyota Mirai

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.528