23948sdkhjf

Kritiskt läge för tillgången på fordonsdata

Om vi inte säkrar ett EU-regelverk som garanterar fri tillgång till fordonsdata nu så kan det vara för sent. Det menar FIGIEFA, den europeiska paraplyorganisationen för branschföreningar för bildelsgrossister i 20 europeiska länder.

Världens biltillverkare vill införa konceptet ”Extended Vehicle”, som innebär att bilens tekniska data kanaliseras genom biltillverkarnas servrar och kontroll.

Hos branschorganisationerna för bildelsgrossister i 20 europeiska länder vill man i stället se att bilbranschen enas kring den tekniska princip som brukar kallas ”connected car” och som innebär att bilen kan kommunicera med vilken verkstad som helst via molnet, så att informationen kan passera fritt mellan bilen och verkstaden utan att behöva gå via biltillverkarens eller generalagentens server.

Biltillverkarna vill bara använda sig av extended car-tekniken, där deras bilar enbart kommunicerar med deras egna servrar. Och därifrån kan sedan informationen spridas vidare, men tillverkarna har första tjing på den, förklarar Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening.

Opinionsbildar man för samma sak i Nordamerika?

Ja, det gör man. I USA:s heter vår motsvarande branschorganisation Auto Care. De är mångdubble större än vi. Vi samarbetar med dem också.

Kampen om tillgången till fordonsdatan är en ojämn kamp, säger Christer Liljenberg:

Ett problem är att biltillverkarna ständigt hittar på nya tekniska lösningar och nya sätt att hantera den tekniska informationen på, allt för att få monopol på fordonsdatan över sina bilar. När senaste lagtexten skrevs 2010 så fanns inte begreppen connected car och extended car. Utvecklingen går nästan med blixtens hastighet i den här branschen.

En direkt till gång till bilens data krävs för att aktörer på den oberoende marknaden ska kunna tillgodose sina sammanlagt 284 miljoner europeiska kunders behov av digitala tjänster, påpekar Christer Liljenberg.

På FIGIEFA menar man att det nu är ett gyllene läge att etablera principer för likvärdiga möjligheter när det gäller digitaliseringen av bilarna, och att detta bör ske genom förändringar i EU:s regelverk.

Den möjligheten att förändra i EU:s regelverk bör vi inte missa, sade FIGIEFAS policychef Jan Bambas i ett möte tidigare i år.

”Tillgången till data stärker affären”

Inom ramverket för kampanjen Direct Access Driving Progress Campaign har företag i Europa blivit uppmanade av FIGIEFA att dela sina erfarenheter av tillgången på fordnsdata.

Det tog snabbt skruv, vilket vi alla välkomnar. Som en första spontan reaktion hörde representanter för elva olika företag i Danmark, Tyskland, Italien och Spanien av sig. De berättade om hur tillgång till data stärker deras affär, förbättrar deras logistik och beredskap samt minskar deras driftskostnader. Det har även ökat servicenivån i förhållande till kunderna, berättar Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079