23948sdkhjf

BMW X4 30i: 2-litersfyran är rekordsnål

BMW är redan kända för att bygga snåla dieselmotorer. När Motormagasinet nyligen tog en långtur med suven X4 med 252 hästar starka 2 liters bensinfyran nöjde den sig med 0,79 liter milen – världsklass!

BMW ligger numera i världstopp när det gäller både bränsleförbrukning och avgasrening av dieselmotorer. Den bayerska biltillverkaren är även en fena på att ta fram snåla bensinmotorer. Det kunde vi konstatera efter drygt 85 mil och två tankningar med nya generationen av BMW:s kupé-suv X4 med den fyrcylindriga och turboöverladdade bensinmotorn på 2 liter och 252 hästkrafter under huven.

Drygt 4,7 meter lång och en tjänstevikt på cirka 2 ton är BMW X4 ingen liten bil. Med tanke på sin högre markfrigång och relativt stora kupé så hade vi väntat oss en bensinförbrukning strax över 1 liter per mil.

Efter båda tankningarna fick vi ungefär samma resultat: cirka 0,79 liter per mil, där den största delen var landsvägskörning på motorväg och 90-väg.

En bidragande faktor till bilens måttliga bränsletörst tror vi är utväxlingen, som påminde starkt om den hos en modern dieselbil. När vi låg i 110 km/h på motorväg med vår BMW tuffade motorn ljudlöst på i under 1500 varv/minut.

De suvar i motsvarande storlek som vi provkört på sistone – Renault Koleos, Nissan X-Trail, Ford Kuga, VW Tiguan Allspace – har alla haft en bränsleförbrukning från runt 0,7 till drygt 1 liter per mil. Nämnas bör att samtliga dessa bilar hade dieselmotor under huven.

När Motormagasinet förra vintern gjorde en 120-milaresa med nya generationen av BMW:s 5-seriekupé GT med den sexcylindriga dieselmotorn på 265 hästkrafter så kom vi undan med en bränsleförbrukning på 0,64 liter per mil, vilket får anses vara en anmärkningsvärt låg förbrukning för en så stor och effektstark dieselbil.

Med den senaste upplagan av sina dieselmotorer har BMW även visat att man kan producera bilar som både klarar de lagstadgade utsläppskraven och överträffar dem.

När den tyska biltidningen Auto Motor & Sport sommaren 2017 testade de faktiska avgasutsläppen hos 48 olika bilmodeller var det en av dem som släppte ut betydligt renare avgaser än vad kraven föreskrev – nuvarande generation BMW 520 d.

Den testade BMW 520 d släppte i testet ut 28 milligram(mg) kväveoxider(NOx) per kilometer, vilket innebär att bilens kväveoxidutsläpp bara var en tredjedel så höga som det maximalt tillåtna 80 mg NOx/km.

Nya BMW 520 och 530 d har BMW:s senaste avgasreningsteknik, vilken nu införs successivt på alla tillverkarens dieselmodeller.

De flesta av de 48 dieselbilmodeller som tyska Auto Motor & Sport testade hade kväveoxidutsläpp som mer eller mindre mycket överskred de lagstadgade kraven.

Testmetoden som Auto Motor & Sport använde kallas RDE (Real Driving Emissions), där testerna sker på vanliga landsvägar och i stadstrafik, inte i laboratorium. Testerna utfördes i samarbete med brittiska företaget Emissions Analytics.

RDE-mätningarna anses vara så tuffa att biltillverkarna får några år på sig att anpassa avgasreningen på sina bilar. Maximalt tilåtna NOx-utsläpp enligt avgasnormen Euro 6 är 80 mg/km för dieselbilar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063