23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Tillsammans är vi Meca”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervjun:Vid trettio hade han jobbat i lika många länder. Nu har Carl-Johan återvänt till Skåne och är fast besluten att göra Meca till Sveriges attraktivaste verkstadskedja.

Efter sin examen vid Lunds universitets ekonomutbildning började Carl-Johan Åström jobba på leksakstillverkaren Brio. Sedan dröjde det inte länge förrän han flyttade utomlands för jobb.

– Jag har jobbat i Asien, Europa och USA, inflikar Carl-Johan.

Efter jobb i USA hos bland annat den svenska klädtillverkaren Odd Molly så ville Carl-Johan och hans fru flytta hem till Sverige igen. Efter en mellanlandning i Stockholm ville de tillbaka till Lund.

– Jag ville ha ett nytt jobb i Skåne, och då dök jobbet som vd för Meca upp. Och jag tände direkt på det jobbet.

Vad var det som lockade med vd-jobbet på Meca?
– Att det finns så mycket kvar att göra. I den här branschen finns fortfarande stor utvecklingspotential. När jag var ny här på Meca så slogs jag av att man hade en relativt kort horisont i sin strategiska plan – vad händer i nästa kvartal. Vi var tvungna att titta på hur marknaden ut för att kunna lägga en plan över vartåt företaget ska. Och förändring är ofta känsligt. Därför började vi jobba med attityder hos våra medarbetare. Låt mig säga först, att vi har helt fantastiska medarbetare.

Carl-Johan var väl bekant med varumärket Meca men hade ditintills jobbat med konsumentvarumärken, och alltid med börsbolag. Carl-Johan sjösatte ett ambitiöst förändringsarbete i företaget, där man skulle titta närmare på en rad olika områden, som bilägarna, hur verkstäderna mår och om de tjänar pengar, vilka kunderna är, om de tjänar pengar, hur aktieägarna mår, hur konkurrenterna mår och vad Meca i sin verksamhet ska satsa på.

– Hela den biten har vi gått igenom och tittat på. Och jag tror vi är relativt ensamma i branschen om att jobba på det här sättet säger Carl-Johan Åström.

Han kan blicka tillbaka på flera år med en stabil och hög tillväxt för Meca, men slår sig allt annat än till ro.

– Vår tillväxtkurva har stagnerat. Vi utvecklas fortfarande, men vi växer inte lika fort som tidigare.

Varför stagnerar Mecas tillväxt nu?
– Gör man samma saker om och om och om igen så börjar man stagnera. Så det jag vill med hela bolaget nu är att vi ska göra nya saker och addera det till det befintliga.

Hur har din förändringsinriktning tagits emot av medarbetarna hittills?
– Alla har tagit emot det mycket bra.

Hur skulle du beskriva din ledarstil?
– Jag jobbar med tydlighet. Säger vad jag förväntar mig av mina medarbetare. Och gör man det så lyfter man varandra. Och är du duktig så berättar jag det för dig. Det smittar av sig, så att du berättar för någon annan vad den är duktig på. Och det här sättet att jobba på skapar en god och kreativ atmosfär i hela företaget. På det här sättet lyfter vi varandra, ser varandra och lär oss av varandra. Jag skulle vilja påstå att detta kännetecknar Meca.

– Det finns inga höga hästar någonstans, utan vår organisation är så platt som det bara går. Alla är lika viktiga i hela organisationen. Tillsammans är vi Meca.

Meca har något som heter ”Verkstadsråd”. Vad är det?
– Det är möten runt om i landet där vi bjuder in sju-åtta verkstäder till varje möte, där vi diskuterar olika delar som är på väg att lanseras och även får feedback på sådant som vi tidigare gjort. De här mötena leds av vår kedjechef.

Hur är ditt förhållande till bilar?
– Jag tycker väldigt mycket om att köra bil, men håller inte själv på och skruvar med bilar.

Var befinner du dig om tio år?
– Jag vill gärna utvecklas i denna koncernen. I den takt som vi växer så finns det alla möjligheter både för mig och medarbetare att göra det.

FAKTA Carl-Johan Åström
Ålder: 38 år
Familj: Fru och 2 barn
Bor: Lund och Österlen
Kör: Volvo V90
Gör på fritiden: Är med familjen, reser, är på Österlen, ute och springer.
Karriär: Har jobbat på BRIO, Odd Molly, Villeroy & Boch Gustavsberg och även bott och arbetat i väldigt många olika länder, mestadels i USA under 5 år.
Uppvuxen: På landet i Skåne

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.129