23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Tillsammans är vi Meca”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervjun:Vid trettio hade han jobbat i lika många länder. Nu har Carl-Johan återvänt till Skåne och är fast besluten att göra Meca till Sveriges attraktivaste verkstadskedja.

Efter sin examen vid Lunds universitets ekonomutbildning började Carl-Johan Åström jobba på leksakstillverkaren Brio. Sedan dröjde det inte länge förrän han flyttade utomlands för jobb.

– Jag har jobbat i Asien, Europa och USA, inflikar Carl-Johan.

Efter jobb i USA hos bland annat den svenska klädtillverkaren Odd Molly så ville Carl-Johan och hans fru flytta hem till Sverige igen. Efter en mellanlandning i Stockholm ville de tillbaka till Lund.

– Jag ville ha ett nytt jobb i Skåne, och då dök jobbet som vd för Meca upp. Och jag tände direkt på det jobbet.

Vad var det som lockade med vd-jobbet på Meca?
– Att det finns så mycket kvar att göra. I den här branschen finns fortfarande stor utvecklingspotential. När jag var ny här på Meca så slogs jag av att man hade en relativt kort horisont i sin strategiska plan – vad händer i nästa kvartal. Vi var tvungna att titta på hur marknaden ut för att kunna lägga en plan över vartåt företaget ska. Och förändring är ofta känsligt. Därför började vi jobba med attityder hos våra medarbetare. Låt mig säga först, att vi har helt fantastiska medarbetare.

Carl-Johan var väl bekant med varumärket Meca men hade ditintills jobbat med konsumentvarumärken, och alltid med börsbolag. Carl-Johan sjösatte ett ambitiöst förändringsarbete i företaget, där man skulle titta närmare på en rad olika områden, som bilägarna, hur verkstäderna mår och om de tjänar pengar, vilka kunderna är, om de tjänar pengar, hur aktieägarna mår, hur konkurrenterna mår och vad Meca i sin verksamhet ska satsa på.

– Hela den biten har vi gått igenom och tittat på. Och jag tror vi är relativt ensamma i branschen om att jobba på det här sättet säger Carl-Johan Åström.

Han kan blicka tillbaka på flera år med en stabil och hög tillväxt för Meca, men slår sig allt annat än till ro.

– Vår tillväxtkurva har stagnerat. Vi utvecklas fortfarande, men vi växer inte lika fort som tidigare.

Varför stagnerar Mecas tillväxt nu?
– Gör man samma saker om och om och om igen så börjar man stagnera. Så det jag vill med hela bolaget nu är att vi ska göra nya saker och addera det till det befintliga.

Hur har din förändringsinriktning tagits emot av medarbetarna hittills?
– Alla har tagit emot det mycket bra.

Hur skulle du beskriva din ledarstil?
– Jag jobbar med tydlighet. Säger vad jag förväntar mig av mina medarbetare. Och gör man det så lyfter man varandra. Och är du duktig så berättar jag det för dig. Det smittar av sig, så att du berättar för någon annan vad den är duktig på. Och det här sättet att jobba på skapar en god och kreativ atmosfär i hela företaget. På det här sättet lyfter vi varandra, ser varandra och lär oss av varandra. Jag skulle vilja påstå att detta kännetecknar Meca.

– Det finns inga höga hästar någonstans, utan vår organisation är så platt som det bara går. Alla är lika viktiga i hela organisationen. Tillsammans är vi Meca.

Meca har något som heter ”Verkstadsråd”. Vad är det?
– Det är möten runt om i landet där vi bjuder in sju-åtta verkstäder till varje möte, där vi diskuterar olika delar som är på väg att lanseras och även får feedback på sådant som vi tidigare gjort. De här mötena leds av vår kedjechef.

Hur är ditt förhållande till bilar?
– Jag tycker väldigt mycket om att köra bil, men håller inte själv på och skruvar med bilar.

Var befinner du dig om tio år?
– Jag vill gärna utvecklas i denna koncernen. I den takt som vi växer så finns det alla möjligheter både för mig och medarbetare att göra det.

FAKTA Carl-Johan Åström
Ålder: 38 år
Familj: Fru och 2 barn
Bor: Lund och Österlen
Kör: Volvo V90
Gör på fritiden: Är med familjen, reser, är på Österlen, ute och springer.
Karriär: Har jobbat på BRIO, Odd Molly, Villeroy & Boch Gustavsberg och även bott och arbetat i väldigt många olika länder, mestadels i USA under 5 år.
Uppvuxen: På landet i Skåne

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.155