23948sdkhjf

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervju: Vi träffar Magnus Videquist, chef för den svenska servicemarknaden på Volkswagen Group, som berättar om de stormiga åren och vad som väntar framöver.

Magnus Videquist är servicemarknadschef på Volkswagen Group Sverige och därmed högst ansvarig för servicemarknaden för Volkswagen, Audi, Seat och Skoda. Tjänsten har han haft sedan 2011, men har arbetat inom gruppen sedan 2002, först som regionchef och senare på andra positioner. Men han kom till Volkswagengruppen från ett helt annat håll.

– Innan dess jobbade jag inom IT-branschen i Stockholm. Jag har alltid dragits till marknadsföring och försäljning, att få jobba med människor. Affären, det är vad som alltid har lockat mig. Sedan är det kul att byta bransch och få nya erfarenheter.

Läs tidigare CHEF-intervjuer: Carl-Johan Åström, vd Meca

Hur ser servicemarknaden ut för Volkswagen Group i Sverige?
– Vi växer. Vi har satt väldigt många bilar på marknaden de senaste åren vilket gör att vår vagnpark har växt kraftigt. Vi har många bilar att ta hand om så vi har fått ökat kapaciteten och vi ser också att vi tar marknadsandelar, både när det gäller service och reservdelar.

Vem tar ni marknadsandelarna från?
– Vi mäter hur mycket reservdelar vi säljer per bil i vagnparken och vilken procentandel vi har av totalen. Där ser vi att det blir mer och mer originaldelar. Vi har också gjort stora satsningar på glas och på däck de senaste åren, så att vi får in kunder som vi kanske inte haft hos oss tidigare.

Dieselfrågan, den måste ju ha dragit in som en storm. Hur har den påverkat er?
– Det var ju ingenting man hade väntat sig. Vi var lika ställda som alla andra. Men vi tog tag i det direkt tillsammans med våra återförsäljare och tack vare deras kapacitet och relation till våra kunder, samtidigt som vi i Sverige kunde lösa det som en serviceåtgärd, fick vi en möjlighet att klara av åtgärden på ett bra sätt. Kunden kan komma in i samband med en service och få den här uppdateringen. Det tror jag underlättar för både våra kunder och för oss. I dag har vi väl uppdaterat ungefär 80 procent, men målsättningen är 100 procent så vi fortsätter tills vi har nått varenda kund.

Har det påverkat er på andra, djupare plan?
– Jo men det har det. Tittar man på Tyskland, där har man gjort en ny organisationsstruktur. Man hade en organisation där många rapporterade till top management. Nu har man decentraliserat och tryckt ut ansvaret i organisationen, mer på region och på marknad, så man har inte samma toppstyrning som tidigare.

Ni har en elbilsplattform på gång. Hur kommer det att påverka servicemarknaden?
– Ja, det är runt 30 modeller som ska lanseras till 2025. Vi har eldrivna bilar redan i dag och sedan kommer Audi e-tron nästa år och Volkswagen ID 2020. Tittar vi ur ett servicemarknadsperspektiv så måste vi förbereda oss för elbilar och säkerställa att vi har kapacitet. För att kunna ta hand om och sköta bilarna måste man ha specifik utbildning. Vi går också vidare med att skapa elbilscentra, där vi jobbar med mer avancerade felsökningar och reparationer. I dag har vi åtta sådana och vi ökar i takt med att antalet bilar ökar, så att vi säkerställer att man har rätt antal bilar att jobba med – så att man inte ser en bil då och då, så att säga.

– Ser vi på Norge är det mindre reparationer och reservdelar på elbilar än vad det är på andra bilar. Här kommer vi in på det jag berättade om tidigare med däck och glas: det är någonting som också finns på elbilar. Vi plockar in de jobb som vi kanske tidigare lade ut och säkerställer att vi har dem hos oss och våra återförsäljare.

Vad ser du som Volkswagen Groups största utmaningar på servicemarknaden?
– Dels är det elbilsomställningen, att vi säkerställer den. Sedan måste vi ha rätt kapacitet och kompetens, redan i dag är det tufft att rekrytera mekaniker till våra verkstäder. Där har vi ett stort område att jobba med: att säkerställa att vi är attraktiva arbetsgivare, att rätt kompetens vill komma och jobba hos oss.

– Vi har också connecttjänsterna, som till exempel Connect Skoda och Carnet för Volkswagen. Våra tekniker, servicerådgivare och säljpersonal ska känna till och kunna hantera dessa tjänster och stötta och supporta kunderna. Där har vi en stor utbildningsutmaning. Därför kommer vi att skapa nya roller, som mediaexpert och digital genius, på servicesidan.

– Sedan har vi också en stor utmaning i hur kan vi på bästa sätt utveckla våra digitala tjänster, som servicebokning online där kunden kan boka service själv och få pris direkt på sajten.

Läs tidigare CHEF-intervjuer: Carl-Johan Åström, vd Meca

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu kommer de nya registreringsnumren

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Nyhetsbrev

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Arkiv

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Förlust för Audi ifjol

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Idag presenterar Ford Motor Co. Och Volkswagen Group ett nytt samarbete

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ford vill dra ned i Europa Flera tusen jobb hotas

Ford Motor Co. drar ner verksamheten ordentligt i Europa. Tusentals anställda får gå samtidigt som olönsamma marknader lämnas. Detta för att vända förlusterna till vinst, rapporterar flera medier.

Nytt släckmedel kan hejda bilbränders spridning

Ursprungligen är släckmedlet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Men nya tester visar att AVD också kan användas för att hejda ett snabbt brandförlopp.

Bildar nytt företag inom grön el

KGK blir distributör för Launch diagnostik i Sverige

Bildelsstölder - stigande trend

Stölderna av bildelar har stadigt ökat sedan 2012, men 2018 kanske bjuder på ett trendbrott.

Ny UV-grundfyller från Basf

Därför lanserar Opel en ny dieselmotor

Dieselskandalen långtifrån över

TEMA olja: Med varumärket som dörröppnare

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Ny vd för Circle K Sverige AB

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Se alla Företagens egna nyheter

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Miljö- och Kemidagarna 2019: anmäl dig i januari och få rabatt!

Reparationskit till BMW diffen HAG215

Äkta oktanbooster för racing

LED arbetsbelysning

Ny drivknut till Hyundai

Ny Volvoaxel

Nytillverkad spridare till Opel

Hjullager med nav till Audi

Dieselpump till Renault

Drivknut till Hyundai och Kia

Kurvad extraljusramp 90W

Nytt racingkoncept...

Ny drivaxel till Volvo V60 D5 Hybrid

Sänd till en kollega

0.1