23948sdkhjf

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervju: Vi träffar Magnus Videquist, chef för den svenska servicemarknaden på Volkswagen Group, som berättar om de stormiga åren och vad som väntar framöver.

Magnus Videquist är servicemarknadschef på Volkswagen Group Sverige och därmed högst ansvarig för servicemarknaden för Volkswagen, Audi, Seat och Skoda. Tjänsten har han haft sedan 2011, men har arbetat inom gruppen sedan 2002, först som regionchef och senare på andra positioner. Men han kom till Volkswagengruppen från ett helt annat håll.

– Innan dess jobbade jag inom IT-branschen i Stockholm. Jag har alltid dragits till marknadsföring och försäljning, att få jobba med människor. Affären, det är vad som alltid har lockat mig. Sedan är det kul att byta bransch och få nya erfarenheter.

Läs tidigare CHEF-intervjuer: Carl-Johan Åström, vd Meca

Hur ser servicemarknaden ut för Volkswagen Group i Sverige?
– Vi växer. Vi har satt väldigt många bilar på marknaden de senaste åren vilket gör att vår vagnpark har växt kraftigt. Vi har många bilar att ta hand om så vi har fått ökat kapaciteten och vi ser också att vi tar marknadsandelar, både när det gäller service och reservdelar.

Vem tar ni marknadsandelarna från?
– Vi mäter hur mycket reservdelar vi säljer per bil i vagnparken och vilken procentandel vi har av totalen. Där ser vi att det blir mer och mer originaldelar. Vi har också gjort stora satsningar på glas och på däck de senaste åren, så att vi får in kunder som vi kanske inte haft hos oss tidigare.

Dieselfrågan, den måste ju ha dragit in som en storm. Hur har den påverkat er?
– Det var ju ingenting man hade väntat sig. Vi var lika ställda som alla andra. Men vi tog tag i det direkt tillsammans med våra återförsäljare och tack vare deras kapacitet och relation till våra kunder, samtidigt som vi i Sverige kunde lösa det som en serviceåtgärd, fick vi en möjlighet att klara av åtgärden på ett bra sätt. Kunden kan komma in i samband med en service och få den här uppdateringen. Det tror jag underlättar för både våra kunder och för oss. I dag har vi väl uppdaterat ungefär 80 procent, men målsättningen är 100 procent så vi fortsätter tills vi har nått varenda kund.

Har det påverkat er på andra, djupare plan?
– Jo men det har det. Tittar man på Tyskland, där har man gjort en ny organisationsstruktur. Man hade en organisation där många rapporterade till top management. Nu har man decentraliserat och tryckt ut ansvaret i organisationen, mer på region och på marknad, så man har inte samma toppstyrning som tidigare.

Ni har en elbilsplattform på gång. Hur kommer det att påverka servicemarknaden?
– Ja, det är runt 30 modeller som ska lanseras till 2025. Vi har eldrivna bilar redan i dag och sedan kommer Audi e-tron nästa år och Volkswagen ID 2020. Tittar vi ur ett servicemarknadsperspektiv så måste vi förbereda oss för elbilar och säkerställa att vi har kapacitet. För att kunna ta hand om och sköta bilarna måste man ha specifik utbildning. Vi går också vidare med att skapa elbilscentra, där vi jobbar med mer avancerade felsökningar och reparationer. I dag har vi åtta sådana och vi ökar i takt med att antalet bilar ökar, så att vi säkerställer att man har rätt antal bilar att jobba med – så att man inte ser en bil då och då, så att säga.

– Ser vi på Norge är det mindre reparationer och reservdelar på elbilar än vad det är på andra bilar. Här kommer vi in på det jag berättade om tidigare med däck och glas: det är någonting som också finns på elbilar. Vi plockar in de jobb som vi kanske tidigare lade ut och säkerställer att vi har dem hos oss och våra återförsäljare.

Vad ser du som Volkswagen Groups största utmaningar på servicemarknaden?
– Dels är det elbilsomställningen, att vi säkerställer den. Sedan måste vi ha rätt kapacitet och kompetens, redan i dag är det tufft att rekrytera mekaniker till våra verkstäder. Där har vi ett stort område att jobba med: att säkerställa att vi är attraktiva arbetsgivare, att rätt kompetens vill komma och jobba hos oss.

– Vi har också connecttjänsterna, som till exempel Connect Skoda och Carnet för Volkswagen. Våra tekniker, servicerådgivare och säljpersonal ska känna till och kunna hantera dessa tjänster och stötta och supporta kunderna. Där har vi en stor utbildningsutmaning. Därför kommer vi att skapa nya roller, som mediaexpert och digital genius, på servicesidan.

– Sedan har vi också en stor utmaning i hur kan vi på bästa sätt utveckla våra digitala tjänster, som servicebokning online där kunden kan boka service själv och få pris direkt på sajten.

Läs tidigare CHEF-intervjuer: Carl-Johan Åström, vd Meca

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

LeasePlan:s vd kommenterar rapporten ”Makten över bilen..”

Skatteverket på jakt efter bilhandlare som exporterar begagnade bilar

Midnattssolsloppet - Racingens återkomst till Norrland!

Den 14-15 juni är det dags för första tävlingen på Skandinaviens längsta racingbana, Drivecenter Arena i Fällfors, Skellefteå.

Michelin och GM släpper ut luften ur personbilsdäcken

Ford GT utmanar på Le Mans

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Nyhetsbrev

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Arkiv

”Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen”

I dag har verkstäderna i Sverige glömt hur man felsöker med hjälp av avgasmätning. Det menar Tommie Nilsson, Sverigeansvarig för danska Elektro Partner som bland annat jobbar med teknisk support och även säljer emissionsanalysutrustning.

Så röstade Riksdagen om kriminalisering av manipulerade mätarställningar

Middagsbjudningar för kunderna ökar försäljningen

Säljer man fler bilar och får lojalare kunder genom att bjuda dem på gratis mat och underhållning? Bilföretaget Shaheen Chevrolet i Michigan hävdar att man lyckats med just detta.

VW Group planerar 36 000 laddpunkter för elbilar i Europa

Volkswagen-koncernen satsar på ett snabbt genombrott för e-mobilitet och fördubblar insatserna på laddinfrastruktur. I hela Europa kommer koncernen att installera totalt 36 000 laddpunkter till år 2025, inklusive 11 000 från märket Volkswagen.

Elbilio – framtidens bildelningstjänst

1

Så gör bilhandlare elbilsbonusen verkningslös

Genom att sälja nya elbilar till norska köpare så snart som möjligt efter att miljöbilspremien är utbetald sätter vissa handlare här hemma i praktiken subventionen ur spel. På MRF efterlyser man ett mera träffsäkert regelverk.

Volvo Cars och Uber presenterar självkörande produktionsbil

Volkswagen investerar i Northvolt

Bilägarna ”körs över” av försäkringsbolag och biltillverkare

I en ny rapport ” Makten över bilen -en rapport om bilförsäkringar och marknaden för bilreparationer” levererar Konkurrensverket svidande kritik mot biltillverkare och försäkringsbolag. Bilägarna körs över och fråntas möjligheten att själv välja verkstad.

Läs en sammanfattning av Makten över bilen

Verkstäder missar viktig information när Volvo ändrat bytesintervall

Vätgasstationer stängs efter explosion i Norge

Förtydligande kring reparations- och serviceanvisningar för Godkänd Bilverkstad

Debattartikel: Tullen måste få befogenhet att stoppa utförsel av stöldgods

De internationella stöldligornas plundringståg genom Sverige fortsätter med oförminskad styrka. Det politiska systemet förefaller handlingsförlamat inför detta. Börja med att genomföra den enklaste och mest uppenbara åtgärden: Ge Tullen befogenhet att stoppa utförsel av stöldgods!

Triscan utökar sortimentet till Tesla

Kvalitets- och olyckssäkrat hos Wallmek

Jobba säkert och så att du inte skadar komponenterna du jobbar med. Det är honnörsord när Wallmek utvecklar nya specialverktyg.

Veho Bil förvärvar Mercedes-Benz lastbilsverksamhet i Malmö

Veho OY AB, Finlands största företag i bilbranschen fortsätter att bredda sin verksamhet i Sverige genom sitt dotterbolag Veho Bil Sverige AB. Veho Bil har undertecknat ett avtal om att köpa lastbilsverksamheten i Malmö av Mercedes Försäljnings AB.

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Motormagasinet söker reporter

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Här är Hedin Bils expansion 2018

Se alla Företagens egna nyheter

Välkommen till LBM Autoparts Peter Wendel!

Heavy Duty Arbetsbelysning

Spegelskyltar höjer uppmärksamheten

LBM Autoparts tackar Helena Nordin för trogen tjänst!

Lazer - högpresterande extraljus

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning till sprutor - t.ex. lim, smörjfett & silikon

Nya Luftbälgar till Range Rover L322

Säljstöd med integration till 4 finansbolag

Skötsel av skärvätska under semesterstopp - så här undviker du onödiga driftstopp och problem!

Projektet är igång!

Fyll på ditt varumärke med coola flaskor

Brigade hjälper dig att uppnå R46 kravet

åter försäljaren söks efter dragbar och steg

LuK utökar kopplingssortimentet för den asiatiska vagnparken.

Vårstädning - upp till 70% rabatt

Ta hand om din bil

Hallå där, Carina Brithén

Vår ambition är att ha Sveriges bästa supportorganisation och service inom eftermarknad.

Arbetsljuspaket med DT-grenkabel

Mirkas nya batteridrivna lösningar sätter dig i förarsätet

ColorGlo växer i Storstockholm

Dubbelmassesvänghjul till DSG

"Driving for Excellence"

Brigade vinner CLEPA Innovation Award i säkerhetskategorin för sin Quiet Ve...

Unikt hörnblixtljus - Panorama sprider ljuset över 150°

Sänd till en kollega

0.158