23948sdkhjf

Dieselskandalen långtifrån över

Dieselskandalens efterverkningar fortsätter. 2019 kan bli det värsta året hittills för Volkswagen-koncernen, enligt flera branschmedier.

Fyra år efter att den så kallade dieselskandalen briserade hos Volkswagen-koncernen så återstår fortfarande mycket arbete och många problem att lösa för den tyska biljätten.

– Vi har ständigt processer igång i femtio olika länder runt om i världen. Det är inte så mycket storleken på de potentiella böterna som komplexiteten. Det suger musten ur personalen som jobbar med dessa frågor, säger Hiltrud Werner, chef för regelefterlevnad på Volkswagen-koncernen i en intervju med tidningen Financial Times.

Dieselskandalen har hittills kostat Volkswagen-koncernen motsvarande cirka 286 miljarder kronor i böter, ersättningar och förlikningar. Det mesta av pengarna har betalats ut till enskilda och kollektiva motparter i USA. Men grupptalan mot Volkswagen-koncernen har också väckts i exempelvis, Storbritannien, Australien och Brasilien. Och även om de rättsliga processerna i dessa länder inte väntas leda till lika stora kostnader för VW-koncernen så riskerar de ändå att ge ännu mer negativ uppmärksamhet.

Det var till exempel under en rättsprocess i USA mot Volkswagen Group som det kom fram att biltillverkaren hade gett ekonomiskt stöd till en studie där apor spärrades in i burar och exponerades för bilavgaser, alltmedan de blev passiviserade av tecknad film.

– Varje nytt rättsfall riskerar ge nya historier i medierna, säger Hiltrud Werner till Financial Times.

Även i år kommer åtal väckas mot fler personer inom Volkswagen-koncernen för inblandning i dieselskandalen. De rättsliga processerna, som också innefattar stämningar från VW Group-aktieägare, riskerar att pågå i tio år framöver, skriver Financial Times.

När dieselskandalen briserade 2015 sjönk Volkswagen Groups aktiekurs från 245 till 102 Euro per aktie enbart under det året. VW-aktien har fortfarande inte hämtat sig ordentligt efter skandalen, den stod kring årsskiftet i cirka 135 Euro.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063