23948sdkhjf

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ett batteri med över 100 mils räckvidd och laddtid på några minuter. Det lovar dansken Henrik Fisker, mannen bakom den floppade elhybridbilen Fisker Karma.

Att värme eller rättare sagt värmeutveckling i batteripaketet kan skada enheten och i värsta fall orsaka en brand är ett problem som uppmärksammats de senaste åren. Några kända exempel är mobiltelefoner som brunnit eller smält och eldrivna robotgräsklippare som fattat eld under laddning.

Det senaste året har den danske bilikonen Henrik Fisker – främst känd genom sitt hybridbilsprojekt – börjat jobba med ett projekt som, om det lyckas, kan komma att revolutionera elbilen. I alla fall om man får tro honom själv.

Jag tror att batteriteknologin Solid State, som vi satsar stort på, kommer att bli ett stort genombrott för elbilarna. Ett genombrott som också kommer att innebära att elbilarna till slut kör ifrån bensin- och dieselbilarna när det gäller räckvidd, säger Henrik Fisker.

I motsats till konventionella batterier så är batterier konstruerade enligt solid state-teknologin uppbyggda av fast substans i stället för med flytande elektrolyt. Syfte med denna konstruktion är att kunna öka batteriets energitäthet och minska laddtiden.

Henrik Fisker uppger själv för Motormagasinet att hans företag Fisker Incorporated, som nu jobbar med solid state-teknologin, inom några år kommer kunna marknadslansera ett solid state-batteri med en räckvidd på över 100 mil och som nöjer sig med betydligt kortare laddtid än dagens bilbatterier.

De senaste åren har den energislukande tillverkningen av litiumjon-batterier och dess miljöpåverkan blivit föremål för en het debatt. När det gäller miljöpåverkan hos de solid state-batterier som Henrik Fiskers företag nu satsar på så har han ett både tydligt och smått sensationellt besked:

Solid state-batterier innehåller inga skadliga ämnen och eftersom de helt igenom är uppbyggda med fast material så kommer batterierna kunna krossas och användas som iblandning i exempelvis asfalt den dag de blivit uttjänta och kasserats.

Henrik Fisker berättar att han också blivit invald i styrelsen för det nordamerikanska mineralföretaget First Cobalt vars affärsidé är utvinning av kobolt, som är en viktig råvara till litiumjon-batterier.

First Cobalt kommer att säkerställa betydligt bättre arbetsvillkor än vad som är brukligt i gruvnäringen för dem som jobbar med kobolt-utvinning. Kobolt är tillsammans med vatten en av de viktigaste råvarorna vid tillverkningen av den nya genrationes bilbatterier, säger Henrik Fisker.

Och på Fisker tar man ytterst seriöst på frågan om hur stor miljöbelastning batteritillverkningen har, intygar Henrik Fisker:

Det är också därför som vi kräver bra arbetsförhållanden och begränsad användning av skadliga ämnen vid koboltutvinningen och förädlingsprocessen. På det här sättet kan vårt nytänkande påverka långt mer än bara produktionen av kobolt till vår batteritillverkning. Och solid state-teknologin är applicerbar på många fler områden än bara bilbatterier.

Fisker Inc. har redan hunnit skicka in 15 patentansökningar som gäller solid state-teknologin, som Henrik Fisker har stora förväntningar på. Henrik Fisker och hans företag är dock långt ifrån ensamma om att jobba med solid state-tekniken för att öka räckvidden på bilbatterierna. Tidningen New York Times rapporterade nyligen om att man även hos Toyota jobbar med samma teknik, bland annat som ett sätt att öka räckvidden på batterierna till de små bilmodellerna där utrymmet för batterier är mycket begränsat.

Det är bara bra med konkurrens. Den gör så att alla vi som jobbar med solid state-tekniken pressar oss till det yttersta för att vara först och bäst med de nya produkterna, säger Henrik Fisker och tillägger sedan att det kommer dröja några år till innan de är färdiga med sin helt nya elbil Emotion.

Solid state-teknologin är, som så mycket annat, dock ingen undermedicin eller genväg till paradiset. Energitätheten i solid state-batterier är betydligt större än i dagens batterier, men man har fortfarande problem med att skala upp effekten på dessa batterier. Solid state-batterierna har mycket mindre problem med värmeutveckling men har i stället en betydligt snävare spann för arbetstemperatur och råvaran är desto dyrare.

Ett ytterligare och avgörande problem hos solid state-batterierna är att de ändrar storlek när de laddas. Detta ställer helt nya krav på bilarnas karosstruktur.

Jag har en vision här, om att man hos biltillverkarna börjar jobba och tänka på ett nytt sätt när det gäller samverkan mellan bildesignerna och ingenjörerna. Elbilar ger nya och delvis andra möjligheter att skapa en unik design, och jag tror att bildesignerna kommer kunna få betydligt bättre möjligheter framöver, säger Henrik Fisker.

FAKTA Henrik Fisker
Född: 10 augusti 1963
Dansk entreprenör och bildesigner som grundade och var vd för Fisker Automotive, som startades 2007 och tog fram laddhybridbilen Fisker Karma men gick i konkurs 2014.
Är i dag vd för bolaget Fisker Inc. och styrelsesmedlem i nordamerikanska mineralbolaget First Cobalt. Även känd för att ha designat Aston Martin DB9 och BMW Z8.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sina nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommun gör upphandling

Kunskapen om Godkänd Bilverkstad sprider sig och nu har Sundsvalls kommun beslutat att i sin upphandling av verkstäder kräva att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF och därmed också Godkänd Bilverkstad.

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Ny säsong av Bilprovningen på TV3

Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Nyhetsbrev

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

Arkiv

McDonald's nya skylt för elladdning

Kvdbil-rapport visar på försäljningsras av begagnade bilar under 2019

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att minska. Under andra kvartalet 2019 föll försäljningen med cirka 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har lagren av begagnade bilar minskat hos bilhandeln. Det visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.se.

Rätt luftfilter – för miljö och plånbok

Sämre prestanda och högre bränsleförbrukning med dåligt luftfilter

Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Egentligen hade han tänkt lämna branschen och göra någonting helt annat. Men ödet ville annorlunda. Nu är Mikael Backteman vd för Boier Bilverktyg.

Intresset för rally ökar – juniorboom i Rally-SM

Vinnare från MotorGalan tävlar i Yrkes-VM

Anna Widholm, lackerare vid Möller Bil i Västerås och vinnare av Årets Lackerare vid MotorGalan 2018 är en av de tävlande från fordonsbranschen vid Yrkes-VM i ryska Kazan. Den andre tävlande från fordonsbranschen är Oscar Thulin, Toveks Bil i Lund som tävlar i Bilskadeteknik.

Begagnatköpen ökade med 42 % under juli med VW Golf i topp

Lackerare efterlyses till MotorGalan

Den 14 november är det dags för Motorgalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Det är hög tid att nominera till de olika kategorierna. Vi skulle gärna se att fler nomineras, bland annat till kategorin Årets Lackerare.

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

Mopedens dag en folkfest i norr

Antal elbilar ökar och det är Tesla Model 3 som driver på

Samtidigt som effektfrågan debatteras flitigt fortsätter antal laddbara bilar att öka. Tesla Model 3 fortsätter att driva beståndsutvecklingen bland elbilarna. Nya studier visar emellertid att stora ökningar av elbilsbeståndet kan göras utan att ytterligare nätkapacitet behöver byggas ut.

Nu är det dags att nominera till MotorGalan

Den 14 november är det dags för MotorGalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Men innan dess är det dags att nominera till de olika kategorierna. Den 13 augusti är sista dag att nominera.

Ytterligare 200 bilåterförsäljare väljer DEFAs Installerat & Klart

HBA Fordonsteknik AB presenterar liten, lysande nyhet

Stabil arbetsbänk med säkert fotfäste

Kolla vilka som vann på MotorGalan förra året

Över 100 startande och 88 jagar SM-poäng i Kolsvarundan

Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

Se alla Företagens egna nyheter

Nyhet! Batterilös startbooster: GYS Startronic 800.

Ny drivaxel till Mazda 3

Snabba svar om snabblim

Vridmoment omvandlare till automatväxellådor

INFOFLEX FORDON - Integration Fortnox

Vi ses väl på Trailer Trucking Festival?

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet - Carbon serien från Lazer Lamps

Nytillverkade turboladdare

Kom ihåg att riskbedöma bilvårdsprodukter och andra kemikalier

Korrekt bromsprov för personbilssläp med påskjutsbroms

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Behöver du en produktlösning med DT-kontakt?

Ljusinställning - ACVLJN5413

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Uppdaterad produktkatalog

Ny drivaxel till Hyundai och Kia

Sogefi OE leverantör till "årets motor" från Ferrari

Hårdtest av UV-Triple+, Den svensktillverkade härdlampan för bilglasreparationer

Unikt kombinationsljus

Hjulinställning - ACTIA 3DLite

Fokus på verkstäder: Bli redo för besök från Arbetsmiljöverket

Nytt effektivt sätt att kolla oljemängden i faten!

Actigas 400 - Fyrgasmätare med display för bensin.

Komplett olje- och filterpaket till DSG

Sänd till en kollega

0.117