23948sdkhjf

Därför hoppade Motormännen av Godkänd Bilverkstad

Motormännens Riksförbund var som enda konsumentorganisation med i arbetet med att ta fram Godkänd Bilverkstad. Men redan 2017 hoppade man av, då man ansåg att kraven på verkstäderna blev för urvattnade.

I fjol anslöts sig de första verkstäderna till kvalitetsstandarden Godkänd Bilverkstad och fler verkstäder börjar så sakteliga att hoppa på tåget.

En av parterna som i egenskap av bollplank deltagit i arbetet med att ta fram och utforma kravspecifikationen för Godkänd Bilverkstad är Motormännens Riksorganisation, som varit den enda aktören som företrätt konsumenterna.

Tekniske experten och hållbarhetsansvarige, Carl-Erik Stjernvall, var en av två personer från Motormännen som deltog i arbetsgruppen för Godkänd Bilverkstad:

– Branschorganisationerna verkade vara rädda för att ställa för höga krav på sina medlemsföretag. Det gäller att ha en öppenhet och transparens när det gäller kvaliteten och regelefterlevnaden, tyckte vi från Motormännens sida. Vi hade hela tiden betydligt större krav på att man på Godkänd Bilverkstads hemsida ska redovisa resultaten av de kvalitetskontroller och revisioner som görs på de Godkänd Bilverkstad-anslutna verkstäderna. Men vi tyckte inte vi fick gehör för detta, berättar Carl-Erik Stjernvall.

På Motormännen var man också missnöjda med vad man ansåg vara avsaknaden av verkliga sanktioner mot verkstäder som inte följer Godkänd Bilverkstads regelverk.

– Godkänd Bilverkstad är från början ett väl genomtänkt verktyg. Vi är villiga att återigen ställa oss bakom Godkänd Bilverkstad ifall branschens aktörer är beredda på att ta en förnyad diskussion kring våra synpunkter, säger Carl-Erik Stjernvall.

”De ställde helt orimliga krav”

Motormännens krav på regelverket till Godkänd Bilverkstad var både orimliga och orealistiska. Det menar MRF:s servicemarknadsansvarige Joachim Due-Boje.

– De ville ha årliga och oannonserade kontroller av verkstäderna. Inget kontrollföretag ställer upp på det arbetssättet. Kraven som Motormännen framförde var sammantaget helt orimliga. Därför valde vi att gå skilda vägar, berättar Joachim Due-Boje.

I branschens arbete med att ta fram den helt nya och frivilliga kvalitetsstandarden Godkänd Bilverkstad medverkade inte bara konsumentorganisationen Motormännens Riksförbund som ett bollplank. Från statligt håll deltog även Konsumentverket.

Sveriges Fordonsverkstäders Förenings vd Bo Ericsson beklagar Motormännens avhopp under arbetet med Godkänd Bilverkstad, men anser inte att gjorde någon större skada.

– Jag minns att Motormännens vd Fredrik Daveby gick ut i en intervju med TV4-nyheterna och sade att Motormännen inte längre ville ställa sig bakom Godkänd Bilverkstad. De tyckte att många saker skulle vara tvingande för verkstäderna.

De ställde omöjliga krav. Vi uppfattade att de gick på tvärs emot det vi ville, berättar Bo Ericsson.

Är det inte en brist för Godkänd Bilverkstads status och trovärdighet att det inte finns någon konsumentorganisation som står bakom?
– Vi har Konsumentverket med oss. I jämförelse med en myndighet väger Motormännen ganska lätt, i mina ögon. Vi har faktiskt myndigheterna med oss, ända upp till regeringsnivå, säger Bo Ericsson.

Charlotte Söderlund är jurist på Konsumentverket och jobbar med motorfrågor. Hon vill inte kommentera Motormännens Riksförbunds avhopp från arbetet med Godkänd Bilverkstad, men betonar att verket står stöttar arbetet med att göra den till en etablerad och brett accepterad kvalitetsstandard i bilbranschen.

– Vi har fungerat som ett bollplank i arbetet. Vi vill så klart att det ska bli bättre i branschen och står bakom det här initiativet som tagits.

Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.101