23948sdkhjf

Han lär ut om riskerna med brinnande elbilar

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Termisk rusning i elbilsbatterier kan få förödande konsekvenser. Brandmannen Tommy Carnebo utbildar om riskerna och vad man kan göra för att minimera dem.

Laddningsbara litiumjonbatterier finns i allt från mobiltelefoner till elbilar. De har flera fördelar, som att de är extremt energitäta och går snabbt att ladda upp. Men de har också en akilleshäl: de kan självantända och börja brinna okontrollerat, kallat termisk rusning, och när det sker är de inte bara svåra att släcka. De utvecklar också giftiga gaser. Det vet Tommy Carnebo vid Södertörns brandförsvar.

Egentligen är han brandman, men nuförtiden ägnar han stor del av sin tid till att utbilda om riskerna vid bilbränder när el- eller gasdrift är inblandat.

– Elbilar är bra, säger Tommy. Hade jag haft råd hade jag köpt en. Men vi måste också förstå riskerna med dem och kunna eliminera dem.

Läs mer: Därför är brinnande gasfordon svåra att släcka

För tre år sedan såg man att elbilar skulle bli allt vanligare och hos Södertörns brandförsvarsförbund såg man ett behov att ta reda på vad det skulle innebära för dem. Nu har man ambitionen att hjälpa andra räddningstjänster och därför har man tagit fram ett utbildningspaket som man säljer till självkostnadspris, inte bara till andra räddningstjänster utan också till externa parter.

– Som av en tillfällighet hörde färjerederiet Destination Gotland av sig, de transporterar de här bilarna utan att känna till riskerna, vilket i sin tur ledde till att Viking Line hörde av sig. Jag ska besöka Svensk Sjöfart i dagarna och vi har också ett samarbete med Svenska Fordonsverkstäders Förening, SFVF. Till och med Miljöpartiet har hört av sig, från lokalt håll i Gävle. Det tycker jag är intressant, eftersom de hör till de starkaste förespråkarna av de här bilarna.

Man utbildar om elsäkerhet och riskerna i högspänningssystem i allmänhet, elchocker, ljusbågar och liknande. Det finns enligt Tommy också ett antal fall i Sverige där man pluggat in sin elbil i motorvärmaruttaget där hemma. Problemet är då att installationen inte är anpassad för de stora strömstyrkorna och kablarna börjar brinna innan säkringarna hinner lösa ut.

Men det som brandförsvaret fruktar mest är termisk rusning i bilens batteripaket. Det kan inträffa om batteriet skadats vid en kollision eller om det blir tillräckligt varmt, exempelvis vid en brand.

– Den vätefluorid som bildas då, den är jättegiftig. Dödlig dos handlar om något hundratal milligram per kubikmeter luft och vid en batteribrand frigörs mellan två och 20 kilo gas. Tänk om det inträffar i garaget till ett shoppingcenter. Och var står laddstolparna? Jo, i garaget, precis vid ingången. Just där vi inte vill ha dem.

Räddningstjänsten vill inte se några laddstolpar i slutna utrymmen, alltså inte i några parkeringsgarage över huvud taget, inte i närheten av ventilation, inte intill husfasader och absolut inte på innergårdar. Inte minst för att en elbilsbrand tar tid att få kontroll över, Tommy visar en film som visar hur en brandkåren släcker en brinnande Tesla som sedan får svalna i sex timmar innan den transporteras till verkstad – där den återigen fattar eld.

– Just tiden det tar att släcka är ett problem. Här i Botkyrka, brandstationen som jag jobbar på, här har vi 100–150 bilbränder per år. Tänk om det skulle vara elbilar varje gång och vi skulle behöva lägga sex timmar på var och en innan vi kan lämna den. Det är ett pussel som inte går att lägga.

Det är ett problem för räddningstjänsten: att avgöra när räddningsinsatsen är avslutad och man vågar lämna över både bil och ansvar till bärgaren.

Att elbilar återantänder är inte ovanligt och så vitt Tommy vet är rekordet att en elbil återantänt fyra gånger på 48 timmar. Därför rekommenderar man också att en skadad elbil ska stå på avskilda uppställningsplatser, långt från allt brännbart, i minst två dygn innan man plockar in den i verkstaden. Men i vissa fall kanske det inte behöver bli aktuellt.

– Det vi funderar på nu är att bara låta skiten brinna. Ute i det fria är en bilbrand inget problem, det klarar vi av skyddsmässigt.

Läs mer: Därför är brinnande gasfordon svåra att släcka

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

CAB satsar på att lyfta kunskapen om skadereparationer

För att öka kunskaperna om arbetet i skadeverkstaden hos blivande fordonstekniker har Motorbranschcollege och CAB Group AB tecknat en avsiktsförklaring om samarbete.

Personlig servicetekniker ger lyft för Hallands-verkstad

MRF larmar på nytt om förbjuden ”fulgas” till AC-system

För drygt tre år sedan uppmärksammade MRF hanteringen av förbjuden och växthuspåverkande AC-gas, så kallad ”fulgas”. Nu är det dags igen. Denna gång larmar MRF branschen om förekomsten otillåten import, försäljning och hantering av ytterligare ett köldmedia – gasen HFC134.

Godkänd Bilverkstad på Inspirationsdagen 100% Verkstad

I överenskommelsen med konsumentministern och Konsumentverket ingår att alla verkstäder ska vara igång med Godkänd bilverkstad (GBV) senast 2019-12-31. Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad och berättar hur det går.

Tuffa uthållighetstester för nya Porsche Taycan

Biltema släpper två nya kataloger

Nyhetsbrev

Kampen om guldet hårdnar i TCR Scandinavia

Mattias Andersson och Tobias Brink tog hand om varsin seger i två tuffa TCR Scandinavia-tävlingar på Gelleråsen Arena, där incidenter påverkade båda titelrivalerna Andreas Wernersson och Robert Dahlgren.

Arkiv

Patrik Flodin befäste ledningen i Rally-SM

Rallysporten går en ny vår till mötes i Sverige med ett allt starkare och intressantare mästerskap.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommun gör upphandling

Kunskapen om Godkänd Bilverkstad sprider sig och nu har Sundsvalls kommun beslutat att i sin upphandling av verkstäder kräva att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF och därmed också Godkänd Bilverkstad.

Ny säsong av Bilprovningen på TV3

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

McDonald's nya skylt för elladdning

Kvdbil-rapport visar på försäljningsras av begagnade bilar under 2019

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att minska. Under andra kvartalet 2019 föll försäljningen med cirka 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har lagren av begagnade bilar minskat hos bilhandeln. Det visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.se.

Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Egentligen hade han tänkt lämna branschen och göra någonting helt annat. Men ödet ville annorlunda. Nu är Mikael Backteman vd för Boier Bilverktyg.

Intresset för rally ökar – juniorboom i Rally-SM

Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Vinnare från MotorGalan tävlar i Yrkes-VM

Anna Widholm, lackerare vid Möller Bil i Västerås och vinnare av Årets Lackerare vid MotorGalan 2018 är en av de tävlande från fordonsbranschen vid Yrkes-VM i ryska Kazan. Den andre tävlande från fordonsbranschen är Oscar Thulin, Toveks Bil i Lund som tävlar i Bilskadeteknik.

Begagnatköpen ökade med 42 % under juli med VW Golf i topp

Lackerare efterlyses till MotorGalan

Den 14 november är det dags för Motorgalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Det är hög tid att nominera till de olika kategorierna. Vi skulle gärna se att fler nomineras, bland annat till kategorin Årets Lackerare.

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

Mopedens dag en folkfest i norr

Ytterligare 200 bilåterförsäljare väljer DEFAs Installerat & Klart

HBA Fordonsteknik AB presenterar liten, lysande nyhet

Stabil arbetsbänk med säkert fotfäste

Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

Se alla Företagens egna nyheter

Limskola – Industri Grundläggande - 23/9 i Ljungby, välkommen att anmäla dig nu!

Ny säljare - Södra Sverige

Klassiker förnyas med RoTWIN

Unikt kombinationsljus

Drivaxel till Peugeot 207

Nyhet! Batterilös startbooster: GYS Startronic 800.

Ny drivaxel till Mazda 3

Snabba svar om snabblim

Vridmoment omvandlare till automatväxellådor

INFOFLEX FORDON - Integration Fortnox

Vi ses väl på Trailer Trucking Festival?

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet - Carbon serien från Lazer Lamps

Nytillverkade turboladdare

Kom ihåg att riskbedöma bilvårdsprodukter och andra kemikalier

Korrekt bromsprov för personbilssläp med påskjutsbroms

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Behöver du en produktlösning med DT-kontakt?

Ljusinställning - ACVLJN5413

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Uppdaterad produktkatalog

Ny drivaxel till Hyundai och Kia

Sogefi OE leverantör till "årets motor" från Ferrari

Hårdtest av UV-Triple+, Den svensktillverkade härdlampan för bilglasreparat...

Unikt kombinationsljus

Sänd till en kollega

0.111