23948sdkhjf

Han lär ut om riskerna med brinnande elbilar

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Termisk rusning i elbilsbatterier kan få förödande konsekvenser. Brandmannen Tommy Carnebo utbildar om riskerna och vad man kan göra för att minimera dem.

Laddningsbara litiumjonbatterier finns i allt från mobiltelefoner till elbilar. De har flera fördelar, som att de är extremt energitäta och går snabbt att ladda upp. Men de har också en akilleshäl: de kan självantända och börja brinna okontrollerat, kallat termisk rusning, och när det sker är de inte bara svåra att släcka. De utvecklar också giftiga gaser. Det vet Tommy Carnebo vid Södertörns brandförsvar.

Egentligen är han brandman, men nuförtiden ägnar han stor del av sin tid till att utbilda om riskerna vid bilbränder när el- eller gasdrift är inblandat.

– Elbilar är bra, säger Tommy. Hade jag haft råd hade jag köpt en. Men vi måste också förstå riskerna med dem och kunna eliminera dem.

Läs mer: Därför är brinnande gasfordon svåra att släcka

För tre år sedan såg man att elbilar skulle bli allt vanligare och hos Södertörns brandförsvarsförbund såg man ett behov att ta reda på vad det skulle innebära för dem. Nu har man ambitionen att hjälpa andra räddningstjänster och därför har man tagit fram ett utbildningspaket som man säljer till självkostnadspris, inte bara till andra räddningstjänster utan också till externa parter.

– Som av en tillfällighet hörde färjerederiet Destination Gotland av sig, de transporterar de här bilarna utan att känna till riskerna, vilket i sin tur ledde till att Viking Line hörde av sig. Jag ska besöka Svensk Sjöfart i dagarna och vi har också ett samarbete med Svenska Fordonsverkstäders Förening, SFVF. Till och med Miljöpartiet har hört av sig, från lokalt håll i Gävle. Det tycker jag är intressant, eftersom de hör till de starkaste förespråkarna av de här bilarna.

Man utbildar om elsäkerhet och riskerna i högspänningssystem i allmänhet, elchocker, ljusbågar och liknande. Det finns enligt Tommy också ett antal fall i Sverige där man pluggat in sin elbil i motorvärmaruttaget där hemma. Problemet är då att installationen inte är anpassad för de stora strömstyrkorna och kablarna börjar brinna innan säkringarna hinner lösa ut.

Men det som brandförsvaret fruktar mest är termisk rusning i bilens batteripaket. Det kan inträffa om batteriet skadats vid en kollision eller om det blir tillräckligt varmt, exempelvis vid en brand.

– Den vätefluorid som bildas då, den är jättegiftig. Dödlig dos handlar om något hundratal milligram per kubikmeter luft och vid en batteribrand frigörs mellan två och 20 kilo gas. Tänk om det inträffar i garaget till ett shoppingcenter. Och var står laddstolparna? Jo, i garaget, precis vid ingången. Just där vi inte vill ha dem.

Räddningstjänsten vill inte se några laddstolpar i slutna utrymmen, alltså inte i några parkeringsgarage över huvud taget, inte i närheten av ventilation, inte intill husfasader och absolut inte på innergårdar. Inte minst för att en elbilsbrand tar tid att få kontroll över, Tommy visar en film som visar hur en brandkåren släcker en brinnande Tesla som sedan får svalna i sex timmar innan den transporteras till verkstad – där den återigen fattar eld.

– Just tiden det tar att släcka är ett problem. Här i Botkyrka, brandstationen som jag jobbar på, här har vi 100–150 bilbränder per år. Tänk om det skulle vara elbilar varje gång och vi skulle behöva lägga sex timmar på var och en innan vi kan lämna den. Det är ett pussel som inte går att lägga.

Det är ett problem för räddningstjänsten: att avgöra när räddningsinsatsen är avslutad och man vågar lämna över både bil och ansvar till bärgaren.

Att elbilar återantänder är inte ovanligt och så vitt Tommy vet är rekordet att en elbil återantänt fyra gånger på 48 timmar. Därför rekommenderar man också att en skadad elbil ska stå på avskilda uppställningsplatser, långt från allt brännbart, i minst två dygn innan man plockar in den i verkstaden. Men i vissa fall kanske det inte behöver bli aktuellt.

– Det vi funderar på nu är att bara låta skiten brinna. Ute i det fria är en bilbrand inget problem, det klarar vi av skyddsmässigt.

Läs mer: Därför är brinnande gasfordon svåra att släcka

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

KPMG har utvärderat 25 länders beredskap inför introduktionen av självkörande fordon och Sverige är ett av de länder som ligger i framkant. MotorMagasinet presenterar här ett sammandrag av rapporten.

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

Idag startar Rally Sweden Nya rallyesset tänker utmana världseliten

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Nyhetsbrev

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Arkiv

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Bilia fortsätter sin expansion av Netbil Begagnat

En av Mekonomens modernaste verkstäder utanför Stockholm

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Chans för Volvo Cars att vinna världstävling -igen

Autolivs grundare Lennart Lindblad har avlidit

Lennart Lindblad, grundare av världsföretaget Autoliv har avlidit vid 89 års ålder efter en tids sjukdom.

Wayke skärper säkerheten mot mätarfiffel

Wayke, Sveriges näst största marknadsplats för bilar, skärper säkerheten ytterligare efter TV4-granskningen som visar att Transportstyrelsen har gett ut felaktiga uppgifter om ett antal bilars mätarställning.

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ny UV-grundfyller från Basf

Högsby är Årets Bilkommun 2018

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Se alla Företagens egna nyheter

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Arbetsbelysning LED

Nudging - ett verktyg för hållbara val

Lazer Triple-R Elite 750

Drivaxel till Toyota Rav 4

Ny drivknut till Renault Clio

Främre kardan till VW Touareg

Nytt Partikelfilter Ford Transit 2.2 TDCi

Ny drivaxel till Volvo V40

Sänd till en kollega

0.128