23948sdkhjf

Han lär ut om riskerna med brinnande elbilar

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Termisk rusning i elbilsbatterier kan få förödande konsekvenser. Brandmannen Tommy Carnebo utbildar om riskerna och vad man kan göra för att minimera dem.

Laddningsbara litiumjonbatterier finns i allt från mobiltelefoner till elbilar. De har flera fördelar, som att de är extremt energitäta och går snabbt att ladda upp. Men de har också en akilleshäl: de kan självantända och börja brinna okontrollerat, kallat termisk rusning, och när det sker är de inte bara svåra att släcka. De utvecklar också giftiga gaser. Det vet Tommy Carnebo vid Södertörns brandförsvar.

Egentligen är han brandman, men nuförtiden ägnar han stor del av sin tid till att utbilda om riskerna vid bilbränder när el- eller gasdrift är inblandat.

– Elbilar är bra, säger Tommy. Hade jag haft råd hade jag köpt en. Men vi måste också förstå riskerna med dem och kunna eliminera dem.

Läs mer: Därför är brinnande gasfordon svåra att släcka

För tre år sedan såg man att elbilar skulle bli allt vanligare och hos Södertörns brandförsvarsförbund såg man ett behov att ta reda på vad det skulle innebära för dem. Nu har man ambitionen att hjälpa andra räddningstjänster och därför har man tagit fram ett utbildningspaket som man säljer till självkostnadspris, inte bara till andra räddningstjänster utan också till externa parter.

– Som av en tillfällighet hörde färjerederiet Destination Gotland av sig, de transporterar de här bilarna utan att känna till riskerna, vilket i sin tur ledde till att Viking Line hörde av sig. Jag ska besöka Svensk Sjöfart i dagarna och vi har också ett samarbete med Svenska Fordonsverkstäders Förening, SFVF. Till och med Miljöpartiet har hört av sig, från lokalt håll i Gävle. Det tycker jag är intressant, eftersom de hör till de starkaste förespråkarna av de här bilarna.

Man utbildar om elsäkerhet och riskerna i högspänningssystem i allmänhet, elchocker, ljusbågar och liknande. Det finns enligt Tommy också ett antal fall i Sverige där man pluggat in sin elbil i motorvärmaruttaget där hemma. Problemet är då att installationen inte är anpassad för de stora strömstyrkorna och kablarna börjar brinna innan säkringarna hinner lösa ut.

Men det som brandförsvaret fruktar mest är termisk rusning i bilens batteripaket. Det kan inträffa om batteriet skadats vid en kollision eller om det blir tillräckligt varmt, exempelvis vid en brand.

– Den vätefluorid som bildas då, den är jättegiftig. Dödlig dos handlar om något hundratal milligram per kubikmeter luft och vid en batteribrand frigörs mellan två och 20 kilo gas. Tänk om det inträffar i garaget till ett shoppingcenter. Och var står laddstolparna? Jo, i garaget, precis vid ingången. Just där vi inte vill ha dem.

Räddningstjänsten vill inte se några laddstolpar i slutna utrymmen, alltså inte i några parkeringsgarage över huvud taget, inte i närheten av ventilation, inte intill husfasader och absolut inte på innergårdar. Inte minst för att en elbilsbrand tar tid att få kontroll över, Tommy visar en film som visar hur en brandkåren släcker en brinnande Tesla som sedan får svalna i sex timmar innan den transporteras till verkstad – där den återigen fattar eld.

– Just tiden det tar att släcka är ett problem. Här i Botkyrka, brandstationen som jag jobbar på, här har vi 100–150 bilbränder per år. Tänk om det skulle vara elbilar varje gång och vi skulle behöva lägga sex timmar på var och en innan vi kan lämna den. Det är ett pussel som inte går att lägga.

Det är ett problem för räddningstjänsten: att avgöra när räddningsinsatsen är avslutad och man vågar lämna över både bil och ansvar till bärgaren.

Att elbilar återantänder är inte ovanligt och så vitt Tommy vet är rekordet att en elbil återantänt fyra gånger på 48 timmar. Därför rekommenderar man också att en skadad elbil ska stå på avskilda uppställningsplatser, långt från allt brännbart, i minst två dygn innan man plockar in den i verkstaden. Men i vissa fall kanske det inte behöver bli aktuellt.

– Det vi funderar på nu är att bara låta skiten brinna. Ute i det fria är en bilbrand inget problem, det klarar vi av skyddsmässigt.

Läs mer: Därför är brinnande gasfordon svåra att släcka

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Här är Hedin Bils expansion 2018

Här är Nordens största anläggning för husbilar och husvagnar

Snickare elektriker – och fordonstekniker. Sveriges största försäljningsanläggning för husbilar och husvagnar behöver rekrytera brett för att kunna bemanna sin verkstad.

Skadade el- och gasbilar i fokus på Inspirationsdagen i Göteborg 10 maj

Den 10 maj är det premiär för Inspirationsdagen 100% Verkstad i Göteborg. En dag med ett riktigt skarpt program och med massor av tips om hur man öka sin försäljning i verkstaden. Dessutom erbjuds möjligheten att se den senaste tekniken för verkstäder - teknik som leder in i framtiden.

Hedin Bil: starkt resultat trots kraftig tillväxt

LBM Autoparts storsatsar på utökat sortiment och klassiska amerikanska bilar

LBM Autoparts sortiment av reservdelar och renoverings-kit till växellådor växer rejält, och en kategori man satsar stort på är delar till klassiska amerikanska bilar.

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Nyhetsbrev

Ny tjänst hjälper verkstaden att snabbt uppfylla certifiering och lagkrav

KlarOK är ett kvalitets- och ledningssystem som är byggt för extrem enkelhet. På bara några få veckor kan verkstaden t ex bli klar för certifiering till Godkänd Bilverkstad.

Arkiv

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny unik fordonsutbildning i Malmö när ProMeister satsar på vuxna

Möte om riskhantering vid arbete med e-fordon och gasfordon

Publiksuccé för Skandinaviens största bil- och mc-show

I år kom inte mindre än 76 773 besökare till Elmia i Jönköping för att kika på de över fyra hundra utställningsfordonen och för att umgås och ha kul.

800 kg förfalskade kullager ska förstöras

Äntligen kommer Inspirationsdagen 100% Verkstad till Göteborg

Sogefi först på eftermarknaden med ett komplett filtersortiment för nya Peugeot 508

USA öppnar litium-gruva - igen

NEVS ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono motors som valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

1

Biltema tillbakavisar uppgifter i Uppdrag Granskning om att man smiter undan skatt

ProMeister skapar nya jobb i Östersund

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

”Det finns över 400000 veteranbilar i Sverige”

Deras auktioner lockar spekulanter från hela norra Europa. Nu vill Bilweb Auctions skapa Nordens första veteranbilshub.

Det är läge för att branschen själv tar kommandot i bilskadefrågan!

Idag blir vi överkörda av försäkringsbolagen. För att vi ska kunna flytta fram våra positioner krävs dock att verkstäderna våga ansluta sig till Eurogarant så vi kan ta upp kampen på allvar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF till MotorMagasinet.

Andie Lahdo utsedd till årets företagare

Utifrån hundratals nominerade företag har ABS Wheels vd, Andie Lahdo vunnit det mest ärofyllda priset Årets företagare i Sigtuna kommun.

Pris till mobilitetsforskare

5

Sju bilmärken minskade sina CO2-utsläpp

Sju av världens bilmärken har lyckats minska koldioxidutsläppen från sina tillverkade bilar ifjol jämfört med 2017. Det visar siffror från fordonsstatistikkonsulten Jato.

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Skruvat.se rekryterar Claes Kjelldorff som Business Manager

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Nytt rekordår för DEFA

Opel gör trendbrott med vinst

Se alla Företagens egna nyheter

Den 28 april är det World Day for Safety & Health at work!

Utvidgning av programmet för elektriska gasfjädrar och egen testutrustning

Skåphurtsen för framtidens verkstad

Damien Germés är förste Europe på posten som NGK SPARK PLUGS VD.

Snart är sommaren här - dags för AC!

Fordonsbelysning - Volkswagen Amarok

Få 40.000:- för din gamla hjulinställare

13 delar till Tesla modell S

NEXA - för din säkerhet vid brand

Påskhälsning

Nytt testcenter tas i bruk

Högskåpet för framtidens verkstad

"Med bra utbildning och support får våra kunder ut 100% av sin investering."

Trådlös truckkamera

Svängande kylvattentemperatur på bilar med DSG-växel

Hitta rätt belysning till din truck

Förvarar du däcken i en container, eller funderar på nytt däckhotell?

3D-utskrift av reservdelar! Vad gör Triscan?

100% verkstad i Göteborg och Malmö

Vad är egentligen en Logimat?

Lazer extraljus - Ford monteringskit

ACTIA 3D - standardinstallation och utbildning ingår alltid.

Verktygsskåpet för framtidens verkstad

Så säkerställs en säker arbetsmiljö på kedjans alla lastbils- och bussverks...

KW Parts storsatsar på sortiment till klassiska Amerikanska bilar!

Sänd till en kollega

0.107