23948sdkhjf

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Tankar med höga tryck ger upphov till jetflammor och explosioner. Det ställer till problem för räddningstjänsten som ska rycka in när en gasbil råkat illa ut.

I Sverige finns det inget lagkrav på att man ska kunna se utifrån om en bil drivs på el eller gas, någonting som flera andra länder löst med färgen på registreringsskylten eller någon annan form av märkning. Det är någonting som Tommy Carnebo önskar att Sverige kunde anamma:

– För oss är det jätteviktigt att veta vad bilen går på för drivmedel. En bil som går på etanol, bensin eller diesel är inget jätteproblem för oss, vi vet hur vi ska handskas med dem. När det är el eller gas, då behöver vi få veta det.

I fallet med gasbilar är det tankarnas höga tryck, en tank för fordonsgas håller 230 bars tryck, som kan ställa till med problem. En skadad tank kan explodera, eller om säkerhetsventilerna fungerar som de ska vid en brand får man en jetflamma som sprutar eld som ur en raketmotor. I bästa fall.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elfordon

– Jag pratade med en forskare i Tjeckien och hon hade testat fem olika, befintliga ventiler och av dem fungerade bara tre. Problemet är att om utformningen av hålen är felaktig fryser gasen när den släpps ut och då fungerar inte ventilen. Då exploderar tanken i stället.

Tommy visar bilder från verkliga fall, där gastankar exploderat efter att fordonet fattat eld. Bland annat på ett fall från sitt eget upptagningsområde.

– Det här är mina bilder. Vi fick ett larm om en bilbrand i Norsborg. En fredag eller lördag är det standard, vi kan ställa en brandbil där för det kommer att brinna. Det är som det är, säger Tommy.

På bilderna kan man se några fransar kvar från en fälg, resten är oigenkännligt skrot. Explosionen var så kraftig att fönsterrutor krossades nästan en kilometer från platsen.

Även när säkerhetsventilerna fungerar och ventilerar ut övertrycket vid en brand får man en jetflamma som är sex meter lång. På en buss blir den 20 meter. Och det finns inga regler om åt vilket håll den ska riktas.

– Det finns idag inget lagkrav på vilket håll ventilerna ska vara riktade. Det är helt sjukt. Vi har tillsammans med andra räddningstjänster sökt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, om det här. Svaret från MSB är att de tycker att räddningstjänsten ska vara med när den lokala bussentreprenören handlar upp bussar, och då ställa det här kravet. Hur ska vi hinna med det?

Nu står räddningstjänsterna också inför en ny utmaning. Vätgasbilar, där gasen inte förbränns utan används för att skapa elektricitet i en bränslecell, har börjat hitta ut i trafiken och i de tankarna håller gasen ännu högre tryck: 700 bar.– Stockholm har beställt 50 vätgasdrivna sopbilar. Göteborg har fått ett antal också. Vi har taxibilar på väg ut i trafik. Och med 700 bars tryck får man en jetflamma som sträcker sig 40 meter om brand skulle uppstå. Hur gör du om det uppstår i Stockholms city, frågar sig Tommy retoriskt.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elfordon

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

KPMG har utvärderat 25 länders beredskap inför introduktionen av självkörande fordon och Sverige är ett av de länder som ligger i framkant. MotorMagasinet presenterar här ett sammandrag av rapporten.

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

Idag startar Rally Sweden Nya rallyesset tänker utmana världseliten

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Nyhetsbrev

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Arkiv

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Bilia fortsätter sin expansion av Netbil Begagnat

En av Mekonomens modernaste verkstäder utanför Stockholm

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Chans för Volvo Cars att vinna världstävling -igen

Autolivs grundare Lennart Lindblad har avlidit

Lennart Lindblad, grundare av världsföretaget Autoliv har avlidit vid 89 års ålder efter en tids sjukdom.

Wayke skärper säkerheten mot mätarfiffel

Wayke, Sveriges näst största marknadsplats för bilar, skärper säkerheten ytterligare efter TV4-granskningen som visar att Transportstyrelsen har gett ut felaktiga uppgifter om ett antal bilars mätarställning.

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ny UV-grundfyller från Basf

Högsby är Årets Bilkommun 2018

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Se alla Företagens egna nyheter

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Arbetsbelysning LED

Nudging - ett verktyg för hållbara val

Lazer Triple-R Elite 750

Drivaxel till Toyota Rav 4

Ny drivknut till Renault Clio

Främre kardan till VW Touareg

Nytt Partikelfilter Ford Transit 2.2 TDCi

Ny drivaxel till Volvo V40

Sänd till en kollega

0.122