23948sdkhjf

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Antalet el- och laddningsbara hybridbilar som rullar på svenska vägar har ökat exponentiellt under de senaste åren. Under fjolåret registrerades närmare 30 000 nya el- och hybrider i landet, enligt fordonsstatistik från SCB, och det totala antalet uppskattas nu ligga över 70 000. El- och hybridvarianterna står dessutom för en allt större andel av den totala nybilförsäljningen. Bland det totala antal bilar som såldes i Sverige under 2018 var närmare åtta procent el- och hybridbilar. 

I jämförelse med vårt grannland Norge, där elbilarna vunnit än större popularitet, framstår den siffran som närmast mikroskopisk. De runt 90 000 el- och hybridbilar som såldes på den norska marknaden under 2018 stod nämligen för 60 procent av nybilsförsäljningen i landet. 

Det nordiska klimatet kan dock påverka elbilarnas körsträcka negativt, i synnerhet när det blir riktigt kallt. Ungefär som med mobiltelefoner tappar elbilarnas batterier nämligen i kapacitet vid låga temperaturer, vilket i sin tur påverkar bilens räckvidd. 

På If i Norge, som försäkrar betydligt fler elbilar än i Sverige, har man vid upprepade tillfällen märkt av att många elbilsförare under rejält kalla dagar behövt tillkalla vägassistans, eftersom föraren inte tagit höjd för köldens påverkan på batteriet. Men sådana ”räckviddssmällar” inträffar mest för nya elbilsförare, menar Sigmund Clementz, presskontakt för If i Norge:

- Norge är kanske det land i världen med mest erfarna elbilsförare, och de har lärt sig hur batteriet påverkas av vinterförhållandena. Men är du ny elbilsanvändare tar det lite tid att bli bekant med hur bilen fungerar. Under den första vintersäsongen kommer det som en överraskning för många att kölden minskar räckvidden, säger han.

Givet hur kraftfulla batterierna är i dagens elbilar finns det emellertid inga skäl att oroa sig över att elbilen inte skulle vara anpassad för det karga vinterväder som vi ser i Sverige just nu, menar Ifs motorexpert i Sverige, Johan Granholm:

- Till och med majoriteten av dem som arbetspendlar skulle klara sig bra med räckvidden hos en normal elbil, det vill säga 20 till 45 mil. En vanlig förare skulle klara sig med att ladda den en gång i veckan på sin höjd. Och det oavsett den minskning av räckvidden som kommer av de låga temperaturer vi haft de senaste veckorna.

Hur mycket batteriet och räckvidden påverkas skiljer sig samtidigt från bil till bil. Det kan därför vara bra att göra sig bekant med hur den egna bilens räckvidd påverkas av vinteromständigheterna, och av saker som körstil och laddningsrutiner.

- Om du parkerar utomhus är det exempelvis bra att alltid ansluta bilen till laddaren så att du kan förvärma bilen och batteriet innan avfärd för att maximera räckvidden. Bilen har också en räckviddsmätare som är bra att följa när du är ute och kör, och utifrån den kan du planera ditt nästa laddstopp. Ett tips är att inte vänta med att ladda tills du bara har 5 procent kvar, utan planera in laddstoppen när du har cirka 20 procent kvar, då behöver du heller inte ladda lika länge varje gång, avslutar Johan Granholm.

Ifs tips för att optimera din elbils räckvidd:

  • Se till att ha gott om luft i däcken så att bilen rullar lättare
  • Tidsinställ laddningen hemma så att bilen är fulladdad när du ska köra. Då startar du med ett batteri med bättre driftstemperatur. För detta krävs att du har en laddbox installerad.
  • Sänk temperaturen i kupén och använd hellre sätes- och rattvärme. Många bilar har en Eco-inställning, där man drar ned på luftkonditionering och värme, vilket förlänger räckvidden.
  • Kör mjukt och undvik plötsliga inbromsningar och accelerationer. Låt bilen motorbromsa, så att energin kan användas för att ladda upp batteriet.
  • Använd cruise-kontroll om det är möjligt, och håll alltid fartgränsen.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

CAB satsar på att lyfta kunskapen om skadereparationer

För att öka kunskaperna om arbetet i skadeverkstaden hos blivande fordonstekniker har Motorbranschcollege och CAB Group AB tecknat en avsiktsförklaring om samarbete.

Personlig servicetekniker ger lyft för Hallands-verkstad

MRF larmar på nytt om förbjuden ”fulgas” till AC-system

För drygt tre år sedan uppmärksammade MRF hanteringen av förbjuden och växthuspåverkande AC-gas, så kallad ”fulgas”. Nu är det dags igen. Denna gång larmar MRF branschen om förekomsten otillåten import, försäljning och hantering av ytterligare ett köldmedia – gasen HFC134.

Godkänd Bilverkstad på Inspirationsdagen 100% Verkstad

I överenskommelsen med konsumentministern och Konsumentverket ingår att alla verkstäder ska vara igång med Godkänd bilverkstad (GBV) senast 2019-12-31. Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad och berättar hur det går.

Tuffa uthållighetstester för nya Porsche Taycan

Biltema släpper två nya kataloger

Nyhetsbrev

Kampen om guldet hårdnar i TCR Scandinavia

Mattias Andersson och Tobias Brink tog hand om varsin seger i två tuffa TCR Scandinavia-tävlingar på Gelleråsen Arena, där incidenter påverkade båda titelrivalerna Andreas Wernersson och Robert Dahlgren.

Arkiv

Patrik Flodin befäste ledningen i Rally-SM

Rallysporten går en ny vår till mötes i Sverige med ett allt starkare och intressantare mästerskap.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommun gör upphandling

Kunskapen om Godkänd Bilverkstad sprider sig och nu har Sundsvalls kommun beslutat att i sin upphandling av verkstäder kräva att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF och därmed också Godkänd Bilverkstad.

Ny säsong av Bilprovningen på TV3

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

McDonald's nya skylt för elladdning

Kvdbil-rapport visar på försäljningsras av begagnade bilar under 2019

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att minska. Under andra kvartalet 2019 föll försäljningen med cirka 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har lagren av begagnade bilar minskat hos bilhandeln. Det visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.se.

Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Egentligen hade han tänkt lämna branschen och göra någonting helt annat. Men ödet ville annorlunda. Nu är Mikael Backteman vd för Boier Bilverktyg.

Intresset för rally ökar – juniorboom i Rally-SM

Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Vinnare från MotorGalan tävlar i Yrkes-VM

Anna Widholm, lackerare vid Möller Bil i Västerås och vinnare av Årets Lackerare vid MotorGalan 2018 är en av de tävlande från fordonsbranschen vid Yrkes-VM i ryska Kazan. Den andre tävlande från fordonsbranschen är Oscar Thulin, Toveks Bil i Lund som tävlar i Bilskadeteknik.

Begagnatköpen ökade med 42 % under juli med VW Golf i topp

Lackerare efterlyses till MotorGalan

Den 14 november är det dags för Motorgalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Det är hög tid att nominera till de olika kategorierna. Vi skulle gärna se att fler nomineras, bland annat till kategorin Årets Lackerare.

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

Mopedens dag en folkfest i norr

Ytterligare 200 bilåterförsäljare väljer DEFAs Installerat & Klart

HBA Fordonsteknik AB presenterar liten, lysande nyhet

Stabil arbetsbänk med säkert fotfäste

Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

Se alla Företagens egna nyheter

Limskola – Industri Grundläggande - 23/9 i Ljungby, välkommen att anmäla dig nu!

Ny säljare - Södra Sverige

Klassiker förnyas med RoTWIN

Unikt kombinationsljus

Drivaxel till Peugeot 207

Nyhet! Batterilös startbooster: GYS Startronic 800.

Ny drivaxel till Mazda 3

Snabba svar om snabblim

Vridmoment omvandlare till automatväxellådor

INFOFLEX FORDON - Integration Fortnox

Vi ses väl på Trailer Trucking Festival?

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet - Carbon serien från Lazer Lamps

Nytillverkade turboladdare

Kom ihåg att riskbedöma bilvårdsprodukter och andra kemikalier

Korrekt bromsprov för personbilssläp med påskjutsbroms

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Behöver du en produktlösning med DT-kontakt?

Ljusinställning - ACVLJN5413

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Uppdaterad produktkatalog

Ny drivaxel till Hyundai och Kia

Sogefi OE leverantör till "årets motor" från Ferrari

Hårdtest av UV-Triple+, Den svensktillverkade härdlampan för bilglasreparat...

Unikt kombinationsljus

Sänd till en kollega

0.136