23948sdkhjf

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Finska Startax klev nyligen in på den svenska marknaden vilket Motormagasinet rapporterade om i höstas. Nu har vi tittat in på lagret i Länna för att höra hur det har gått så här långt.

Gröna kartonger står prydligt uppradade i hyllställen, kartonger med bromsok som fyller flera rader. Att Startax säljer bromsok kan förefalla lite märkligt, för när företaget startade hemma i Finland 1996 sysslade man enbart med bilelektronik. Men det finns en bakomliggande logik, förklarar Mårten Arvidsson, vd för den svenska verksamheten.

– Man kan fråga sig varför vi har bromsbelägg. Jo, alla nya bilar har slitagevarnare i beläggen, en sensor som ska kopplas in, förklarar Mårten.

När man väl plockat in bromsbelägg föll det sig naturligt att fortsätta med bromsok och skivor också och Startax är i dag, som Mårten beskriver det, ett elektromekaniskt företag.

Det svenska dotterbolaget etablerades i fjol med verksamheten förlagd till Länna söder om Stockholm och målet är att på sikt etablera sig som topp tre bland landets reservdelsleverantörer.

– Vi har fått in ett antal viktiga kunder, viktiga avtal, och det märks ganska tydligt om vi tittar på januari. Vi hade en ganska tuff budget som vi överträffade. Jag trodde inte att vi skulle uppnå det, men vi lyckades.

Och det är inte bara bromsok man har på hyllorna. Här finns rader av turboaggregat, startmotorer, generatorer och fläktmotorer. Startax är också stora på belysning och man erbjuder arbetsljus till allt från bilar och båtar till entreprenadmaskiner och utrustningsfordon. En våning upp, på entresolplanet, finns installationsmaterial som kabelskor, reläer, säkringar och krympslang.

– Nu håller vi på att planera inför våren. Och du vet själv hur det är när det börjar bli varmt ute. Då upptäcker man att AC:n inte funkar. Så nu väntar vi in några pallar med AC-kompressorer från vår leverantör.

Mårten pratar mycket om struktur och att hålla ordning och reda på verksamheten. Allt för att kunna leverera i rätt tid och inte bli stående utan delar på hyllorna. Det hör ihop med företagets filosofi.

– Vi har våra behövliga marginaler och det ger våra kunder möjlighet att tjäna mer pengar till sin egen verksamhet. Vi vill ha samma typ av pris som man får när man handlar på nätet. Många köper i dag från Bildelar24, från Autodoc, i Tyskland och i England, bara för att de har så bra priser. Men problemen kommer när man ska reklamera, då tappar man tid och tjänar i princip inga pengar.

– Vi ligger på samma typ av priser, men returer och reklamationer ska gå mycket, mycket smidigare. Och det är nog det våra kunder märker, att när någonting blir fel går det otroligt snabbt att åtgärda. Det är lite av vår styrka, att vi jobbar väldigt snabbt, säger Mårten.

I takt med att man växer stärker man också upp personalstyrkan. I nuläget är man fem anställda, men Mårten håller på att rekrytera ytterligare en person så att man blir sex.

– Problemet är att kunna växa i rätt takt. Men jag måste våga chansa också. Vi expanderar och går stadigt uppåt, så vi behöver fånga marknaden.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063