23948sdkhjf

TEMA DÄCK&FÄLG: Bilmetro satsar på flyttbara däckställ

TEMA DÄCK&FÄLG: Flyttbara ställage och automatisk däcktvätt, det är vad Bilmetro i Hemlingby har utrustat sitt nya däckhotell med. Framöver kompletterar man verksamheten med bilglas.

På Bilmetro i Hemlingby, alldeles i Gävles södra utkant, rustar man sig inför den kommande däckbytarsäsongen. Här har man byggt ett helt nytt däckhotell i anslutning till däckverkstaden, med plats för knappa 3 800 omgångar däck.

– Anläggningen är klimatoptimerad, så det är svalt där inne hela året. Och så har vi installerat ett tätpackningssystem, berättar Mikael Forsberg, som är samordnare servicemarknad hos Bilmetro-gruppen.

De mobila hyllställen från Morlin Invest ser ut som något slags enorma arkivskåp, som man vevar fram och tillbaka beroende på vilken hylla man vill komma åt. På så sätt sparar man massor av plats.

– Jag tror att det är 70 procent mer man får in med det här kompaktsystemet. Det är optimerat på alla ledder det här, även på höjden. Det finns inte mycket luft uppåt, förklarar Mikael och berättar om när elektrikern hade hängt upp lysrören hängde de ner mer än vad de gjorde på ritningen. Så det var bara att flytta upp dem, för annars skulle ställagen inte ha fått plats.

– Och så har vi en helautomatiserad däcktvätt från Drester också, säger Mikael. Bara koppla på tågvagnarna och ladda hjul.

Mikael drar fram en vagn med hjul till tvätten, kopplar på den och trycker på knappen. Ett sällsamt skådespel drar igång, där tvättmaskinen sväljer däcken, ett i taget, gurglar runt dem och spottar ut dem glänsande rena. Allt utan att ha använt en enda kemikalie, utöver rent vatten.

– Den använder ett granulat, mjuka kulor som skjuts ut med högt tryck och rengör hjulen skonsamt. Man slipper både kemikalier och skador på fälgarna. Systemet är helt slutet, så man kan ta rätt på alla tungmetaller när man skiftar granulat och det gör man ungefär var 300:e tvätt beroende på hur smutsiga hjulen är.

Allt är ett resultat av noggrann planering när innan man satte spaden i marken. Mikael berättar om hur man resonerade runt utformningen av det nya däckhotellet.

– Det viktigaste är att man anpassar själva lokalen till ställagen och inte tvärt om. Se till att avsätta det utrymme som krävs för att få plats med så många omgångar däck du vill ha. Och se till att ha plats att bygga ut på. Vi har en ungefär lika stor yta till som vi skulle kunna addera till däckhotellet, den dag behovet finns.

Man har till och med tänkt förlänga den korta däckbytarsäsongen genom att komplettera verksamheten med bilglas i framtiden. Det som ett sätt att utnyttja lyftarna, som annars inte är belagda under lågsäsong.

– Men det drar vi igång senare i år. Nu tittar vi på rekrytering, vi skulle gärna vilja ha någon med specialistkompetens just inom bilglas.

Rättelse: Vi uppgav tidigare fel leverantör av däcksställen. Rätt leverantör är Morlin Invest och ingenting annat.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078