23948sdkhjf

Därför är deras verkstad topprankad på Lasingoo

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Attraktiv prisnivå, bra service och annorlunda öppettider. Det tror man på Meca-anslutna Nordic Auto lagt grunden till att man är populäraste verkstaden på Lasingoo.

Markus Andersson och Nima Forooghi har båda bakgrund som bilmekaniker. För några år sedan bestämde sig båda, som känt varandra vi många år, att satsa på begagnatbilhandel i gemensamt bolag. Verksamheten rullade på, men de bestämde sig för att utöka med en egen verkstad:

– Sedan tänkte vi att varför ska vi lämna bort alla verkstadsjobb, när vi kan göra det själva, berättar Markus Andersson som är vd och hälftenägare tillsammans med Nima Forooghi.

De valde att ansluta sig till Meca, där bra lagerhållning och snabba och täta leveranser var viktiga faktorer.

Att ha en egen verkstad tillsammans med bilhandeln har flera fördelar, tycker de:

– När det är garantiärenden är det skönt att ha en verkstad i huset. Och det är en fördel för kunden att kunna köpa, serva och laga en bil på samma ställe. Eftersom vi själva är mekaniker så påverkar ju även vår kunskap vilka bilar vi köper in, förklarar Markus Andersson.

2018 blev Nordic Auto Sveriges bäst rankade bilverkstad på prisjämförelsesajten Lasingoo och man ligger fortfarande högt i rankning och är med cirka 150 omdömen en av de verkstäder som flest kunder betygsatt på Lasingoo.

Nima har använt sig av Autobutler tidigare och hade goda erfarenheter och Markus drev tidigare egen verkstad och använde tjänsten Skruvat.se.

– När vi startade firman tillsammans 2017 så hörde vi talas om Lasingoo. Så vi hoppade på det för att testa, berättar Markus.

– Vi ser Lasingoo som en marknadsföringskanal. Vi var billigast i stan och vi gick om alla andra i omdömen på Lasingoo, kunderna tyckte vi hade bästa pris och bästa service. Och med hjälp av Lasingoo får vi in kunderna, sedan är det bara att se till att de kommer tillbaka till oss igen, säger Nima.

Han och Markus är förvånade över hur många kunder som går in på lasingoo och sätter betyg på eftersom man aldrig uppmanar dem att göra det. Priset är en viktig framgångsfaktor på Lasingoo, men det räcker inte i längden för att nå en hög rankning, påminner Markus Andersson:

– Man måste också ha en bra service och ägna kunderna lite tid och omsorg. Som exempel så är det flera gånger som vi upplyst kunder om att de inte behöver göra en service eller byta någon del nu utan att de kan vänta ett tag till. Så ibland kan det bli lite billigare för kunden än han räknat med, eller så slipper han en åtgärd han hade kalkylerat med. Det är bra att kunna ge kunden alternativ. Och ringer någon till oss med frågor om sin bil så lägger vi lite tid på den kunden.

Med sina öppettider – 10.00 – 19.00 – sticker Nordic Auto ut från mängden. Både Markus och Nima tror att de bidragit till den höga rankningen på Lasingoo.

– Kunderna kan komma hit på frukost- eller lunchrasten och lämna bilen. Sedan hinner de komma hem efter jobbet, hämta barnen och kanske handla innan de kommer hit och hämtar sin bil. De gånger folk vill komma tidigt så brukar de lämna bilen kvällen innan. Har du vanliga öppettider vill du helst att kunden ska lämna ifrån sig bilen vid sjutiden på morgonen. Och sedan ska kunden hämta sin bil igen vid halv fem, säger Markus.

FAKTA Nordic Auto (Meca)
Personal: 3 anställda i verkstad och rekond samt ägarna Markus och Nima
Omsättning 2017: Drygt 15 milj. kr
Verksamhet: Försäljning av begagnade bilar samt serviceverkstad och rekond. Man utför även enklare skadereparationer (plåtarbeten).
Så här betalar man för Lasingoo: Fast månadsavgift samt en procentandel för varje jobb man får in via Lasingoo.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Nyhetsbrev

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Arkiv

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Vroom: osäkert om nedgång i bilhandeln

Hur mycket påverkar coronaviruset den svenska bilmarknaden? Enligt bilstatistikföretaget Vroom är det för tidigt för att se hur nybilsförsäljningen drabbas. På begagnatsidan är nedgången oväntat liten.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Se alla Företagens egna nyheter

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Sänd till en kollega

0.112