23948sdkhjf

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Han är skeptisk till vad han kallar ”överdrivna klimatlarm” och till att elbilar gynnas. Vi har pratat med en av förgrundsfigurerna i Riksdagens nya bilnätverk – riksdagsledamoten Jan Ericson (m).

– Trafikverket och de flesta partierna i Riksdagen anser att bilismen behöver minska. Bilen är livsnödvändig för många, inte bara de som bor på landsbygden. Många verksamheter bygger på att man har bil, säger Jan Ericson. Han är riksdagsledamot från västgötska Ubbhult och har tillsammans med tre andra riksdagsledamöter från moderaterna precis startat ett nätverk för bilister i Riksdagen.

Varför behövs ett bilnätverk i Riksdagen?
– Vi vill sticka ut hakan i debatten om bilismen och gå i konfrontation med bilmotståndarna.

Är nätverkets främsta mål att vara ett diskussionsforum eller vill ni nå politiskt resultat?
– Jag tror att det blir både och. Vi kommer nog att ordna lite aktiviteter med olika organisationer. Vi bjuder kanske in till olika träffar. Sedan kanske vi gör utåtriktade aktiviteter, skriver debattartiklar och motioner i Riksdagen. Sedan hoppas vi kunna påverka vårt eget parti.

Förväntar ni er att det kommer ansluta sig fler även från andra partier?
– Ja, efter hand hoppas vi att vi ska få med folk från andra partier.

Hur skulle du vilja sammanfatta miljöpolitiken och beskattningen av bilar?
– Den har länge varit ryckig. Vi puffade för diesel och vi hade en miljöbilsklassning som gjorde att många dieselbilar blev klassade som miljöbilar. Och sedan helt plötsligt blev dieselbilen en miljöbov. På det här sättet lurar vi ju människor. Jag tror man måste ha ett långsiktigt tänkande; att man jobbar långsiktigt i de här frågorna och verkligen går igenom ordentligt kring hur vi väljer att använda skattesatser och andra styrmedel.

Vad tycker du om elbilar?
– Jag körde en elbil i valrörelsen och det var fantastiskt. Jag kan bara konstatera att om alla mina grannar ska köra elbil, då rasar elnätet ihop. Det kommer inte fungera.

Vilka bättre metoder för att få ned koldioxidutsläppen ser ni att det skulle kunna finnas än att minska bilismen?
– Om man tänker på vilken teknisk utveckling det har varit när det gäller avgasreningen så har bilarna blivit mer och mer miljövänliga. Vi lägger ingen värdering i vilka bilar folk kör eller vilka bränslen vi använder eller vilka motorer bilarna har, utan vi ser bilen som objekt som man behöver. Sedan ska den så klart vara så miljövänlig som möjligt.

En del forskare menar att det inte räcker med att minska våra koldioxidutsläpp för att få ned CO2-halterna i atmosfären och bromsa klimatuppvärmningen. Bör vi satsa på att även pumpa in koldioxid i jordskorpan?
– Jag är skeptisk till klimatlarmandet. Jag tycker det finns ganska välgrundad kritik. Jag ser inte riktigt logiken i de här varningarna. Vissa hävdar att det redan är för sent och andra säger att vi har kanske femtio år på oss. Båda sakerna kan inte stämma samtidigt, det är olika forskare som säger olika saker. Kan man göra prognoser om framtiden när man inte har en aning om hur bråttom det är? Att människan påverkar klimatet är väl sannolikt. Men hur mycket, och hur mycket beror på annat? Alldeles oavsett så är den moderata linjen att vi är teknikpositiva och teknikutveckling löser många av våra samhällsproblem. Vi vet att bilen har väldigt stor betydelse för välfärden och för vår samhällsutveckling.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Nyhetsbrev

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Arkiv

AC Floby välkomnar bilbranschens teknikskifte

Teknikskiftet som pågår just nu inom fordonsbranschen går inte att jämföra med något tidigare. De företag som anammar förändringarna och ligger långt framme förutspås gå mot en ljus framtid.

Plus

Tema Kaross/Lackering: Blått är det nya svarta

Den mest populära kromatiska kulören på nya bilar i Europa är blått, med 10 procent enligt 2018 års Colour Popularity Report från Axalta. Blått har den mest omfattande kulörpositionen av alla kulörer, med 20 000 olika varianter från blekt babyblått till mörkt midnattsblått och allt däremellan.

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Ny kalkyl: Elvägar billig metod för fossilfrihet

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

ZF avser att sälja sitt innehav i Haldex

Säkraste bilen underkänd i älgtestet

I Folksams rapport om bilars krocksäkerhet vann Toyota Rav4, men den klarar inte älgtestet enligt Teknikens Världs experter.

Bygg om din Bubbla till en elbil

KW Parts och Henkel Norden ingår samarbete

Bildelsföretaget KW Parts har inlett ett samarbete med kemiföretaget Henkel Norden. KW Parts verkar i 37 länder och tanken med samarbetet är att ytterligare utöka verksamheten geografiskt.

Volkswagen förbereder eftermarknaden för elektrifieringen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

Thatcham Research släpper riktlinjer för självkörande fordon

Scaniaanställd döms för vållande till kollegas död

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

Ford godkänner transportbilar för HVO

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Gröna Bilister vill hållbarhetsdeklarera fordon

Kommunala satsningar påverkar allmänhetens elbilsintresse

Verkstadsföretagarnas yrkeslärarprojekt ger fler lärare

Bilia expanderar Netbil-konceptet

Klent med åtgärder efter bussbranden

Toyota presenterar TNGA-plattform för småbilar

Nytt test för att mäta bilars ljudnivå

Se alla Företagens egna nyheter

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim ha?

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Välkommen till CAB Day 2019 - Knowledge is king!

Däckställ och hjul -NY HEMSIDA

Bilägare hyllar TriSys användare som Danmarks 3: e bästa verkstad

Bra att veta om Gejdolja - Mobil Vactra No. 2 - Ny film - smörjmedelsexpert...

Redo för Trailer Trucking festival 30-31 Aug?

Sänd till en kollega

0.124