23948sdkhjf

Ford-handlare provar mobil verkstadsservice

Verkstadsbussar som gör service, felsökning och reparationer ute hos kund. Det provar man på bilföretaget Røhne-Selmer i Oslo.

Redan 2016 beslutade man hos Ford-återförsäljaren Røhne-Selmer, med fem anläggningar i Oslo-området, att börja med mobila verkstäder, det vill säga verkstadsbussar som åker ut till kund och gör både service och reparationer.

– Vi såg att det fanns den här typen av tjänster nere i Europa, och att Ford hade den här tjänsten i Storbritannien, förklarar Ian Derrick, servicemarknadsdirektör på Røhne-Selmer om bakgrunden till satsningen.

Men Røhne-Selmers satsning stötte på hinder.

– Vi har en särskild lagstiftning för bilverkstäder i Norge, som reglerar bland annat vad man får göra i och utanför en verkstad. Tidigare har aktörer som bärgningsföretagen Falk och Viking haft en egen nödhjälpsparagraf i lagstiftningen som gjort det tillåtet för dem att göra vissa smärre åtgärder på en bil utomhus för att kunna transportera iväg den.

– Men i och med att våra mobila verkstäder var tänka att jobba mycket med planerad service så visade det sig att deras verksamhet kommer i konflikt med lagstiftningen. Så vi har haft en dialog med myndigheten – Statens Vegvesen – och vi kom gemensamt fram till att denna typ av verksamhet har framtiden för sig. Så nu håller myndigheten på att se över lagstiftningen medan vi har en tillfällig dispens för att jobba med mobil service på försök.

I oktober förra året fick Røhne-Selmer klartecken från Statens Vegvesen att driva verksamheten med mobila verkstäder på försök fram till juni i år, då man gemensamt ska utvärdera verksamheten.

– Till att börja med är det främst företagskunder vi jobbar med. Det är bland annat hyrbilsföretag, de har massor av bilar och ofta bara en eller två anställda per kontor och varje gång de ska köra en bil till verkstaden för service måste de stänga igen kontoret. Då är det bättre för dem att vi nu i stället kommer ut till dem och står och gör service på en fyra-fem bilar när vi är där.

Hur mycket dyrare är det för kunden att få service av er i stället för på en vanlig verkstad?
– Det blir dyrare. Men nu under försöksperioden så är detta en upplärningsfas för oss, så vi vet inte exakt hur kostnadsbilden kommer att se ut. Men vi tar 1000 kronor (NK kr) i framkörningsvgift till kund. Så ju fler bilar vi jobba med vid en och samma framkörning desto billigare blir det för kunden räknat per bil.

Om man räknar på den kostnad som kunden har för att själv köra sin bil, eller bilar, till verkstaden – drivmedel, trängselskatt, hyrbil och så vidare – så kan det nog vara billigare för kunden att betala oss extra för det jobbet än om han eller hon skulle ha gjort det själv, speciellt i de fall där vi servar flera bilar på ett och samma besök.

Verkstadsbussarna som används är två Ford transit Custom och en tredje som snart sätts i drift. Bilarna är utrustade med dator och uppkopplade, så att mekanikern är lika uppkopplad som om han hade varit i verkstaden.

– De har diagnosverktyg i bussen och kan koppla upp sig mot Ford, de kan fakturera.

Bussarna är fyllda med det mesta i verktygsväg och för elförsörjningen sörjer ett portabelt bensindrivet elverk.

Hos de flesta kunder är det i regel nyare bilar man jobbar med och de vanligaste jobben är en första och andra service.

– Dessa är enklare jobb, men våra mobila mekaniker kan också göra sådant som att byta bromsskivor och fläktrem. Vid oljebyte så suger vi ut motoroljan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078