23948sdkhjf

Debattinlägg: Nu startar vi Husbilskampen för rättvisare beskattning!

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Den nya nationella beskattningsmodellen av husbilar slår hårt mot husbilsägare och hotar svensk husbilsindustri och husbilshandel. Den kan även vara ett hot mot svensk besöksnäring när husbilscamparna väljer att ställa av sina fordon.

Det menar HRF, Husvagnsbranschens Riksförbund, som nu startar ett upprop i en omfattande kampanj ”Husbilskampen” för att få till en rättvisare beskattning av husbilar.

Konsekvenserna av den nya, nationella beräkningsmodellen för beskattning av husbilar, personbil klass II, väcker stor oro i husbilsbranschen. Med vår kampanj hoppas vi få till en dialog med beredande myndigheter och lagstiftande politiker för att de ska upptäcka det orimliga i att, skattemässigt som Skatteverket gör på Finansdepartementets uppdrag, jämställa CO2-utsläpp från en husbil som i snitt körs drygt 600 mil om året med en tung lastbil som körs 10 000-tals mil varje år.

Beräkningsmodellen för fordonsbeskattningsuttag är utarbetad efter underlag för CO2-deklaration enligt ”skälig grund”.

Dock är beräkningsmodellen oskälig sett till husbilens särart som fordon. Implementeringen av WLTP-körcykeln för en husbils CO2-deklaration, skapar enligt HRF:s mening ett ännu mer oproportionerligt och oskäligt skatteuttag.  

Vårt krav är därför att gällande beskattningsmodell ska ta hänsyn till husbilens särart som fordon! 

Den nationella tolkning där Finansdepartementet ålagt Skatteverket att beräkna skatteuttaget för husbilar, personbil klass II, är gällande från och med första september 2019. Införs modellen enligt nuvarande förslag innebär det en skattehöjning med 10 000-tals kronor utöver bonus-malus för nyregistrerade husbilar.

Enligt HRF är höjningen djupt olycklig för dels konsumenterna som köper en ny husbil i Sverige, dels för landets husbilsindustri inklusive tillverkare av husbilar och andra husbilsliknande fordon.

Från HRF:s sida står vi självklart bakom det nationella arbetet med att reducera CO2-utsläpp och beroendet av fossila bränslen. Vi är också införstådda med vilka styrmedel som finns. Däremot kan det inte vara eftersträvansvärt ur skatte- och näringspolitiskt perspektiv att det beskattningsmässigt i form av utebliven moms blir fördelaktigare att importera en lätt begagnad husbil, jämfört med att köpa en ny husbil på hemmaplan.

Även om frågan är komplicerad måste beslutsfattarna dra en gräns för vad som är skäligt eller ej sett till beskattning av husbilar, och konsekvenserna av densamme.

Vår uppmaning till lagstiftarna, Finansdepartementet och Skatteverket är därför: Tänk om och ta lärdom av EU:s deklaration att skatteuttag inte ska påverkas av bytet av beräkningsmodell!

Juridiskt och sett till definition är husbilen ett specialfordon som klassas och typgodkänns enligt speciella lagar och regler. Dessa innebär att husbilen inte är byggd för persontransport utan är ett specialfordon permanent ombyggt med levnadsutrymme.

Det är komplicerat att beräkna CO2 för en husbil då den består av ett basfordon som försetts med en påbyggnad vars fysiska prestanda varierar från modell till modell. I vissa fall är basfordonet endast ett rullande chassi. I dagsläget finns det ingen tillverkare av basfordon som kan uppge någon CO2-deklaration för en husbil.

Sammantaget har detta inneburit att beräkningsmodeller för skatt har blivit schablonmässiga. Även om detta är förståeligt är förslaget till beskattning av husbilar djupt missvisande och kommer att leda till djupgående konsekvenser för husbilen i Sverige.

HRF:s krav är därför att Skatteverket tillsammans med Transportstyrelsen ges i uppdrag av Finansdepartementet att revidera dagens beräkningsmodell till att motsvara faktiska omständigheter – det vill säga att en husbil i genomsnitt körs 688 mil per år (enligt TRAFA) samt att Finansdepartementet anpassar lagstiftningen för fordonsbeskattning av personbil klass II utifrån dessa omständigheter.

Tomas Haglund                                                            

Ordförande Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF            

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu är det premiär för nya Porsche Cayenne Coupé

Renault startar pilotprojekt med V2G

Renault startar nu det första storskaliga pilotprojektet med reversibel elektrisk laddning, V2G (vehicle-to-grid). Renaults växelströmsteknik gör det möjligt att placera den reversibla laddaren inuti fordonet, vilket innebär att det endast krävs en enkel och billig anpassning av befintliga laddningsstationer.

Volvo Cars öppnar sitt digitala säkerhetsbibliotek för alla

Volvo Cars gör för första gången sin kunskap inom säkerhet lättillgänglig i ett centralt digitalt bibliotek som man uppmanar bilindustrin att använda, eftersom det ligger i allas vårt intresse att göra vägarna säkrare.

Halvt ton vattenpipstobak värt flera miljoner i beslag vid razzia mot bilverkstäder

En riktad insats mot bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka och Huddinge medförde flera gripanden och beslag av misstänkt stöldgods, kontanter och tobak till vattenpipor.

Nya säkerhetslösningar aviserade av Volvo Cars

”Vi fortsätter att satsa på elektrifiering”

Sverige ska fortsätta att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, och en lösning för att hejda exporten av el- och hybridbilar är på gång. Det avslöjade infrastrukturministern på en pressträff.

Nyhetsbrev

Mekonomen sjösätter nytt koncept

Mekonomen-koncernen är i all tysthet på väg att etablera ännu ett varumärke på Sverigemarknaden – Bilxtra, som i Norge är en känd kedja av verkstäder och butiker.

Arkiv

I nya Corolla överlever batteriet bilen

Toyota satsar stenhårt på hybriddrivlinan med nya Corolla – en bilmodell där batteriet väntas hålla längre än själva bilen.

Svenskt cleantech-bolag lanserar eldriven lätt lastbil

​Elfordon ställer nya krav på underleverantörer

Koenigsegg drar in 3,5 miljarder på nya Jesko

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

DRF och MRF inleder samarbete

Styrelserna och ledningarna i DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och MRF (Motorbranshens Riksförbund) har beslutat att inleda ett samarbete mellan de båda organisationerna.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Här är elbilen med inbyggda solceller

Nytt rekordår för DEFA

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Så mycket lastade första MB-lastbilen

”Det går åt fel håll”

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Se alla Företagens egna nyheter

Drivaxlar till senaste Mercedes C-klass

Nya drivaxlar till Tesla Model S

Fabriksrenoverad Bosch original dieselspridare till Citroen och Mini Cooper

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

Sänd till en kollega

0.145