23948sdkhjf

Debattinlägg: Nu startar vi Husbilskampen för rättvisare beskattning!

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Den nya nationella beskattningsmodellen av husbilar slår hårt mot husbilsägare och hotar svensk husbilsindustri och husbilshandel. Den kan även vara ett hot mot svensk besöksnäring när husbilscamparna väljer att ställa av sina fordon.

Det menar HRF, Husvagnsbranschens Riksförbund, som nu startar ett upprop i en omfattande kampanj ”Husbilskampen” för att få till en rättvisare beskattning av husbilar.

Konsekvenserna av den nya, nationella beräkningsmodellen för beskattning av husbilar, personbil klass II, väcker stor oro i husbilsbranschen. Med vår kampanj hoppas vi få till en dialog med beredande myndigheter och lagstiftande politiker för att de ska upptäcka det orimliga i att, skattemässigt som Skatteverket gör på Finansdepartementets uppdrag, jämställa CO2-utsläpp från en husbil som i snitt körs drygt 600 mil om året med en tung lastbil som körs 10 000-tals mil varje år.

Beräkningsmodellen för fordonsbeskattningsuttag är utarbetad efter underlag för CO2-deklaration enligt ”skälig grund”.

Dock är beräkningsmodellen oskälig sett till husbilens särart som fordon. Implementeringen av WLTP-körcykeln för en husbils CO2-deklaration, skapar enligt HRF:s mening ett ännu mer oproportionerligt och oskäligt skatteuttag.  

Vårt krav är därför att gällande beskattningsmodell ska ta hänsyn till husbilens särart som fordon! 

Den nationella tolkning där Finansdepartementet ålagt Skatteverket att beräkna skatteuttaget för husbilar, personbil klass II, är gällande från och med första september 2019. Införs modellen enligt nuvarande förslag innebär det en skattehöjning med 10 000-tals kronor utöver bonus-malus för nyregistrerade husbilar.

Enligt HRF är höjningen djupt olycklig för dels konsumenterna som köper en ny husbil i Sverige, dels för landets husbilsindustri inklusive tillverkare av husbilar och andra husbilsliknande fordon.

Från HRF:s sida står vi självklart bakom det nationella arbetet med att reducera CO2-utsläpp och beroendet av fossila bränslen. Vi är också införstådda med vilka styrmedel som finns. Däremot kan det inte vara eftersträvansvärt ur skatte- och näringspolitiskt perspektiv att det beskattningsmässigt i form av utebliven moms blir fördelaktigare att importera en lätt begagnad husbil, jämfört med att köpa en ny husbil på hemmaplan.

Även om frågan är komplicerad måste beslutsfattarna dra en gräns för vad som är skäligt eller ej sett till beskattning av husbilar, och konsekvenserna av densamme.

Vår uppmaning till lagstiftarna, Finansdepartementet och Skatteverket är därför: Tänk om och ta lärdom av EU:s deklaration att skatteuttag inte ska påverkas av bytet av beräkningsmodell!

Juridiskt och sett till definition är husbilen ett specialfordon som klassas och typgodkänns enligt speciella lagar och regler. Dessa innebär att husbilen inte är byggd för persontransport utan är ett specialfordon permanent ombyggt med levnadsutrymme.

Det är komplicerat att beräkna CO2 för en husbil då den består av ett basfordon som försetts med en påbyggnad vars fysiska prestanda varierar från modell till modell. I vissa fall är basfordonet endast ett rullande chassi. I dagsläget finns det ingen tillverkare av basfordon som kan uppge någon CO2-deklaration för en husbil.

Sammantaget har detta inneburit att beräkningsmodeller för skatt har blivit schablonmässiga. Även om detta är förståeligt är förslaget till beskattning av husbilar djupt missvisande och kommer att leda till djupgående konsekvenser för husbilen i Sverige.

HRF:s krav är därför att Skatteverket tillsammans med Transportstyrelsen ges i uppdrag av Finansdepartementet att revidera dagens beräkningsmodell till att motsvara faktiska omständigheter – det vill säga att en husbil i genomsnitt körs 688 mil per år (enligt TRAFA) samt att Finansdepartementet anpassar lagstiftningen för fordonsbeskattning av personbil klass II utifrån dessa omständigheter.

Tomas Haglund                                                            

Ordförande Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF            

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Nyhetsbrev

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Arkiv

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

Motormagasinet söker reporter

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Ny generation av Suzuki Jimny

Praktisk Bilverkstad på Konsumentvägledardagarna

BMW tvingas till fler återkallelser

Dieselmotorer som fattar eld, bilar som kan få problem med krockkudden i ratten och bilar där strömförsörjningen slås ut. BMW har tvingats till flera omfattande återkallelser av bilar både i år och ifjol.

Volvo Car Group tecknar batteriavtal värt flera miljarder US-dollar

Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av litiumjonbatterier värt flera miljarder US-dollar det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Kraftig ökning av laddbara fordon

Nu har Nordens första Alpine Centre öppnat

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Koppla greppet med Kamasa

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Här är Hedin Bils expansion 2018

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafikanter!

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Produktnyhet från Purflux!

Sänd till en kollega

0.117