23948sdkhjf

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Samtliga nästan 200 serviceverkstäder i Sverige som är auktoriserade för något eller några av Volkswagen-koncernens fyra bilmärken (VW, Audi, Skoda, Seat) kommer ansluta sig till den nya kvalitetsstandarden Godkänd Bilverkstad.

– På ett år gör vi cirka 190 revisioner, så det är många verkstäder som nu ska se till att bli certifierade för Godkänd Bilverkstad, berättar Gunnel Martén, ISO-koordinator på Volkswagen Group i Sverige och som är en av en handfull anställda som jobbar med kontroller av verkstäderna enligt koncernens egen kvalitetsstandard.

Vad var det som fick VW-koncernen att välja att GBV-certifiera sina verkstäder, det skapar trots allt en del merarbete för er?
– Vi har jobbat med revision av våra verkstäder sedan gruppundantaget 2003, och när vi har jämfört med Godkänd Bilverkstads krav så ser vi att våra verkstäder redan uppfyller de kraven.

Fanns det några skillnader i kraven mellan GBV:s och VW-koncernens egen kvalitetsstandard?
– Det är fem-sex punkter som vi nu måste lägga till vid våra revisioner, bland annat policys för mobiltelefonanvändning, försäkringsklassning när det gäller verkstadsmöblering. Det är inga tunga punkter som fattas i vår egen certifiering.

Strider Volkswagen-koncernens egen kvalitetsstandard i något avseende mot GBV?
– Nej, inte alls. Och vi skulle dessutom inte kunna backa från de kvalitetskrav som läggs på oss från VW-koncernen.

På Motorbranschens Riksförbund är man glada över att VW-koncernens alla serviceverkstäder valt att ansluta sig till Godkänd Bilverkstad.

– Det här har vi jobbat i två och ett halvt år med för att få med dem. Det har varit en idog bearbetning. Vi har kört piloter tillsammans med dem på flera verkstäder och vi har gått igenom tillsammans med dem hur Godkänd Bilverkstads krav stämmer överens med deras egna kravspecifikationer, berättar Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på Motorbranschens Riksförbund (MRF) som varit med och fört diskussioner med Volkswagen Group i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078