23948sdkhjf

Genèvesalongen var sig inte riktigt lik

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Årets Bil Europa i kläm. Masstillverkare inte med. El öppnar för nya märken och modeller. Historiskt förflutet ska hjälpa klassiska märken. Det är facit från årets bilsalong i Genève, som av många betraktas som den mest populära tack vare dess måttliga storlek, lätthet att nå från hela Europa och inte sällan välkomnande vårväder.

I år var emellertid Genèvesalongen inte sig lik – och det märktes redan dagen före öppnandet, konstaterar Sverker Dahl som var på plats med fotografen Johan Dahl Åbjörnsson.Juryn från Årets Bil Europa snavade nämligen på mållinjen sedan dessa utpräglade bilkörningsentusiaster var för sig och tillsammans röstat fram två fullständigt olika bilar till finalplats: Dels den tvåsitsiga sportvagnen (Renault) Alpine, dels den el- och fyrhjulsdrivna Jaguar I-Pace för cirka 800 000 kronor. Ingen av bilarna är knappast ”Årets Bil” i vardaglig mening men efter målgång visade det sig att fler länders jurymedlemmar röstat på Jaguar och därmed vann den även om svansen fastnade i dörröppningen och juryn med blodröda kinder kunde hänvisa till framtidens bil...

Vid det här laget vet alla bilkonsumenter att de stora biltillverkarna satsar oerhört mycket pengar och enorma resurser på att göra bilarnas drivlina mer eller mindre elektrifierad. Detta gör man för att reducera (laddhybrider) eller eliminera (batteribilar) utsläppen under körning. De fakta att energiframställningen (laddningen) sällan är koldioxidneutral, utvinningen av materail till batterierna kan förorsaka stor verkan på närmiljön, delvis ny laddinfrastruktur måste byggas ut (kablage och laddstationer), ny teknik inklusive verkstadsteknik ställer oerhörda säkerhetskrav på de berörda och ingen i dag med säkerhet vet exakt vad som skall göras med uttjänta batterier – och kostnaden för det – kommer sällan i lika öppen dager.

Med det som bakgrund är det tragiskt att se hur en enda biogasbil försöker tränga igenom el-bruset på salongen. Gasbilen kräver vare sig ny infrastruktur eller drivlina, den lilla fossilbränsletanken på tio liter behöver enbart kompletteras med gastankar för att ha betydligt längre räckvidd än många el-bilar har än så läge. Dessutom kan både påfyllningen (biogas från rötning av avfall exempelvis) och körningen göras helt koldioxidfri.

Den som bemödar sig med att gå in bakom alla helt eller delvis nya bilar, som nu är bekanta, ser ett helt nytt ”slagfält” breda ut sig. För första gången uteblev ett antal stortillverkare från Genève-salongen för att inte hamna i skuggan av den ”invasion” av asiatiska bilar som väntades men som inte slog igenom i år. Ford, Opel, Lancia och Volvo var bland dem som uteblev. De europeiska tillverkare som trots allt är beredda att möta anstormingen från öster, gör det med blanka vapen. I det här fallet är det lika med att bilmärken måste ha en historisk förankring för att bli tagna på riktigt allvar.

Många märken – från Bentley till Fiat – visade klassiska modeller som en gång i tiden fått bilentusiaster att dregla. Under 30- och 40-sopade Bentley de stora banorna med sin kompressormatade Bentley Blower. Under 50-och 60-talen trimmade Fiat småbilarna 500 och 600 samt många andra modeller med hjälp av Abarth. Det resulterade i högre effekt men framför allt ett

tufft utseende som fick den bilintresserade ungdomen att skockas kring dessa högljudda små ”racerbilar”.

Två andra exempel på att ett bilmärkes status i dag är beroende av dess historiska förankring visar italienska Lamborghini och brittiska Aston Martin för. Det är kanske inte allom bekant att båda märkena har sitt ursprung i hemländernas mylla. Lamborghini gjorde traktorer från början men på 60-talet blev intresset för sportvagnar för stort och för att utmana landets stegrande häst (Ferrari) introducerade Ferruccio Lamborghini märkets motsvarande symbol, den frustande tjuren, på sin första sportvagn, Miura. Efter många ekonomiska, tvära kast ägs märket i dag av Volkswagen/Audi och på Genève-salongen visas den senaste modellen, Huracán EVO Spyder.

Inte långt från den montern står David Brown Speedback GT som är en historisk modell av en Aston Martin. Det ursprungliga David Brown-företaget startades på 1800-talets slut och började tillverka traktorer på 1940-talet men under dåvarande ägarens namn, David Brown. På 40-talet köpte David Brown bilmärket Aston Martin, som bildats 1915, och från och med då fick Aston Martin-modellerna tillnamnet DB och en siffra.

Manifattura Automobili Torino tar ett annat historiskt grepp. Lancia vill inte börja bygga den en gång synnerligen framgångsrika rallybilen Stratos igen. Sagt och gjort, då skapade privatpersoner det nya företaget i Turin och börjar tillverka en replik på den gamla modellen och kallar den nya Stratos.

Mercedes-Benz, Porsche har samma taktik. Fantastiskt fina och i högsta grad klassiska modeller ger den rätta kopplingen till märkenas historiska betydelse. Citroen radar upp sina mest kända, gamla modeller och använder till och med typ 15 från 1919 som bakgrund för att visa sin högaktuella C3 Aircross med.

Den enda ”japanska” bil som häger på trenden är Nissan, som numera ingår i alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi. På Genève-salongen visar de sin senaste prototyp IMQ el-hybrid med en kaross och inredning som skall föra tankarna till kommande modeller. I bakgrunden på presentationen dyker även deras första el-bil upp, Tama från 1947.

Devinci, en racerbilsliknande modell får stå som exempel på många av de nya märken som tack vare intresset för el-bilar skall vinna framgång bland konsumenter som söker en annorlunda typ av bil.

Steget fullt ut tar spansk/schweiziska (med licenstillverkning i Frankrike) ultralyxbilen Hispano Suiza. Märket försvann redan på 30-talet efter att ha gjort tillverkare som Bentley och Rolls Royce äran stridig om att vara världens bästa bil. Efter Törnrosa-sömnen väcks märket nu till liv med en spolformad el-bil.

Till och med däcktillverkaren Good Year finner för gott att visa vad företaget gjort genom historien nu när asiatiska däckmärken av alla de slag väller in över gränserna. Golden Sahara II från 50-talet var inte bara en av världens första ”självkörande” bilar med den tidens teknik. Däcken var gjorda av genomskinligt gummi och fungerade som kurvstrålkastare. Plastnaven kunde användas både som blinkers och som varningsblinkers i nödfall.

Den biltillverkare som går mot strömmen i när det gäller sitt historiska ursprung är brittiska Morgan. Ramen som i många, många år gjorts i ask har nu kompletterats med aluminium för att utan viktökning bli stabilare. Rolls Royce - en gång brittiskt - visar också att ingenting är ”heligt”. På

Genèvesalongen står en RR suv med stor baklucka och två stolar avpassade för jägare och fiskare. Givetvis finns det en elegant campingutrustning till den bil som herrar Rolls och Royce aldrig skulle kommit på tanken att bygga.

De ”svenska” färgerna försvaras av Koeningsegg. Volvo är inte med på årets Genève-salong men dess vd och koncernchef, Håkan Samuelsson, lät på öppningsdagen offentligt hälsa att företaget bestämt sig för att 2020 begränsa samtliga modellers topphastighet till 180 km/t – i trafiksäkerhetens namn. Utspelet väckte stor munterhet bland branschfolk och hos två tyska biltillverkare var kommentarerna samstämmiga: Auf Wiedersehen, Volvo!

Det hela blev så mycket roligare mot bakgrund av att Volvo med ursprungs-Polestar tidigare kämpat sig över 300 km/t i toppfart.

Koenigsegg, som för några år sedan visade intresse för det sargade Saab Automobile, men som köptes av NEVS (National Electric Vehicle Sweden ) har indirekt fått ett förnyat intresse för det nedlagda Trollhätteföretaget. NEVS har nämligen köpt 20 procent av Koenigsegg för cirka 157 miljarder kronor och tillsammans bildar de ett nytt samarbetsbolag, som ägs till 65 procent av NEVS och kan resultera i att det trots allt börjar göras bilar i Trollhättan igen – i så fall elbilar.

Koeningsegg egen stora lansering på Genève-salongen var efter 25 års familjearbete cirka ”1 300-hästars” ultrasportbilen Jesko, namngiven efter pappa och grundaren av Koenigsegg. Vad som inte är lika känt är att den första Koenigsegg som fick asfalt under däcken hette CC, efter sonen och nuvarande ägaren Christian von Koenigsegg, som kallade sig så som liten.

Volvo och Koenigsegg har inte mycket mer än gamla Polestars topphastighet gemensam, nämligen 300 – men med den viktiga skillnaden att Koenigsegg också försöker komma upp i 300 - miles(!) per hour. Det är drygt 480 km/t.

Text: Sverker Dahl

Foto: Johan Dahl Åbjörnsson

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad Påsk

MotorMagasinet önskar alla en riktigt Glad Påsk!

Äntligen kommer Inspirationsdagen 100% Verkstad till Göteborg

Sogefi först på eftermarknaden med ett komplett filtersortiment för nya Peugeot 508

NEVS ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono motors som valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

Biltema tillbakavisar uppgifter i Uppdrag Granskning om att man smiter undan skatt

USA öppnar litium-gruva - igen

Nyhetsbrev

ProMeister skapar nya jobb i Östersund

Arkiv

Påsk innebär också Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping

Förra året kom det 84 000 besökare. Minst lika många väntas i år. Till en en bred motormässa där det inte bara visas bilar, motorcyklar och tillbehör utan också bjuds på underhållning, tävlingar och spektakulära utomhusshower.

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

”Det finns över 400000 veteranbilar i Sverige”

Deras auktioner lockar spekulanter från hela norra Europa. Nu vill Bilweb Auctions skapa Nordens första veteranbilshub.

Det är läge för att branschen själv tar kommandot i bilskadefrågan!

Idag blir vi överkörda av försäkringsbolagen. För att vi ska kunna flytta fram våra positioner krävs dock att verkstäderna våga ansluta sig till Eurogarant så vi kan ta upp kampen på allvar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF till MotorMagasinet.

Andie Lahdo utsedd till årets företagare

Utifrån hundratals nominerade företag har ABS Wheels vd, Andie Lahdo vunnit det mest ärofyllda priset Årets företagare i Sigtuna kommun.

Pris till mobilitetsforskare

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

5

Sju bilmärken minskade sina CO2-utsläpp

Sju av världens bilmärken har lyckats minska koldioxidutsläppen från sina tillverkade bilar ifjol jämfört med 2017. Det visar siffror från fordonsstatistikkonsulten Jato.

Därför blev de populärast på Autobutler

Toyota och Suzuki i nytt samarbete

Malte Månson lanserar verkstadskedjan Malte City

Med start i Uppsala lanseras inom kort Malte City, ett nytt och helt unikt koncept för service och reparationer av transportbilar.

Rally-SM stärks genom arrangörssamarbete

Mentorskap där etablerade SM-arrangörer stöttar nya. Viktigt att ge nya och unga förare utrymme att tävla i större sammanhang. Rally-SM ska stärkas som mästerskap och varumärke.

Svensk supersnabb vätgassensor öppnar upp för säkrare vätgasbilar

Nu går elbilarna om laddhybriderna

För första gången någonsin tillkom fler elbilar än laddhybrider i trafik under en och samma månad. Tesla Model 3 rullade in i Sverige med 1 138 nya exemplar samtidigt som den mest populära laddhybriden inte ökar alls.

Krilles verkstad trollar med Volvo-motorer

Borås Bil väljer KBV som leverantör av kvalitetsuppföljningar

Nya miljöbilar visar att bonus-malus styr fel

Volvo garanterar att företagets bilar kan drivas med HVO100, ett rent miljöbränsle med mycket låg klimatpåverkan. Ford släpper en ny flexifuelbil som kan drivas med E85. Båda bilarna missgynnas i bonus-malus och beläggs med högre skatt än jämförbara bilar med sämre klimatprestanda.

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Skruvat.se rekryterar Claes Kjelldorff som Business Manager

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Nytt rekordår för DEFA

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Se alla Företagens egna nyheter

Påskhälsning

Nytt testcenter tas i bruk

Högskåpet för framtidens verkstad

"Med bra utbildning och support får våra kunder ut 100% av sin investering."

Trådlös truckkamera

Svängande kylvattentemperatur på bilar med DSG-växel

Hitta rätt belysning till din truck

Förvarar du däcken i en container, eller funderar på nytt däckhotell?

3D-utskrift av reservdelar! Vad gör Triscan?

100% verkstad i Göteborg och Malmö

Vad är egentligen en Logimat?

Lazer extraljus - Ford monteringskit

ACTIA 3D - standardinstallation och utbildning ingår alltid.

Verktygsskåpet för framtidens verkstad

Så säkerställs en säker arbetsmiljö på kedjans alla lastbils- och bussverkstäder

KW Parts storsatsar på sortiment till klassiska Amerikanska bilar!

Idag startar Bauma & Brigade är där!

Trådlös kamerasats med två skärmar

Boka din plats till årets konferens idag

Miljöstationen för framtidens verkstad

Behöver du byta till mindre farliga bilvårdsprodukter?

Kom till Brigade på Bauma!

Uppgradera din belysning till LED

Alla behöver en hylla

Integrerade säkerhetsprodukter sparar liv!

Sänd till en kollega

0.119