23948sdkhjf

Därför blev de populärast på Autobutler

Hög servicenivå, lördagsöppet och en jämn mix mellan företag och privata kunder är några av faktorerna som gjorde Librobäck Fordonsteknik till Årets verkstad på Autobutler.

Sommaren 2017 tog Zoltan Piller och hans svåger Gergely över Meca-anslutna verkstaden Librobäck Fordonsteknik som gått i konkurs. Verkstaden ligger i industriområdet Librobäck vid Uppsalas nordvästra infart.

Zoltan har en bakgrund som lastbilsförare och Gergely har jobbat med bilar tidigare. Båda är utbildade fordonsmekaniker.

De fick på ganska kort tid bra snurr på verksamheten och snart hörde man av sig från prisjämförelsesajten Autobutler och erbjöd sina tjänster.

Vad var det som fick er att prova Autobutler?
– Det som vi tyckte lät bra var att man kan få kunder regelbundet genom dem. Och vi behöver inte lägga in våra priser manuellt i Autobutler, det görs automatiskt, säger Zoltan.

Nyligen utsågs Librobäck Fordonsteknik till Årets verkstad på Autobutler eftersom man under 2018 var den verkstad som hade fått högst betyg av användarna.

– Det är jätteroligt att vi har fått det här erkännandet av kunderna, säger Zoltan.

Men är det värt pengarna att använda Autobutler för er?
– Det är en månadsavgift och sedan tar Autobutler femton procent på varje jobb som vi får från dem. Men vi tycker det fungerar bra och hade vi inte använt Autobutler så hade vi ju inte fått priset Årets Verkstad, påpekar Zoltan.

En stor och växande kundkategori är leasingbilar, avslöjar Gergely:

– Vi har nog minst en bil per dag som kommer in från Leaseplan. Sedan gör vi även service och reparationer på en del av bilarna hos Försvarsmakten här i Uppsala.

Det är mycket Ford-bilar från Försvaret, de kommer med bilar till oss hela tiden. Försvaret har även en egen verkstad. Ibland gör de service på bilarna själv, men de hinner nog inte med alla sina bilar utan då får vi hjälpa till.

Hur lyckades ni landa ett avtal med stora aktörer som Leaseplan?

– Leaseplan har ett samarbete med Meca och de sökte en Meca-verkstad här i Uppsala som kunder serva deras bilar, och sedan tipsade Meca Leaseplan om vår verkstad. De kom hit och tittade och vi hade några möten, och sedan skrev vi avtal. Vi är den enda verkstaden i Uppsala som jobbar med Leaseplans bilar.

Hur viktiga är företagskunderna för er verksamhet?
– De betyder mycket för oss. Vi har en ganska jämn fördelning mellan privata och företagskunder.

Går det att få fler företagskunder?
– Ja, efterfrågan finns. Det är många större företag här i stan. Men då behöver vi en mekaniker till. Vi har en kille som kanske ska börja jobba hos oss och då kan vi bemanna båda lyftarna.

Det är svårt att hitta kompetent arbetskraft, tycker de. Man bör vara både självgående och kunna jobba med de flesta bilmärkena och med måga olika typer av åtgärder, förklarar Zoltan:

Och nu, när vi har fått bra betyg av Autobutler så vill vi hålla samma höga nivå och helst också bli ännu lite bättre.

En annan framgångsfaktor för Librobäck Fordonsteknik tror Zoltan och Gergely är att de har lördagsöppet.

– Vi har företag som kommer hit på fredagseftermiddagar med en bil som behöver fixas, och så kommer de på måndagen efter, på morgonen och hämtar bilen igen. Ibland kan vi få en privatkund som när de ska åka till fjällen på lördag morgon fått en varningslampa som tänds när de startar bilen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111