23948sdkhjf

Krilles verkstad trollar med Volvo-motorer

Krilles Motor i Torshälla har specialiserat sig på äldre Volvo-motorer. Verkstaden är liten, men de arbeten som Christer Eriksson utför är allt annat än små.

Villakvarteret är sömnigt, den enda rörelse som märks är en körskolebil som backar runt de folktomma gathörnen. Folk är på sina arbeten, barnen i skolan. Här kanske man inte förväntar sig finna en välrenommerad verkstad, men här håller Krilles Motor till i garaget under det egna huset i Torshälla utanför Eskilstuna.

– Motorintresset har alltid funnits, jag har renoverat motorer sedan jag var 14–15 år. När vi sedan flyttade hit fick jag äntligen ett ställe där jag kunde öppna min egen verkstad, säger Christer Eriksson som driver Krilles Motor.

Visst märks det att Christer fått tänka till när han ställt in sina maskiner i villagaraget, för att få plats med allting på det begränsade utrymmet. Som arbetsplats för en fungerar det utmärkt, men när vi är två blir det trångt.

– Garaget är ändå för litet för en bil, så då gjorde jag verkstad av det i stället. Själva verkstaden är på 20 kvadratmeter, sedan har jag ett litet rum till med svarv och blästerskåp. Och så en garderob i huset som jag har tagit.

Men trots den blygsamma inkvarteringen har Krilles Motor på kort tid blivit närmast världsledande på sin specialitet: att renovera gamla Volvo-motorer. Christer startade firman 2013 och drev den parallellt med sitt dåvarande ordinarie jobb som bilmekaniker. Men efter ett år höll det inte längre.

– Jag kände att jag var tvungen att ta ett beslut: antingen att lägga ner firman, eller säga upp mig och chansa. Det var nog det största steget jag tagit i mitt liv. För jag hade inte jobb nog för att fylla en heltid, absolut inte. Så det var läskigt.

Visst gick det lite upp och ner i början också, men sedan andra året har Christer haft full beläggning hela tiden och nu är kalendern fullklottrad för lång tid framöver.

– Jag är inne och bokar helrenoveringar i oktober nu. Men jag gör mindre jobb också, som att renovera topplock, balansera vevaxlar och borra block, säger Christer och visar hur några Ford-toppar har helrenoverats.

Allting sker på traditionellt vis med en maskinpark som i många stycken är minst lika gammal som motorerna Christer arbetar med. I centrum står en Sajo-fräs från 1960-talet som används dagligen och verktyget som som Christer använder för att plana toppar har han gjort själv, för vanliga fräskronor tycker han inte är lika bra.

– Hela maskinparken är ju gammal, men en Sajo-fräs sliter man inte ut. Och här är ett gammalt svenskt borrverk från Arenco, också en 50- eller 60-talsmaskin. Jag köpte den på Blocket.

Genom åren har Christer samlat på sig en imponerande arsenal av apparater, för det är inte lite specialutrustning som krävs för att helrenovera en gammal Volvo-motor. Som den verktygsslip han använder för att slipa vipparmar, så att radien i änden blir den rätta.

– Alla klarar inte av att göra den här typen av jobb i dag, de har inte utrustningen kvar. Så det är många som skickar hit sina vipparmar från hela Sverige, för jag kan göra jobbet.

Att kunderna vet vart de ska vända sig beror enligt Christer kanske på ryktesspridning i kundkretsen, men också på att han ser till att synas och höras, inte minst i de digitala kanalerna.

– Jag har en Facebooksida där jag lägger upp bilder, jag är ganska duktig på att dokumentera allting jag gör. Inte så att jag lägger ut varenda dag, utan det är en gång i månaden eller så. Lägger jag ut någonting tycker jag att det ska vara någonting som är intressant för de som gillar min sida.

På hemsidan, som Christer gjort själv, finns prislistor med uppgifter på alla jobb, vad som ingår och vad det kostar. Det ska vara tydligt och lätt att förstå.

– Jag får massor av jobb på grund av att jag har tydliga priser på hemsidan. Det är viktigt för kunder i dag och de som bara skriver "ring för prisuppgift", de går bort helt.

För att få lite extra snurr på affärerna har Krilles Motor också en webbshop där Christer säljer samma delar som han stoppar i sina motorer: packningssatser, vattenpumpar, kamdrevssatser, lager och olja med extra zink, som gamla motorer kräver.

– Just de här grejerna som jag har på hyllan, de finns inte hos Mekonomen eller Meca. Och tar de hem det blir det oftast dyrare.

Men det är inte bara för förtjänstens skull som Christer driver sin firma, utan också för arbetstillfredsställelsens skull, att få se skillnaden före och efter.

– Det är inget jobb man tjänar stora pengar på, timpenningen är inget bra när det gäller helrenovering. Jag tycker att det är kul att göra det här, och det är kul att se när kunden kommer hit och får se sin motor för första gången. Det är jätteroligt, jag har ett skynke över motorn och när kunden kommer in drar jag undan skynket och ser kundens min.

I verkstaden står en alldeles nyrenoverad motor, marinversionen av B21 som på Penta-språk heter AQ140, och väntar på sitt första möte med kunden. Den är ett konstverk, en skulptur som inte skulle skämmas för sig i de allra finaste salonger.

– Jag brukar säga att du får tillbaka motorn i utställningsskick. Och det tycker jag nog att det är också, säger Christer och visar bilder på hur motorn såg ut när den lämnades in. Man tror inte att det är samma motor.

Nu ska den skickas till kunden i Danmark (så Christer får inte köra tricket med skynket den här gången) och med motorn skickar han också fullständig dokumentation om vad som har gjorts och en instruktion för första uppstart. Dessutom får kunden en USB-sticka med bilder från arbetets gång.

– Jag tar ungefär 300 bilder på en motorrenovering. Sedan väljer jag ut de bilder som jag tycker är bäst och skickar med. Det är en service som jag inte tror att så många har, men det är väldigt uppskattat.

Klart att de uppskattar det, entusiaster som liksom Christer älskar sina motorer. Tur för dem att hans garage inte var tillräckligt stort för en bil.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078