23948sdkhjf

Krilles verkstad trollar med Volvo-motorer

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Krilles Motor i Torshälla har specialiserat sig på äldre Volvo-motorer. Verkstaden är liten, men de arbeten som Christer Eriksson utför är allt annat än små.

Villakvarteret är sömnigt, den enda rörelse som märks är en körskolebil som backar runt de folktomma gathörnen. Folk är på sina arbeten, barnen i skolan. Här kanske man inte förväntar sig finna en välrenommerad verkstad, men här håller Krilles Motor till i garaget under det egna huset i Torshälla utanför Eskilstuna.

– Motorintresset har alltid funnits, jag har renoverat motorer sedan jag var 14–15 år. När vi sedan flyttade hit fick jag äntligen ett ställe där jag kunde öppna min egen verkstad, säger Christer Eriksson som driver Krilles Motor.

Visst märks det att Christer fått tänka till när han ställt in sina maskiner i villagaraget, för att få plats med allting på det begränsade utrymmet. Som arbetsplats för en fungerar det utmärkt, men när vi är två blir det trångt.

– Garaget är ändå för litet för en bil, så då gjorde jag verkstad av det i stället. Själva verkstaden är på 20 kvadratmeter, sedan har jag ett litet rum till med svarv och blästerskåp. Och så en garderob i huset som jag har tagit.

Men trots den blygsamma inkvarteringen har Krilles Motor på kort tid blivit närmast världsledande på sin specialitet: att renovera gamla Volvo-motorer. Christer startade firman 2013 och drev den parallellt med sitt dåvarande ordinarie jobb som bilmekaniker. Men efter ett år höll det inte längre.

– Jag kände att jag var tvungen att ta ett beslut: antingen att lägga ner firman, eller säga upp mig och chansa. Det var nog det största steget jag tagit i mitt liv. För jag hade inte jobb nog för att fylla en heltid, absolut inte. Så det var läskigt.

Visst gick det lite upp och ner i början också, men sedan andra året har Christer haft full beläggning hela tiden och nu är kalendern fullklottrad för lång tid framöver.

– Jag är inne och bokar helrenoveringar i oktober nu. Men jag gör mindre jobb också, som att renovera topplock, balansera vevaxlar och borra block, säger Christer och visar hur några Ford-toppar har helrenoverats.

Allting sker på traditionellt vis med en maskinpark som i många stycken är minst lika gammal som motorerna Christer arbetar med. I centrum står en Sajo-fräs från 1960-talet som används dagligen och verktyget som som Christer använder för att plana toppar har han gjort själv, för vanliga fräskronor tycker han inte är lika bra.

– Hela maskinparken är ju gammal, men en Sajo-fräs sliter man inte ut. Och här är ett gammalt svenskt borrverk från Arenco, också en 50- eller 60-talsmaskin. Jag köpte den på Blocket.

Genom åren har Christer samlat på sig en imponerande arsenal av apparater, för det är inte lite specialutrustning som krävs för att helrenovera en gammal Volvo-motor. Som den verktygsslip han använder för att slipa vipparmar, så att radien i änden blir den rätta.

– Alla klarar inte av att göra den här typen av jobb i dag, de har inte utrustningen kvar. Så det är många som skickar hit sina vipparmar från hela Sverige, för jag kan göra jobbet.

Att kunderna vet vart de ska vända sig beror enligt Christer kanske på ryktesspridning i kundkretsen, men också på att han ser till att synas och höras, inte minst i de digitala kanalerna.

– Jag har en Facebooksida där jag lägger upp bilder, jag är ganska duktig på att dokumentera allting jag gör. Inte så att jag lägger ut varenda dag, utan det är en gång i månaden eller så. Lägger jag ut någonting tycker jag att det ska vara någonting som är intressant för de som gillar min sida.

På hemsidan, som Christer gjort själv, finns prislistor med uppgifter på alla jobb, vad som ingår och vad det kostar. Det ska vara tydligt och lätt att förstå.

– Jag får massor av jobb på grund av att jag har tydliga priser på hemsidan. Det är viktigt för kunder i dag och de som bara skriver "ring för prisuppgift", de går bort helt.

För att få lite extra snurr på affärerna har Krilles Motor också en webbshop där Christer säljer samma delar som han stoppar i sina motorer: packningssatser, vattenpumpar, kamdrevssatser, lager och olja med extra zink, som gamla motorer kräver.

– Just de här grejerna som jag har på hyllan, de finns inte hos Mekonomen eller Meca. Och tar de hem det blir det oftast dyrare.

Men det är inte bara för förtjänstens skull som Christer driver sin firma, utan också för arbetstillfredsställelsens skull, att få se skillnaden före och efter.

– Det är inget jobb man tjänar stora pengar på, timpenningen är inget bra när det gäller helrenovering. Jag tycker att det är kul att göra det här, och det är kul att se när kunden kommer hit och får se sin motor för första gången. Det är jätteroligt, jag har ett skynke över motorn och när kunden kommer in drar jag undan skynket och ser kundens min.

I verkstaden står en alldeles nyrenoverad motor, marinversionen av B21 som på Penta-språk heter AQ140, och väntar på sitt första möte med kunden. Den är ett konstverk, en skulptur som inte skulle skämmas för sig i de allra finaste salonger.

– Jag brukar säga att du får tillbaka motorn i utställningsskick. Och det tycker jag nog att det är också, säger Christer och visar bilder på hur motorn såg ut när den lämnades in. Man tror inte att det är samma motor.

Nu ska den skickas till kunden i Danmark (så Christer får inte köra tricket med skynket den här gången) och med motorn skickar han också fullständig dokumentation om vad som har gjorts och en instruktion för första uppstart. Dessutom får kunden en USB-sticka med bilder från arbetets gång.

– Jag tar ungefär 300 bilder på en motorrenovering. Sedan väljer jag ut de bilder som jag tycker är bäst och skickar med. Det är en service som jag inte tror att så många har, men det är väldigt uppskattat.

Klart att de uppskattar det, entusiaster som liksom Christer älskar sina motorer. Tur för dem att hans garage inte var tillräckligt stort för en bil.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

Nyhetsbrev

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Arkiv

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Se alla Företagens egna nyheter

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Sänd till en kollega

0.129