23948sdkhjf

Krilles verkstad trollar med Volvo-motorer

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Krilles Motor i Torshälla har specialiserat sig på äldre Volvo-motorer. Verkstaden är liten, men de arbeten som Christer Eriksson utför är allt annat än små.

Villakvarteret är sömnigt, den enda rörelse som märks är en körskolebil som backar runt de folktomma gathörnen. Folk är på sina arbeten, barnen i skolan. Här kanske man inte förväntar sig finna en välrenommerad verkstad, men här håller Krilles Motor till i garaget under det egna huset i Torshälla utanför Eskilstuna.

– Motorintresset har alltid funnits, jag har renoverat motorer sedan jag var 14–15 år. När vi sedan flyttade hit fick jag äntligen ett ställe där jag kunde öppna min egen verkstad, säger Christer Eriksson som driver Krilles Motor.

Visst märks det att Christer fått tänka till när han ställt in sina maskiner i villagaraget, för att få plats med allting på det begränsade utrymmet. Som arbetsplats för en fungerar det utmärkt, men när vi är två blir det trångt.

– Garaget är ändå för litet för en bil, så då gjorde jag verkstad av det i stället. Själva verkstaden är på 20 kvadratmeter, sedan har jag ett litet rum till med svarv och blästerskåp. Och så en garderob i huset som jag har tagit.

Men trots den blygsamma inkvarteringen har Krilles Motor på kort tid blivit närmast världsledande på sin specialitet: att renovera gamla Volvo-motorer. Christer startade firman 2013 och drev den parallellt med sitt dåvarande ordinarie jobb som bilmekaniker. Men efter ett år höll det inte längre.

– Jag kände att jag var tvungen att ta ett beslut: antingen att lägga ner firman, eller säga upp mig och chansa. Det var nog det största steget jag tagit i mitt liv. För jag hade inte jobb nog för att fylla en heltid, absolut inte. Så det var läskigt.

Visst gick det lite upp och ner i början också, men sedan andra året har Christer haft full beläggning hela tiden och nu är kalendern fullklottrad för lång tid framöver.

– Jag är inne och bokar helrenoveringar i oktober nu. Men jag gör mindre jobb också, som att renovera topplock, balansera vevaxlar och borra block, säger Christer och visar hur några Ford-toppar har helrenoverats.

Allting sker på traditionellt vis med en maskinpark som i många stycken är minst lika gammal som motorerna Christer arbetar med. I centrum står en Sajo-fräs från 1960-talet som används dagligen och verktyget som som Christer använder för att plana toppar har han gjort själv, för vanliga fräskronor tycker han inte är lika bra.

– Hela maskinparken är ju gammal, men en Sajo-fräs sliter man inte ut. Och här är ett gammalt svenskt borrverk från Arenco, också en 50- eller 60-talsmaskin. Jag köpte den på Blocket.

Genom åren har Christer samlat på sig en imponerande arsenal av apparater, för det är inte lite specialutrustning som krävs för att helrenovera en gammal Volvo-motor. Som den verktygsslip han använder för att slipa vipparmar, så att radien i änden blir den rätta.

– Alla klarar inte av att göra den här typen av jobb i dag, de har inte utrustningen kvar. Så det är många som skickar hit sina vipparmar från hela Sverige, för jag kan göra jobbet.

Att kunderna vet vart de ska vända sig beror enligt Christer kanske på ryktesspridning i kundkretsen, men också på att han ser till att synas och höras, inte minst i de digitala kanalerna.

– Jag har en Facebooksida där jag lägger upp bilder, jag är ganska duktig på att dokumentera allting jag gör. Inte så att jag lägger ut varenda dag, utan det är en gång i månaden eller så. Lägger jag ut någonting tycker jag att det ska vara någonting som är intressant för de som gillar min sida.

På hemsidan, som Christer gjort själv, finns prislistor med uppgifter på alla jobb, vad som ingår och vad det kostar. Det ska vara tydligt och lätt att förstå.

– Jag får massor av jobb på grund av att jag har tydliga priser på hemsidan. Det är viktigt för kunder i dag och de som bara skriver "ring för prisuppgift", de går bort helt.

För att få lite extra snurr på affärerna har Krilles Motor också en webbshop där Christer säljer samma delar som han stoppar i sina motorer: packningssatser, vattenpumpar, kamdrevssatser, lager och olja med extra zink, som gamla motorer kräver.

– Just de här grejerna som jag har på hyllan, de finns inte hos Mekonomen eller Meca. Och tar de hem det blir det oftast dyrare.

Men det är inte bara för förtjänstens skull som Christer driver sin firma, utan också för arbetstillfredsställelsens skull, att få se skillnaden före och efter.

– Det är inget jobb man tjänar stora pengar på, timpenningen är inget bra när det gäller helrenovering. Jag tycker att det är kul att göra det här, och det är kul att se när kunden kommer hit och får se sin motor för första gången. Det är jätteroligt, jag har ett skynke över motorn och när kunden kommer in drar jag undan skynket och ser kundens min.

I verkstaden står en alldeles nyrenoverad motor, marinversionen av B21 som på Penta-språk heter AQ140, och väntar på sitt första möte med kunden. Den är ett konstverk, en skulptur som inte skulle skämmas för sig i de allra finaste salonger.

– Jag brukar säga att du får tillbaka motorn i utställningsskick. Och det tycker jag nog att det är också, säger Christer och visar bilder på hur motorn såg ut när den lämnades in. Man tror inte att det är samma motor.

Nu ska den skickas till kunden i Danmark (så Christer får inte köra tricket med skynket den här gången) och med motorn skickar han också fullständig dokumentation om vad som har gjorts och en instruktion för första uppstart. Dessutom får kunden en USB-sticka med bilder från arbetets gång.

– Jag tar ungefär 300 bilder på en motorrenovering. Sedan väljer jag ut de bilder som jag tycker är bäst och skickar med. Det är en service som jag inte tror att så många har, men det är väldigt uppskattat.

Klart att de uppskattar det, entusiaster som liksom Christer älskar sina motorer. Tur för dem att hans garage inte var tillräckligt stort för en bil.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sina nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommun gör upphandling

Kunskapen om Godkänd Bilverkstad sprider sig och nu har Sundsvalls kommun beslutat att i sin upphandling av verkstäder kräva att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF och därmed också Godkänd Bilverkstad.

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Ny säsong av Bilprovningen på TV3

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

Nyhetsbrev

Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Arkiv

McDonald's nya skylt för elladdning

Kvdbil-rapport visar på försäljningsras av begagnade bilar under 2019

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att minska. Under andra kvartalet 2019 föll försäljningen med cirka 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har lagren av begagnade bilar minskat hos bilhandeln. Det visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.se.

Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Egentligen hade han tänkt lämna branschen och göra någonting helt annat. Men ödet ville annorlunda. Nu är Mikael Backteman vd för Boier Bilverktyg.

Intresset för rally ökar – juniorboom i Rally-SM

Vinnare från MotorGalan tävlar i Yrkes-VM

Anna Widholm, lackerare vid Möller Bil i Västerås och vinnare av Årets Lackerare vid MotorGalan 2018 är en av de tävlande från fordonsbranschen vid Yrkes-VM i ryska Kazan. Den andre tävlande från fordonsbranschen är Oscar Thulin, Toveks Bil i Lund som tävlar i Bilskadeteknik.

Begagnatköpen ökade med 42 % under juli med VW Golf i topp

Lackerare efterlyses till MotorGalan

Den 14 november är det dags för Motorgalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Det är hög tid att nominera till de olika kategorierna. Vi skulle gärna se att fler nomineras, bland annat till kategorin Årets Lackerare.

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

Antal elbilar ökar och det är Tesla Model 3 som driver på

Samtidigt som effektfrågan debatteras flitigt fortsätter antal laddbara bilar att öka. Tesla Model 3 fortsätter att driva beståndsutvecklingen bland elbilarna. Nya studier visar emellertid att stora ökningar av elbilsbeståndet kan göras utan att ytterligare nätkapacitet behöver byggas ut.

Mopedens dag en folkfest i norr

Nu är det dags att nominera till MotorGalan

Den 14 november är det dags för MotorGalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Men innan dess är det dags att nominera till de olika kategorierna. Den 13 augusti är sista dag att nominera.

Ytterligare 200 bilåterförsäljare väljer DEFAs Installerat & Klart

HBA Fordonsteknik AB presenterar liten, lysande nyhet

Stabil arbetsbänk med säkert fotfäste

Kolla vilka som vann på MotorGalan förra året

Över 100 startande och 88 jagar SM-poäng i Kolsvarundan

Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

Se alla Företagens egna nyheter

Drivaxel till Peugeot 207

Nyhet! Batterilös startbooster: GYS Startronic 800.

Ny drivaxel till Mazda 3

Snabba svar om snabblim

Vridmoment omvandlare till automatväxellådor

INFOFLEX FORDON - Integration Fortnox

Vi ses väl på Trailer Trucking Festival?

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet - Carbon serien från Lazer Lamps

Nytillverkade turboladdare

Kom ihåg att riskbedöma bilvårdsprodukter och andra kemikalier

Korrekt bromsprov för personbilssläp med påskjutsbroms

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Behöver du en produktlösning med DT-kontakt?

Ljusinställning - ACVLJN5413

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Uppdaterad produktkatalog

Ny drivaxel till Hyundai och Kia

Sogefi OE leverantör till "årets motor" från Ferrari

Hårdtest av UV-Triple+, Den svensktillverkade härdlampan för bilglasreparationer

Unikt kombinationsljus

Hjulinställning - ACTIA 3DLite

Fokus på verkstäder: Bli redo för besök från Arbetsmiljöverket

Nytt effektivt sätt att kolla oljemängden i faten!

Actigas 400 - Fyrgasmätare med display för bensin.

Sänd till en kollega

0.132