23948sdkhjf

Krilles verkstad trollar med Volvo-motorer

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Krilles Motor i Torshälla har specialiserat sig på äldre Volvo-motorer. Verkstaden är liten, men de arbeten som Christer Eriksson utför är allt annat än små.

Villakvarteret är sömnigt, den enda rörelse som märks är en körskolebil som backar runt de folktomma gathörnen. Folk är på sina arbeten, barnen i skolan. Här kanske man inte förväntar sig finna en välrenommerad verkstad, men här håller Krilles Motor till i garaget under det egna huset i Torshälla utanför Eskilstuna.

– Motorintresset har alltid funnits, jag har renoverat motorer sedan jag var 14–15 år. När vi sedan flyttade hit fick jag äntligen ett ställe där jag kunde öppna min egen verkstad, säger Christer Eriksson som driver Krilles Motor.

Visst märks det att Christer fått tänka till när han ställt in sina maskiner i villagaraget, för att få plats med allting på det begränsade utrymmet. Som arbetsplats för en fungerar det utmärkt, men när vi är två blir det trångt.

– Garaget är ändå för litet för en bil, så då gjorde jag verkstad av det i stället. Själva verkstaden är på 20 kvadratmeter, sedan har jag ett litet rum till med svarv och blästerskåp. Och så en garderob i huset som jag har tagit.

Men trots den blygsamma inkvarteringen har Krilles Motor på kort tid blivit närmast världsledande på sin specialitet: att renovera gamla Volvo-motorer. Christer startade firman 2013 och drev den parallellt med sitt dåvarande ordinarie jobb som bilmekaniker. Men efter ett år höll det inte längre.

– Jag kände att jag var tvungen att ta ett beslut: antingen att lägga ner firman, eller säga upp mig och chansa. Det var nog det största steget jag tagit i mitt liv. För jag hade inte jobb nog för att fylla en heltid, absolut inte. Så det var läskigt.

Visst gick det lite upp och ner i början också, men sedan andra året har Christer haft full beläggning hela tiden och nu är kalendern fullklottrad för lång tid framöver.

– Jag är inne och bokar helrenoveringar i oktober nu. Men jag gör mindre jobb också, som att renovera topplock, balansera vevaxlar och borra block, säger Christer och visar hur några Ford-toppar har helrenoverats.

Allting sker på traditionellt vis med en maskinpark som i många stycken är minst lika gammal som motorerna Christer arbetar med. I centrum står en Sajo-fräs från 1960-talet som används dagligen och verktyget som som Christer använder för att plana toppar har han gjort själv, för vanliga fräskronor tycker han inte är lika bra.

– Hela maskinparken är ju gammal, men en Sajo-fräs sliter man inte ut. Och här är ett gammalt svenskt borrverk från Arenco, också en 50- eller 60-talsmaskin. Jag köpte den på Blocket.

Genom åren har Christer samlat på sig en imponerande arsenal av apparater, för det är inte lite specialutrustning som krävs för att helrenovera en gammal Volvo-motor. Som den verktygsslip han använder för att slipa vipparmar, så att radien i änden blir den rätta.

– Alla klarar inte av att göra den här typen av jobb i dag, de har inte utrustningen kvar. Så det är många som skickar hit sina vipparmar från hela Sverige, för jag kan göra jobbet.

Att kunderna vet vart de ska vända sig beror enligt Christer kanske på ryktesspridning i kundkretsen, men också på att han ser till att synas och höras, inte minst i de digitala kanalerna.

– Jag har en Facebooksida där jag lägger upp bilder, jag är ganska duktig på att dokumentera allting jag gör. Inte så att jag lägger ut varenda dag, utan det är en gång i månaden eller så. Lägger jag ut någonting tycker jag att det ska vara någonting som är intressant för de som gillar min sida.

På hemsidan, som Christer gjort själv, finns prislistor med uppgifter på alla jobb, vad som ingår och vad det kostar. Det ska vara tydligt och lätt att förstå.

– Jag får massor av jobb på grund av att jag har tydliga priser på hemsidan. Det är viktigt för kunder i dag och de som bara skriver "ring för prisuppgift", de går bort helt.

För att få lite extra snurr på affärerna har Krilles Motor också en webbshop där Christer säljer samma delar som han stoppar i sina motorer: packningssatser, vattenpumpar, kamdrevssatser, lager och olja med extra zink, som gamla motorer kräver.

– Just de här grejerna som jag har på hyllan, de finns inte hos Mekonomen eller Meca. Och tar de hem det blir det oftast dyrare.

Men det är inte bara för förtjänstens skull som Christer driver sin firma, utan också för arbetstillfredsställelsens skull, att få se skillnaden före och efter.

– Det är inget jobb man tjänar stora pengar på, timpenningen är inget bra när det gäller helrenovering. Jag tycker att det är kul att göra det här, och det är kul att se när kunden kommer hit och får se sin motor för första gången. Det är jätteroligt, jag har ett skynke över motorn och när kunden kommer in drar jag undan skynket och ser kundens min.

I verkstaden står en alldeles nyrenoverad motor, marinversionen av B21 som på Penta-språk heter AQ140, och väntar på sitt första möte med kunden. Den är ett konstverk, en skulptur som inte skulle skämmas för sig i de allra finaste salonger.

– Jag brukar säga att du får tillbaka motorn i utställningsskick. Och det tycker jag nog att det är också, säger Christer och visar bilder på hur motorn såg ut när den lämnades in. Man tror inte att det är samma motor.

Nu ska den skickas till kunden i Danmark (så Christer får inte köra tricket med skynket den här gången) och med motorn skickar han också fullständig dokumentation om vad som har gjorts och en instruktion för första uppstart. Dessutom får kunden en USB-sticka med bilder från arbetets gång.

– Jag tar ungefär 300 bilder på en motorrenovering. Sedan väljer jag ut de bilder som jag tycker är bäst och skickar med. Det är en service som jag inte tror att så många har, men det är väldigt uppskattat.

Klart att de uppskattar det, entusiaster som liksom Christer älskar sina motorer. Tur för dem att hans garage inte var tillräckligt stort för en bil.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ta chansen – lär dig något nytt på Inspirationsdagen 100% Verkstad

När Inspirationsdagen 100% Verkstad återkommer till Stockholm är programmet laddat med talare och utställare. Ta chansen, lyft blicken från arbetsbänken och kom och inspireras att utveckla just din verksamhet.

Framtidssäkra bilverkstaden på Automässan

​Frövi Bilservice kan leva vidare tack vare investeringsstöd

Bensinbolaget ville inte fortsätta verksamheten. Men Kenneth Johansson på Frövi Bilservice sökte stöd hos Region Örebro län och nu har han beviljats 800 000 kronor i investeringsstöd för att utveckla verksamheten med nya pumpar, datorer, kortläsare och cisterner för att fortsätta sälja drivmedel.

Semcon ska säkra framtida autonoma fordon

Semcon ingår ett nytt samarbete om funktionell säkerhet med en global fordonstillverkare. Projektet ska se till att framtidens självkörande fordon blir tillförlitliga med hjälp av kvalitetssäkrade systemlösningar.

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Nyhetsbrev

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Arkiv

Trux nyanställer efter starkt första halvår

Dendo Drive House - när den laddbara bilen får bestämma hur vi ska bo

”Dendo Drive House1” (DDH) från Mitsubishi innebär att bilar, hus och fasta elnät kommer att kunna kopplas samman. Ett ekosystem där hemmet tillsammans med bilen genererar, lagrar och delar elkraft, vilket gör att bilen blir en del av den elektrifierade infrastrukturen.

Oljebar förenklar verkstadens arbete

Subaru har börjat utvecklat ny elbil

Genom att vidareutveckla sin plattform SGP kommer Subaru i ett joint venture ta fram en fyrhjulsdriven elbil med solid state-batterier. En första visning av bilen förväntas genomföras under OS i Tokyo nästa år.

Dahlgren vann på nya racingbanan vid Skellefteå

Johan Kristoffersson segrade i SM-rallyt Gästabudstrofén

Rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson, MK Team Westom, fick revansch för fadäsen i South Swedish Rally där han tvingades att bryta. Rallykarriären börjar ta sig för värmlänningen.

LeasePlan:s vd kommenterar rapporten ”Makten över bilen..”

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

”Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen”

I dag har verkstäderna i Sverige glömt hur man felsöker med hjälp av avgasmätning. Det menar Tommie Nilsson, Sverigeansvarig för danska Elektro Partner som bland annat jobbar med teknisk support och även säljer emissionsanalysutrustning.

Så röstade Riksdagen om kriminalisering av manipulerade mätarställningar

Middagsbjudningar för kunderna ökar försäljningen

Säljer man fler bilar och får lojalare kunder genom att bjuda dem på gratis mat och underhållning? Bilföretaget Shaheen Chevrolet i Michigan hävdar att man lyckats med just detta.

Skatteverket på jakt efter bilhandlare som exporterar begagnade bilar

Midnattssolsloppet - Racingens återkomst till Norrland!

Den 14-15 juni är det dags för första tävlingen på Skandinaviens längsta racingbana, Drivecenter Arena i Fällfors, Skellefteå.

Michelin och GM släpper ut luften ur personbilsdäcken

Ford GT utmanar på Le Mans

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

VW Group planerar 36 000 laddpunkter för elbilar i Europa

Volkswagen-koncernen satsar på ett snabbt genombrott för e-mobilitet och fördubblar insatserna på laddinfrastruktur. I hela Europa kommer koncernen att installera totalt 36 000 laddpunkter till år 2025, inklusive 11 000 från märket Volkswagen.

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Motormagasinet söker reporter

Här är Hedin Bils expansion 2018

Se alla Företagens egna nyheter

Minimera driftstopp med FAG-hjullager.

Hjälp till att förhindra miljarder bedrägerier.

- Claes, en bilhandlare söker dig

Volkswagen Crafter - Anpassad fordonsbelsyning

Kolla in vår nya video om hur Plasmabehandling kan hjälpa dig att limma svårlimmade plaster lättare!

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

Back-TV sats trådlös med kamera

Välkommen till LBM Autoparts Peter Wendel!

Heavy Duty Arbetsbelysning

Spegelskyltar höjer uppmärksamheten

LBM Autoparts tackar Helena Nordin för trogen tjänst!

Lazer - högpresterande extraljus

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning till sprutor - t.ex. lim, smörjfett & silikon

Nya Luftbälgar till Range Rover L322

Säljstöd med integration till 4 finansbolag

Skötsel av skärvätska under semesterstopp - så här undviker du onödiga driftstopp och problem!

Projektet är igång!

Fyll på ditt varumärke med coola flaskor

Brigade hjälper dig att uppnå R46 kravet

åter försäljaren söks efter dragbar och steg

LuK utökar kopplingssortimentet för den asiatiska vagnparken.

Vårstädning - upp till 70% rabatt

Ta hand om din bil

Hallå där, Carina Brithén

Vår ambition är att ha Sveriges bästa supportorganisation och service inom ...

Sänd till en kollega

0.161