23948sdkhjf

Det är läge för att branschen själv tar kommandot i bilskadefrågan!

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Idag blir vi överkörda av försäkringsbolagen. För att vi ska kunna flytta fram våra positioner krävs dock att verkstäderna våga ansluta sig till Eurogarant så vi kan ta upp kampen på allvar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF till MotorMagasinet.

Under dagarna två samlades nyligen skadeverkstäder, organisationer och Eurogarant inom nätverket AIRC i Zagreb för att diskutera gemensamma problem för skadeverkstäder.

Från SFVF deltog Bo Ericsson och Ulf Stefansson.. Här är deras första rapport:

”Det som var extra intressant denna gång var att 14 länder inom EU fanns representerade på mötet säger Bo Ericsson, vd för SFVF. De flesta länder har samma problem som i Sverige med att finna personal och hänga med i den snabba tekniska utvecklingen, som ställer allt högre krav på kompetens. Bland annat har Danmark problem med att en del försäkringsbolag tvingar skadeverkstäder att använda icke-originaldelar från exempelvis Kina med minst sagt varierad kvalitet. Det finns även en gemensam oro kring hur den pyrotekniska utrustningen ska reagera när en bil har reparerats på ett felaktigt sätt och med felaktiga delar. En het fråga som diskuterades var huruvida den pyrotekniska utrustningen kommer trigga igång för tidigt eller för sent vid en kollision. Vad som även är gemensamt länderna emellan är att alla har samma problem med för låg ersättning från försäkringsbolagen som äventyrar kvalitén på skadereparationer.

-Det var intressant att få berätta om vårt arbete med Konkurrensverket i Sverige ,säger Ulf Stefansson, jurist på SFVF. Enligt Ulf kommer förhoppningsvis konkurrensrapporten för bilförsäkringar inom en månad, där SFVF delvis kommer översätta denna till kollegor inom AIRC-nätverket.

-Att få berätta om vårt arbete med RISE och om risker med e-fordon mottogs med överraskning. Inom EU är kunskapen om riskerna med litiumbatterier låg eller obefintlig men det kommer vi ändra på, säger Bo Ericsson.

Under dag två besökte nätverket tre olika skadeverkstäder, en liten, en auktoriserad och en stor oberoende skadeverkstad.

-Det finns även planer för att starta ett företag inom Eurogarant. Detta skulle för en skadeverkstad innebära bättre priser på utrustning, kompetensutveckling, verktyg, reparationsanvisningar och mycket annat enligt Bo Ericsson.

I Sverige har SFVF för avsikt att starta ett tätare samarbete med övriga skandinaviska länder och på sikt eventuellt inom hela EU. På så sätt blir Eurogarant en part att räkna med eftersom vi många gånger är för svaga för att möta upp mot försäkringsbolagen. En önskan vore att ha ett och samma kvalitet- och miljöledningssystem i form av Eurogarant inom hela EU. Detta skulle innebära att det blev bättre för verkstäder, försäkringstagare och försäkringsbolag.”

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Nyhetsbrev

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

Arkiv

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Se alla Företagens egna nyheter

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Sänd till en kollega

0.107