23948sdkhjf

CHEFintervjun: ”Branschen behöver hitta fler allianser”

CHEFintervjun: Branschen är för dålig på att prata om vad man gör för miljön och antalet ärenden i ARN är inte alarmerande, menar MRF:s vd Tommy Letzén.

Ni överraskade nyligen branschen med att starta ett nära samarbete med Däckspecialisternas Riksförbund. Varför?
– Det är inte längre däckhandlarna som säljer de största volymerna däck i Sverige och däcken blir allt mera tekniskt avancerade – de håller på att bli en integrerad del av bilen. Samtidigt börjar DRF:s medlemmar – bland annat flera däckkedjor – jobba allt mer med bilservice. Vis behöver förbättra våra kunskaper om däck och DRF behöver bli ännu bättre på det som är kopplat till service på bilar. Vi och DRF har så mycket med varandra att göra att vi valde att ta plats i varandras styrelser.

– Generellt så behöver vi i vår bransch hitta ännu fler allianser. Nu blir vi mycket starkare ihop så fort vi vill påverka politikerna.

Är biltillverkare och generalagenter som börjar sälja sina bilar själva ett problem för branschen – era medlemmar?
– Nej. Det är spännande nu, när Mercedes börjar jobba på ett annat sätt, när man börjar med agentavtal i stället för återförsäljaravtal. Det innebär att Mercedes-fabriken börjar sälja bilarna. De tar bort ett mellanled men trycker samtidigt ihop samarbetet så att man blir en integrerad enhet. Det här tycker jag inte vi ska se som ett hot, utan en annan affärsmodell. Jag kan tänka mig att vi kommer få se flera olika typer av direktförsäljningar, något vi redan ser i dag.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

Varför slutar allt fler Peugeot-återförsäljare att sälja bilmärket?
– Det jag hör från våra medlemmar är att det inte är en respektfull dialog från generalagentens sida. Dialogen finns inte där och då blir inte affärsvillkoren för återförsäljarna rimliga.

Peugeots generalagent är danskägd – kan kulturkrockar vara en bidragande orsak här?
– Både ja och nej. Jag har haft förmånen att jobba i internationella företag i ganska många år. Mina intryck är att både bland andra danskar och tyskar har ett annat sätt att leda och styra än vi svenskar. Jag fick inte sällan höra att vi svenskar är svaga som ledare med vår strävan att nå konsensus – alltid detta pratande och förhandlande. Men sedan har jag också fått höra att man tycker att vi svenskar med vårt sätt att styra och leda når längre och på en solidare grund än vad de gör. För lojaliteten för ett beslut hos medarbetarna blir större med det svenska sättet att styra och leda.

Privatleasing hamnade i skottgluggen i mediernas rapportering härom veckan. Har branschen varit för dålig på att informera köparna om vad privatleasing innebär?
– Kunderna behöver förstå att man faktiskt ingår ett avtal när man privatleasar en bil, bland annat om vilket skick man ska återlämna bilen i vid leasingperiodens slut. Vi måste vara tydliga med att en produkt – bilen – kan gå sönder, och när den gör det så får kunden låna en annan bil medan vi reparerar kundens bil. Som säljare och reparatör har man också flera tillfällen på sig att reparera bilen innan kunden kan häva köpet.

Media har uppmärksammat det och SFVF har pratat en hel del om att motor är det område hos Allmänna Reklamationsnämnden som har både flest och ett växande antal ärenden varje år.
– Visst är det så. Samtidigt utgör de här dryga tretusen ärendena i ARN förra året inte ens en promille av alla reparationer som gjordes under hela året. En bidragande orsak till att antalet ärenden ökar är antagligen att man gjort det lättare för konsumenterna att göra en anmälan till ARN, de kan hålla på att processa längre och den undre beloppsgränsen för summan som anmälan gäller är låg. Vi på MRF lägger totalt motsvarande en heltidstjänst på möten i ARN, och de flesta ärenden som tas upp är av karaktären att man läser igenom anmälan och omedelbart avslår den.

Varför är det viktigt att bygga långsiktiga relationer med sina kunder?
– Ju mer du kan om en kunds beteendemönster och behov, desto bättre erbjudanden kan du ge.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

FAKTA Tommy Letzén
Ålder: 55 år
Bor: Lägenhet i Södertälje
Familj: Fru, två barn och flera barnbarn.
Kör: Skoda Karoq (tjänstebil) samt en VW Golf som används i familjen.
Bilar som får hjärtat att klappa lite extra: ”På min 50-årsdag överraskade min fru mig med en åktur i en Jaguar E-Type och det är en av de vackraste bilarna jag vet. En annan bil jag tycker blev väldigt vacker och linjeskön är Audi A7. Sedan har jag åkt fort i både Volvo PV och Amazon – det är bilar jag gillar. Min far var tävlingsförare.”
Karriär: Jobbat många år inom VW Group, både inom koncernledningen och som återförsäljare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095