23948sdkhjf

Viktiga branschfrågor i fokus på Inspirationsdagen i Göteborg

Hur ska verkstäderna klara framtiden med ökade kundkrav, ökad granskning från myndigheter, nya teknik med Artificiell Intelligens, brist på personal? Det var några av frågorna som togs upp på Inspirationsdagen 100% Verkstad i Göteborg.

Det blev en hellyckad dag med intressanta föredrag. Många  representanter för verkstäder samt branschfolk hade tagit sig till konferensanläggningen Arken för att få inspiration.

Dagens första talare var Robert Johansson, Servicemarknadschef på Mechanum, som berättade hur man kan spara mycket pengar på att hantera sitt avfall och sina sopor på rätt sätt. Mechanums verkstäder har engagerat personalen i att ta hand om avfallet på ett helt nytt sätt, kortfattat kan man säga att istället för att slänga allt i en container så ser man till att avfallet är fragmenterat/sorterat. Det gör att man plötsligt kan tjäna mycket mer pengar på soporna. Man kan minska transporterna av avfall och få betalt istället för att betala. Mechanums verkstäder i Göteborg och Malmö har sparat så mycket pengar på sitt nya miljötänk att det räcker och blir över -över i så motto att det kommer personalen till del genom en stor och gemensam sommarfest i år. Plus att man gör något bra för miljön. Robert Johansson betonade att spara in och tjäna pengar på sitt avfall är något som alla typer av verkstäder, även mindre, kan göra. Ett bra sätt att stärka kassan i sin verksamhet.

 

Joakim Cernliden, ansvarig för service på Rejmes i Halland har uppmärksammats och prisats av Volvo Cars för sitt verkstadsarbete och sitt sätt att ta hand om kunderna. Nyckelord är teknikers om inte bara är duktiga på att göra service och reparerar bilar utan som också är social begåvade. Det är nämligen teknikerna som tar hand om allt i en personlig relation med kunden. Teknikern sköter precis allt, från bokning av service till själva arbetet och att ta betalt av kunden. Dessutom att hålla ordning på sin arbetsplats, städa osv.

Framtidens teknik för att öka beläggningen på verkstäder visades av Fredrik Hilmersson och Lisa Hanse från Hawco. De visade hur man med hjälp av sensorer kan få information om allt från flödet i verkstaden till digital information om bilarna i verkstaden liksom att man framöver kan använda AI för att rekrytera kunder. Det väckte en hel del funderingar bland besökarna på Inspirationsdagen. Inte minst eftersom många verkstäder känner att de redan idag har så full beläggning det går att få. Åtminstone om man har lönemodeller typ ackord som gör att man jobbar så mycket det går och att det inte finns så mycket dötid på lyftarna.

Ulf Stefansson, jurist på SFVF, tog i sitt anförande upp Godkänd Bilverkstad och juridiken. Det hela är inte så krångligt förklarade han med hänvisning till bla konsumentjänstlagen där grunden för allt arbete är kravet på fackmässighet. Fackmässighet innebär inte bara att kunna utföra arbete på rätt sätt utan också på att sköta sådana saker som signerade arbetsordrar/fackturor och att man följer vad som gäller i verkstadens reparationsvillkor.

En riktigt het fråga för fordonsbranschen är hur man ska hantera gas- och elbilar. Bo Ericsson, vd på SFVF gjorde en genomgång av det här området som fortfarande omgärdas av stor okunskap. Inte bara verkstäder utan även räddningstjänst med flera behöver få relevant information om hur man ska agera när tex ett gas- eller elfordon skadats vid tex en kollision. Handskas man inte rätt med tex krockade bilar kan allvarliga situationer uppstå. På Inspirationsdagen gavs exempel på hur verkstäder tvingats snabbutrymma för att inte äventyra säkerheten för personal. Det arbetas idag intensivt för att få fram klara instruktioner bland annat genom SGF SäkerhetsGruppen för Fordon som startats av SFVF. Bo Ericsson lyfte även fram att även bilägare bör vara uppmärksamma på vad som gäller för tex laddning av elbilar, något som man enkelt kan lära sig om man läser instruktionsboken ordentligt.

Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket, som bland annat arbetar med personalliggare gick igenom, inte bara vilka regler som gäller sedan den 1 juli förras året, utan berättade också om  de oanmälda besök som Skatteverket numera gör att kolla att företag inom fordonsbranschen för personalliggare. Dryga böter väntar den som inte sköter sig.

Från och med i år samverkar också åtta olika myndigheter med att göra kontroller av företag för att motverka fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet. Kontroller har gjorts av tex biltvättar, bilrekondare och mindre verkstäder. När omkring 100 företag kontrollerades resulterade det i att en rad företag fick anmärkningar. Polisen grep också 27 personer som arbetade olagligt, man hittade en stulen bil och inte mindre än 29 ärenden ledde till förundersökning. Syftet med razziorna är att motverka svart verksamhet.

Torbjörn von Braun, välkänd i sportbilskretsar med lång erfarenhet av att serva och sälja lyxbilar, berättade i sitt anförande om hur han arbetar med kunder. Nyckelorden är att lyssna på sina kunder. Och att behandla alla kunder med lika respekt, oavsett om det är kungligheter eller vanliga människor som sparat ihop till kanske en Ferrari. Att möta människor och höra deras historia är en drivkraft för Torbjörn von Braun. Om det sedan leder till bra affärer så är det förstås inte fel.

Benny Wallin, välkänd branschprofil, som numera jobbar med utbildningsfrågor för Verkstadsföretagarna, berättade om jakten på framtidens mekaniker. En jakt som inbegriper att inte bara hitta mekaniker utan att även utbilda fordonslärare och utveckla samarbetet mellan utbildning och företag.

På plats på Inspirationsdagen i Göteborg fanns också ett antal utställare som visade det senaste för branschen.

Inspirationsdagen 100% Verkstad arrangerar av MotorMagasinet och Sveriges Fordonsverkstäders förening SFVF. Nästa Inspirationsdag äger rum i Malmö fredagen den 17 maj.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062