23948sdkhjf

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Att lyfta hjul på plats kan knäcka de starkaste ryggar. Så resonerade Mats Lindgren i Vikmanshyttan och uppfann en hjullyft som gör jobbet lättare.

Att byta däck är ett tungt arbete och det blir allt tyngre i takt med att fälgar och däck växer i storlek. Ett hjul kan väga så mycket som 40 kilo och att lyfta upp det på hjulnavet och hitta rätt bland skruvhålen kan vara en övermäktig utmaning.

Mats Lindgren tröttnade till slut när han skulle byta däck på sina bilar. Han uppfann en hjullyft, en enkel och sinnrik konstruktion som lyfter upp hjulet på navet utan att man behöver slita sönder sina armar och axlar.

– Jag har ett antal pickuper och en del av de där har skapligt tunga hjul. Jag fick ju ryggproblem och tänkt att jag måste göra någonting, berättar Mats när vi träffar honom i Vikmanshyttan i Dalarna.

Garaget har han i ortens gamla lokstall, en vacker byggnad som Mats renoverat. Nu har han sina bilar, och sin samling klassiska roadracing-motorcyklar här.

– Det var ortens stolthet när man fick egen järnväg, man lade räls och köpte två ånglok som man hade här inne. Då hade man förstås stålverket här, och så pappersmassatillverkningen i Turbo, berättar Mats.

Järn- och stålhanteringen i bygden har långtgående anor, redan 1538 ska en hytta ha funnits på platsen och under århundraden har bruk och verk präglat bygden. Nu är stålindustrin borta, järnverket lades ner 1976 som ett av offren i omstruktureringen av den svenska stålindustrin.

I dess ställe växte småföretagarna fram, ett differentierat näringsliv med teknisk anstrykning som också lockade Mats att lämna sin universitetslektorat på KTH i Stockholm och flytta hit.

Snart blev Mats en drivande kraft i bygden. Han drev företag som tillverkade kolfiberkompositer till telekomindustrin, centrifugteknik till Alfa Laval och svänghjul för bromskraftsåtervinning till Volvo-bussar. Det senare blev det ingenting av hos Volvo, men den europeiska rymdorganisationen ESA hörde av sig och ville använda tekniken i sina satelliter.

Mats var också en pionjär inom området för teknik till bränsleceller och utvecklade komponenter till experimentfordon från Volvo och Renault, Nissan, Mercedes-Benz och Volkswagen. Han blev till och med invald som ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA.

– Nu, med ålderns rätt har jag minskat ner en hel del, förklarar Mats och berättar att han för några år sedan sålde av sitt största företag, en tillverkare av hörselskydd och hjälmar med ett 70-tal anställda.

– Sedan har jag hållit på med att laborera med olika uppfinningar, konstruktioner och idéer. Som hjullyften, till exempel.

Mats visar hur den fungerar. I lokstallet står en rejäl pjäs till pickup, en Ford F250 från 1972. Bakhjulet som ska upp på bilen väger 40 kilo.

– Det kanske inte låter så himla mycket. Men känn på 40 kilo. Det är rätt tungt. Och så ska man sitta på huk och försöka lyfta det på plats.

I stället för att lyfta rullar Mats upp hjulet på lyftgaffeln och höjer det med spaken tills hjulet har rätt höjd. Ansträngningen är minimal och den enkla men snillrika låsanordningen gör att hjulet håller sig på plats: en aluminiumkloss som låser rörelsen med hjälp av friktion.

– Jag tyckte själv att den där låsanordningen, den var ganska fiffig. Så jag sökte patent på den, förklarar Mats.

Det är inte det första patent som Mats har sökt genom åren; han säger sig ha ett 60-tal patent totalt. Men det var det första där Patentverket inte återkom med en enda fråga.

– Det gick precis rakt igenom. Det är ju en synnerligen enkel lösning.

Än så länge går det att hitta hjullyften på fyra olika försäljningsställen på olika håll i landet, men på önskelistan står att någon kedja skulle vilja ta upp den i sitt sortiment. Mats har också tittat på att kunna sälja den direkt från Vikmanshyttan, men fraktpriserna sätter käppar i hjulet.

– Den väger sju kilo, men den är otymplig. Då går det på volym. Då blir det dyrt. Även med den billigast tänkbara bussfrakten handlar det om halva produktpriset som ska läggas på.

Så tills vidare får man leta efter Matrix Motors hjullyft hos några få, utvalda handlare. Det kanske det kan vara värt, om man tröttnat på att stå på huk och försöka spjärna emot vikten samtidigt som man ska försöka passa in skruvhålen rätt.

Mer om: däck
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

KG Knutsson AB och Univar Solutions i samarbete

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Se alla Företagens egna nyheter

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspolar.

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Arbetsljus med slimmad profil

G A Lindberg fyller 75 år

HBA utökar med blåljus från Federal Signal

Vinn snygga jackor från ExxonMobil - Kom & tävla med oss på Borgeby Fältdag...

Nya arbetsljusramper 8000-serien

Sänd till en kollega

0.131