23948sdkhjf

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Att lyfta hjul på plats kan knäcka de starkaste ryggar. Så resonerade Mats Lindgren i Vikmanshyttan och uppfann en hjullyft som gör jobbet lättare.

Att byta däck är ett tungt arbete och det blir allt tyngre i takt med att fälgar och däck växer i storlek. Ett hjul kan väga så mycket som 40 kilo och att lyfta upp det på hjulnavet och hitta rätt bland skruvhålen kan vara en övermäktig utmaning.

Mats Lindgren tröttnade till slut när han skulle byta däck på sina bilar. Han uppfann en hjullyft, en enkel och sinnrik konstruktion som lyfter upp hjulet på navet utan att man behöver slita sönder sina armar och axlar.

– Jag har ett antal pickuper och en del av de där har skapligt tunga hjul. Jag fick ju ryggproblem och tänkt att jag måste göra någonting, berättar Mats när vi träffar honom i Vikmanshyttan i Dalarna.

Garaget har han i ortens gamla lokstall, en vacker byggnad som Mats renoverat. Nu har han sina bilar, och sin samling klassiska roadracing-motorcyklar här.

– Det var ortens stolthet när man fick egen järnväg, man lade räls och köpte två ånglok som man hade här inne. Då hade man förstås stålverket här, och så pappersmassatillverkningen i Turbo, berättar Mats.

Järn- och stålhanteringen i bygden har långtgående anor, redan 1538 ska en hytta ha funnits på platsen och under århundraden har bruk och verk präglat bygden. Nu är stålindustrin borta, järnverket lades ner 1976 som ett av offren i omstruktureringen av den svenska stålindustrin.

I dess ställe växte småföretagarna fram, ett differentierat näringsliv med teknisk anstrykning som också lockade Mats att lämna sin universitetslektorat på KTH i Stockholm och flytta hit.

Snart blev Mats en drivande kraft i bygden. Han drev företag som tillverkade kolfiberkompositer till telekomindustrin, centrifugteknik till Alfa Laval och svänghjul för bromskraftsåtervinning till Volvo-bussar. Det senare blev det ingenting av hos Volvo, men den europeiska rymdorganisationen ESA hörde av sig och ville använda tekniken i sina satelliter.

Mats var också en pionjär inom området för teknik till bränsleceller och utvecklade komponenter till experimentfordon från Volvo och Renault, Nissan, Mercedes-Benz och Volkswagen. Han blev till och med invald som ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA.

– Nu, med ålderns rätt har jag minskat ner en hel del, förklarar Mats och berättar att han för några år sedan sålde av sitt största företag, en tillverkare av hörselskydd och hjälmar med ett 70-tal anställda.

– Sedan har jag hållit på med att laborera med olika uppfinningar, konstruktioner och idéer. Som hjullyften, till exempel.

Mats visar hur den fungerar. I lokstallet står en rejäl pjäs till pickup, en Ford F250 från 1972. Bakhjulet som ska upp på bilen väger 40 kilo.

– Det kanske inte låter så himla mycket. Men känn på 40 kilo. Det är rätt tungt. Och så ska man sitta på huk och försöka lyfta det på plats.

I stället för att lyfta rullar Mats upp hjulet på lyftgaffeln och höjer det med spaken tills hjulet har rätt höjd. Ansträngningen är minimal och den enkla men snillrika låsanordningen gör att hjulet håller sig på plats: en aluminiumkloss som låser rörelsen med hjälp av friktion.

– Jag tyckte själv att den där låsanordningen, den var ganska fiffig. Så jag sökte patent på den, förklarar Mats.

Det är inte det första patent som Mats har sökt genom åren; han säger sig ha ett 60-tal patent totalt. Men det var det första där Patentverket inte återkom med en enda fråga.

– Det gick precis rakt igenom. Det är ju en synnerligen enkel lösning.

Än så länge går det att hitta hjullyften på fyra olika försäljningsställen på olika håll i landet, men på önskelistan står att någon kedja skulle vilja ta upp den i sitt sortiment. Mats har också tittat på att kunna sälja den direkt från Vikmanshyttan, men fraktpriserna sätter käppar i hjulet.

– Den väger sju kilo, men den är otymplig. Då går det på volym. Då blir det dyrt. Även med den billigast tänkbara bussfrakten handlar det om halva produktpriset som ska läggas på.

Så tills vidare får man leta efter Matrix Motors hjullyft hos några få, utvalda handlare. Det kanske det kan vara värt, om man tröttnat på att stå på huk och försöka spjärna emot vikten samtidigt som man ska försöka passa in skruvhålen rätt.

Mer om: däck
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Nyhetsbrev

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Arkiv

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Volkswagen investerar i eget operativsystem

AC Floby välkomnar bilbranschens teknikskifte

Teknikskiftet som pågår just nu inom fordonsbranschen går inte att jämföra med något tidigare. De företag som anammar förändringarna och ligger långt framme förutspås gå mot en ljus framtid.

Plus

Tema Kaross/Lackering: Blått är det nya svarta

Den mest populära kromatiska kulören på nya bilar i Europa är blått, med 10 procent enligt 2018 års Colour Popularity Report från Axalta. Blått har den mest omfattande kulörpositionen av alla kulörer, med 20 000 olika varianter från blekt babyblått till mörkt midnattsblått och allt däremellan.

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Ny kalkyl: Elvägar billig metod för fossilfrihet

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Säkraste bilen underkänd i älgtestet

I Folksams rapport om bilars krocksäkerhet vann Toyota Rav4, men den klarar inte älgtestet enligt Teknikens Världs experter.

Bygg om din Bubbla till en elbil

KW Parts och Henkel Norden ingår samarbete

Bildelsföretaget KW Parts har inlett ett samarbete med kemiföretaget Henkel Norden. KW Parts verkar i 37 länder och tanken med samarbetet är att ytterligare utöka verksamheten geografiskt.

ZF avser att sälja sitt innehav i Haldex

Volkswagen förbereder eftermarknaden för elektrifieringen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

Ford godkänner transportbilar för HVO

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Gröna Bilister vill hållbarhetsdeklarera fordon

Kommunala satsningar påverkar allmänhetens elbilsintresse

Verkstadsföretagarnas yrkeslärarprojekt ger fler lärare

Bilia expanderar Netbil-konceptet

Klent med åtgärder efter bussbranden

Toyota presenterar TNGA-plattform för småbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim ha?

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Välkommen till CAB Day 2019 - Knowledge is king!

Däckställ och hjul -NY HEMSIDA

Sänd till en kollega

0.136