23948sdkhjf

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

På samma sätt som framtidens självkörande bilar kommer även däck i framtiden att bli smarta. Nokian Tyres enkät visar att 27 procent av svenska bilägare önskar sig däck som med hjälp av smart teknik kan anpassa sig efter väglaget.

Tänkbara lösningar i första skede är att sensorer i däcket mäter däckslitage och varnar när det är dags att skaffa nya däck eller när det är däcken ska roteras, framdäcken bak och tvärtom.

Fullt tänkbart är också att sensorerna kan analysera väglaget och skicka information till bilens datasystem. Bilens övriga system anpassar sig sedan efter väglaget. Det kan även bli möjligt att själva däcket reagerar på ändringar på väglaget genom att ändra på mönsterdesignen. Till exempel på vått underlag kan mönsterspåren utvidga sig för att dränera bort vatten mer effektivt och därmed minskar risken för vattenplaning.

Första steget när det gäller smarta däck har redan tagits och många däck har sensorer som mäter lufttrycket och bilägaren kan se det aktuella trycket i varje däck genom bilens infosystem.

Nokian Tyres enkät visar också att 26 procent av svenska bilägare vill ha däck med ännu lägre rullmotstånd.

Nokian Tyres har kommit långt när det gäller att minska rullmotståndet på sina däck. Jämfört med 2013 har Nokian Tyres nya däck i genomsnitt 8 procent lägre rullmotstånd.

– Åtta procent lägre rullmotstånd motsvarar koldioxidutsläpp från 65 000 bilar. Vårt mål är att ytterligare minska rullmotståndet på våra kommande nya däck, utan att kompromissa med säkerheten. Det kan ske genom att utveckla nya gummiblandningar, däckkonstruktioner och mönsterdesign säger Teppo Huovila, Vice President, Quality & Sustainability på Nokian Tyres.

Ju fler bilar som kör med lättrullande däck desto större blir miljöfördelarna. Om till exempel alla personbilar i Sverige, Finland och Norge skulle köra med vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R3, i stället för andra premiumvinterdäck, så skulle förbrukningen av bränsle minska med närmare 300 miljoner liter och koldioxidutsläppen skulle minska med cirka 710 000 ton under däckens livstid.*

Nokian Tyres produkter är redan lättrullande, över 90 procent av Nokian Tyres däck har ett rullmotstånd som tillhör i de tre bästa kategorierna A, B eller C i EU:s däckmärkning vilket minskar koldioxidutsläppen med över hundra miljoner kilo varje år.

Bilägarnas önskemål om framtidens däck


  1. … att däcket med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, 27%
  2. … att däcket rullar lätt, sparar bränsle och därmed ökar elbilens körsträcka, 26%
  3. … att däcken slits mindre än i dag, 26%
  4. … att samma däck kan användas året runt, 22%

 

*Beräkningen baseras på KPMG:s True Value metodik.

 Pressinformation från Nokian Tyres

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109