23948sdkhjf

Praktisk Bilverkstad på Konsumentvägledardagarna

SFVF har föreläst om Praktisk Bilverkstad på konsumentvägledardagarna i Ronneby. I publiken fanns representanter för Konsumentverket, Hallå Konsument, Allmänna reklamationsnämnden, Konsumentvägledare, politiker och Konsumentbyråerna. Intresset för vår bransch och teknikutvecklingen är stort vilket är glädjande, säger Bo Ericsson.

Redan för några år sedan startade SFVF föreläsningar i Praktisk Bilverkstad. Intresset var också stort bland deltagarna i Ronneby. Frågorna haglade vilket verkligen visade att det är ”högt i tak” och på ett stort engagemang. SFVF tog tillfället i akt att informera om Eurogarant, Certifierad Verkstad, Certifierad Fordonstestare, Godkänd Bilverkstad och branschens digitala servicebok. Deltagarna var positiva till åtgärder för att trygga bilägares köp av tjänster.

-Att hjälpa bilägaren med korrekt dokumentation av service i ett transparent system via Digital-Servicebok.com gillades av konsumentvägledarna. Dokumentationskravet ligger idag helt och hållet på bilägaren säger Ulf Stefansson, jurist hos SFVF.

-En stämpel i biltillverkarens egen digitala servicebok är inte värt mycket för varken en bilägare eller en fri verkstad (undantaget Hyundai red.anm.) konstaterar Stefansson.

Stämpeln i sig är endast giltigt för en auktoriserad verkstad medan om kunden väljer en fri verkstad ändå måste spara serviceprotokollen manuellt i pappersform. Att spara allt digitalt med full dokumentation och bibehållna garantier ger ett mervärde och skydd för bilägaren och en kvalitetsstämpel för den fria verkstaden.

-Avslutningsvis var det frågor och funderingar om gas och elfordon och olyckorna som har skett under det senaste året. Det känns bra att vi hade svar på alla frågor från deltagarna, avslutar Bo Ericsson.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078