23948sdkhjf

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Husbilsbranschen har träffat finansdepartementet för att diskutera den kommande beräkningsmodellen för CO2-beskattning av husbilar.

Efter mötet med finansminister Magdalena Anderssons statssekreteraren, Leif Jakobsson och tjänstemän på finansdepartementet, är branschorganisationen HRF försiktigt optimistisk kring att hitta en lösning, beräkningsmodell, som inte straffar ut husbilen som semesterform eller svensk husbilsindustri och -handel. 

Det är något som är risken med den nuvarande beräkningsmodellen som börjar att gälla 1 september 2019, såtillvida att finansdepartementet inte kommer på andra tankar. Det vill säga agerar enligt husbilsbranschens förslag som baserar sig på faktisk årlig körsträcka för en 3,5-tons husbil.

 

– Vi har en etablerat en dialog med både departementet och med Transportstyrelsen. De sistnämnda har sedan tidigare uttalat sin oro om den orättvisa som den nya beräkningsmodellen kan innebära för husbilen, medan finansdepartementet först i och med vårt möte fått upp ögonen för det oproportionerliga skatteuttag som den nya modellen kommer att innebära samt blivit varskodda om konsekvenser av den, säger Mikael Blomqvist som tillsammans med Lars Bergholm företrädde HRF vid mötet med finansdepartementet.

 

Mikael Blomqvist berättar vidare att branschen samstämt står bakom en fortsatt myndighetsdialog i syfte att finns en lösning. Det innebär att opinionskampanjen, Husbilskampen, fortsätter.

– Vi hoppas på att det fönster för korrigering som finns för den nya beräkningsmodellen kommer att utnyttjas för en rättvisare husbilsbeskattning, Vad vi kan göra är att tillföra fakta som både beskriver problemet och som pekar på en fungerande lösning för både husbilägarna och finansdepartementet, säger han.

 

I den nuvarande beräkningsmodellen likställs en 3,5 tons husbil, personbil klass II som i snitt körs 688 mil/år, skattemässigt med en 16 tons tung lastbil som kör mer än 10 000 mil/år. I snitt kör, för övrigt, en ordinär svensk personbil, klass I, 1217 mil/år.

– Husbilen brukas inte i samma omfattning som sina ”kompisar” i lagstiftningen sett till gram CO2 per kilometer, men skattas på samma sätt. Därför anser HRF att en korrigering ska göras i skattelagstiftningen där beräkningsformeln korrigeras med 50 procent för att kompensera för husbilens mindre totala miljöpåverkan i och med den kortare årliga körsträckan, menar Mikael Blomqvist.

 

Om denna korrigering går igenom innebär det att skatten förblir på samma nivåer som idag, men också att det finns fortsatt incitament kvar för att minska klimatutsläppen genom framtagande av nya miljösmartare produkter från husbilsindustrins sida.

– En ytterligare dimension, icke att förringa, är de indirekta konsekvenserna som minskad efterfrågan, försäljning och bruk av husbilar innebär för sysselsättningen inom tillverkning, försäljning och underhåll. Uppskattningsvis kan 10 procent, 500 arbetstillfällen, påverkas negativt av nuvarande lagstiftning, dessutom kommer även besöksnäringen att påverkas negativt, förklarar Mikael Blomqvist.

 

Han säger också att husbilsskatten i mångt och mycket är att betrakta som en stad-land-fråga där beslutsfattare i regeringskvarteren betraktar husbilen ur ett urbant och därmed missvisande perspektiv jämfört med hur verkligheten ser ut.

Absolut husbilstätast är Gotlands län med 248 husbilar per 10 000 invånare, för Stockholms län är motsvarande antal 42. Ser man generellt till mobilt boende, husbil eller husvagn, ligger Norrbotten i toppen med 179 husbilar respektive 611 husvagnar per 10 000 invånare.

 

Opinionskampanjen ”Husbilskampen – för rättvisare beskattning av husbilar”, stöds av branschorganisationen Svensk Camping samt klubbar, som Caravan Club, inom husbil och husvagnar.

 

Bild, fr v: Lars Bergholm och Mikael Blomqvist, HRH, samt Leif Jakobsson, Finansdepartementet.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ytterligare bilföretag får oberoende kvalitetskontroller av DEKRA

Trux nyanställer efter starkt första halvår

Dendo Drive House - när den laddbara bilen får bestämma hur vi ska bo

”Dendo Drive House1” (DDH) från Mitsubishi innebär att bilar, hus och fasta elnät kommer att kunna kopplas samman. Ett ekosystem där hemmet tillsammans med bilen genererar, lagrar och delar elkraft, vilket gör att bilen blir en del av den elektrifierade infrastrukturen.

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Oljebar förenklar verkstadens arbete

Nyhetsbrev

Subaru har börjat utvecklat ny elbil

Genom att vidareutveckla sin plattform SGP kommer Subaru i ett joint venture ta fram en fyrhjulsdriven elbil med solid state-batterier. En första visning av bilen förväntas genomföras under OS i Tokyo nästa år.

Arkiv

Dahlgren vann på nya racingbanan vid Skellefteå

Johan Kristoffersson segrade i SM-rallyt Gästabudstrofén

Rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson, MK Team Westom, fick revansch för fadäsen i South Swedish Rally där han tvingades att bryta. Rallykarriären börjar ta sig för värmlänningen.

LeasePlan:s vd kommenterar rapporten ”Makten över bilen..”

Skatteverket på jakt efter bilhandlare som exporterar begagnade bilar

”Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen”

I dag har verkstäderna i Sverige glömt hur man felsöker med hjälp av avgasmätning. Det menar Tommie Nilsson, Sverigeansvarig för danska Elektro Partner som bland annat jobbar med teknisk support och även säljer emissionsanalysutrustning.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Så röstade Riksdagen om kriminalisering av manipulerade mätarställningar

Middagsbjudningar för kunderna ökar försäljningen

Säljer man fler bilar och får lojalare kunder genom att bjuda dem på gratis mat och underhållning? Bilföretaget Shaheen Chevrolet i Michigan hävdar att man lyckats med just detta.

Midnattssolsloppet - Racingens återkomst till Norrland!

Den 14-15 juni är det dags för första tävlingen på Skandinaviens längsta racingbana, Drivecenter Arena i Fällfors, Skellefteå.

Michelin och GM släpper ut luften ur personbilsdäcken

Ford GT utmanar på Le Mans

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

VW Group planerar 36 000 laddpunkter för elbilar i Europa

Volkswagen-koncernen satsar på ett snabbt genombrott för e-mobilitet och fördubblar insatserna på laddinfrastruktur. I hela Europa kommer koncernen att installera totalt 36 000 laddpunkter till år 2025, inklusive 11 000 från märket Volkswagen.

Elbilio – framtidens bildelningstjänst

1

Så gör bilhandlare elbilsbonusen verkningslös

Genom att sälja nya elbilar till norska köpare så snart som möjligt efter att miljöbilspremien är utbetald sätter vissa handlare här hemma i praktiken subventionen ur spel. På MRF efterlyser man ett mera träffsäkert regelverk.

Volvo Cars och Uber presenterar självkörande produktionsbil

Volkswagen investerar i Northvolt

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Motormagasinet söker reporter

Här är Hedin Bils expansion 2018

Se alla Företagens egna nyheter

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

Back-TV sats trådlös med kamera

Välkommen till LBM Autoparts Peter Wendel!

Heavy Duty Arbetsbelysning

Spegelskyltar höjer uppmärksamheten

LBM Autoparts tackar Helena Nordin för trogen tjänst!

Lazer - högpresterande extraljus

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning till sprutor - t.ex. lim, smörjfett & silikon

Nya Luftbälgar till Range Rover L322

Säljstöd med integration till 4 finansbolag

Skötsel av skärvätska under semesterstopp - så här undviker du onödiga driftstopp och problem!

Projektet är igång!

Fyll på ditt varumärke med coola flaskor

Brigade hjälper dig att uppnå R46 kravet

åter försäljaren söks efter dragbar och steg

LuK utökar kopplingssortimentet för den asiatiska vagnparken.

Vårstädning - upp till 70% rabatt

Ta hand om din bil

Hallå där, Carina Brithén

Vår ambition är att ha Sveriges bästa supportorganisation och service inom eftermarknad.

Arbetsljuspaket med DT-grenkabel

Mirkas nya batteridrivna lösningar sätter dig i förarsätet

ColorGlo växer i Storstockholm

Dubbelmassesvänghjul till DSG

"Driving for Excellence"

Sänd till en kollega

0.125