23948sdkhjf

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Husbilsbranschen har träffat finansdepartementet för att diskutera den kommande beräkningsmodellen för CO2-beskattning av husbilar.

Efter mötet med finansminister Magdalena Anderssons statssekreteraren, Leif Jakobsson och tjänstemän på finansdepartementet, är branschorganisationen HRF försiktigt optimistisk kring att hitta en lösning, beräkningsmodell, som inte straffar ut husbilen som semesterform eller svensk husbilsindustri och -handel. 

Det är något som är risken med den nuvarande beräkningsmodellen som börjar att gälla 1 september 2019, såtillvida att finansdepartementet inte kommer på andra tankar. Det vill säga agerar enligt husbilsbranschens förslag som baserar sig på faktisk årlig körsträcka för en 3,5-tons husbil.

 

– Vi har en etablerat en dialog med både departementet och med Transportstyrelsen. De sistnämnda har sedan tidigare uttalat sin oro om den orättvisa som den nya beräkningsmodellen kan innebära för husbilen, medan finansdepartementet först i och med vårt möte fått upp ögonen för det oproportionerliga skatteuttag som den nya modellen kommer att innebära samt blivit varskodda om konsekvenser av den, säger Mikael Blomqvist som tillsammans med Lars Bergholm företrädde HRF vid mötet med finansdepartementet.

 

Mikael Blomqvist berättar vidare att branschen samstämt står bakom en fortsatt myndighetsdialog i syfte att finns en lösning. Det innebär att opinionskampanjen, Husbilskampen, fortsätter.

– Vi hoppas på att det fönster för korrigering som finns för den nya beräkningsmodellen kommer att utnyttjas för en rättvisare husbilsbeskattning, Vad vi kan göra är att tillföra fakta som både beskriver problemet och som pekar på en fungerande lösning för både husbilägarna och finansdepartementet, säger han.

 

I den nuvarande beräkningsmodellen likställs en 3,5 tons husbil, personbil klass II som i snitt körs 688 mil/år, skattemässigt med en 16 tons tung lastbil som kör mer än 10 000 mil/år. I snitt kör, för övrigt, en ordinär svensk personbil, klass I, 1217 mil/år.

– Husbilen brukas inte i samma omfattning som sina ”kompisar” i lagstiftningen sett till gram CO2 per kilometer, men skattas på samma sätt. Därför anser HRF att en korrigering ska göras i skattelagstiftningen där beräkningsformeln korrigeras med 50 procent för att kompensera för husbilens mindre totala miljöpåverkan i och med den kortare årliga körsträckan, menar Mikael Blomqvist.

 

Om denna korrigering går igenom innebär det att skatten förblir på samma nivåer som idag, men också att det finns fortsatt incitament kvar för att minska klimatutsläppen genom framtagande av nya miljösmartare produkter från husbilsindustrins sida.

– En ytterligare dimension, icke att förringa, är de indirekta konsekvenserna som minskad efterfrågan, försäljning och bruk av husbilar innebär för sysselsättningen inom tillverkning, försäljning och underhåll. Uppskattningsvis kan 10 procent, 500 arbetstillfällen, påverkas negativt av nuvarande lagstiftning, dessutom kommer även besöksnäringen att påverkas negativt, förklarar Mikael Blomqvist.

 

Han säger också att husbilsskatten i mångt och mycket är att betrakta som en stad-land-fråga där beslutsfattare i regeringskvarteren betraktar husbilen ur ett urbant och därmed missvisande perspektiv jämfört med hur verkligheten ser ut.

Absolut husbilstätast är Gotlands län med 248 husbilar per 10 000 invånare, för Stockholms län är motsvarande antal 42. Ser man generellt till mobilt boende, husbil eller husvagn, ligger Norrbotten i toppen med 179 husbilar respektive 611 husvagnar per 10 000 invånare.

 

Opinionskampanjen ”Husbilskampen – för rättvisare beskattning av husbilar”, stöds av branschorganisationen Svensk Camping samt klubbar, som Caravan Club, inom husbil och husvagnar.

 

Bild, fr v: Lars Bergholm och Mikael Blomqvist, HRH, samt Leif Jakobsson, Finansdepartementet.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sina nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommun gör upphandling

Kunskapen om Godkänd Bilverkstad sprider sig och nu har Sundsvalls kommun beslutat att i sin upphandling av verkstäder kräva att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF och därmed också Godkänd Bilverkstad.

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Ny säsong av Bilprovningen på TV3

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

Nyhetsbrev

Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Arkiv

McDonald's nya skylt för elladdning

Kvdbil-rapport visar på försäljningsras av begagnade bilar under 2019

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att minska. Under andra kvartalet 2019 föll försäljningen med cirka 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har lagren av begagnade bilar minskat hos bilhandeln. Det visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.se.

Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Egentligen hade han tänkt lämna branschen och göra någonting helt annat. Men ödet ville annorlunda. Nu är Mikael Backteman vd för Boier Bilverktyg.

Intresset för rally ökar – juniorboom i Rally-SM

Vinnare från MotorGalan tävlar i Yrkes-VM

Anna Widholm, lackerare vid Möller Bil i Västerås och vinnare av Årets Lackerare vid MotorGalan 2018 är en av de tävlande från fordonsbranschen vid Yrkes-VM i ryska Kazan. Den andre tävlande från fordonsbranschen är Oscar Thulin, Toveks Bil i Lund som tävlar i Bilskadeteknik.

Begagnatköpen ökade med 42 % under juli med VW Golf i topp

Lackerare efterlyses till MotorGalan

Den 14 november är det dags för Motorgalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Det är hög tid att nominera till de olika kategorierna. Vi skulle gärna se att fler nomineras, bland annat till kategorin Årets Lackerare.

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

Antal elbilar ökar och det är Tesla Model 3 som driver på

Samtidigt som effektfrågan debatteras flitigt fortsätter antal laddbara bilar att öka. Tesla Model 3 fortsätter att driva beståndsutvecklingen bland elbilarna. Nya studier visar emellertid att stora ökningar av elbilsbeståndet kan göras utan att ytterligare nätkapacitet behöver byggas ut.

Mopedens dag en folkfest i norr

Nu är det dags att nominera till MotorGalan

Den 14 november är det dags för MotorGalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Men innan dess är det dags att nominera till de olika kategorierna. Den 13 augusti är sista dag att nominera.

Ytterligare 200 bilåterförsäljare väljer DEFAs Installerat & Klart

HBA Fordonsteknik AB presenterar liten, lysande nyhet

Stabil arbetsbänk med säkert fotfäste

Kolla vilka som vann på MotorGalan förra året

Över 100 startande och 88 jagar SM-poäng i Kolsvarundan

Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

Se alla Företagens egna nyheter

Drivaxel till Peugeot 207

Nyhet! Batterilös startbooster: GYS Startronic 800.

Ny drivaxel till Mazda 3

Snabba svar om snabblim

Vridmoment omvandlare till automatväxellådor

INFOFLEX FORDON - Integration Fortnox

Vi ses väl på Trailer Trucking Festival?

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet - Carbon serien från Lazer Lamps

Nytillverkade turboladdare

Kom ihåg att riskbedöma bilvårdsprodukter och andra kemikalier

Korrekt bromsprov för personbilssläp med påskjutsbroms

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Behöver du en produktlösning med DT-kontakt?

Ljusinställning - ACVLJN5413

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Uppdaterad produktkatalog

Ny drivaxel till Hyundai och Kia

Sogefi OE leverantör till "årets motor" från Ferrari

Hårdtest av UV-Triple+, Den svensktillverkade härdlampan för bilglasreparationer

Unikt kombinationsljus

Hjulinställning - ACTIA 3DLite

Fokus på verkstäder: Bli redo för besök från Arbetsmiljöverket

Nytt effektivt sätt att kolla oljemängden i faten!

Actigas 400 - Fyrgasmätare med display för bensin.

Sänd till en kollega

0.111