23948sdkhjf

Glasmästarnas egen snilleindustri

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Stenskottslagningar har blivit ett allt vanligare alternativ till rutbyte. En som tillverkar utrustning för reparation är Autoglass Restore i Örebro. Komponenterna är minst sagt kluriga.

Blicken är koncentrerad när Håkan Rönnholm vant demonstrerar hur man lagar ett stenskott i en vindruta. Utrustningen är hans egen, utvecklad av och marknadsförd genom hans företag Autoglass Restore i Örebro.

– Det är varumärket för våra egna produkter inom bilglasrenovering. Det är inte bara reparationer, utan också restaurering av bilglas, berättar Håkan mellan handgreppen.

Injektorn fyller sprickbildningen och snart syns bara ett skugga av det tidigare så elaka stenskottet. Autoglass Restore är ett ganska nytt företag, men Håkan har sysslat med bilglas ganska länge.

– Jag började med stenskottsreparationer 1991. På den tiden var det inte många som jobbade med reparationer och de som fanns, de använde diverse mystiska metoder. Vi använde ett amerikanskt system, som jobbade med just vakuum kontra tryck precis som våra egna injektorer. Då tog vi över marknaden här i Örebro, vi fick in alla bilfirmor och resultaten var lysande. Det var lätt att plocka marknad på den tiden.

Det var startskottet för Håkan och snart hade han fyllde han inte bara stenskott utan började också byta rutor, rutor som var för illa skadade för att kunna lagas.

– Jag visste ingenting om bilglas, mer än det jag hade reparerat. Men jag tänkte väl att det skulle nog gå. Min verktygsarsenal för att byta rutor, det var ett snöre och en skruvmejsel. Till slut hade jag tre glasmästerier igång: ett i Örebro och två i Karlstadsområdet.

Nu är glasmästerierna sålda och i stället fokuserar Håkan på att tillverka utrustning för att reparera och restaurera bilglas.

– Vi startade i slutet av 2016 och i början var det trögt. Då slogs vi med leverantörerna för att få igång serieproduktion, hela Sverige gick på högkonjunktur och vi hamnade sist i kön. Det har att göra med att man inte vågar beställa i tusental, vi beställde små serier för att se att vi hade hamnat rätt och att allting fungerade.

Sedan lossnade proppen. Ryds Bilglas med verksamheter i Skandinavien och England bankade på dörren och har nu skrivit avtal med Autoglass Restore och man säljer också till länder som Japan, Portugal och Tyskland. Bakom det ligger dels den sinnrika injektorn, men också en helt ny typ av UV-lampa som används vid härdningen.

– Först hade vi en ficklampa. Den var väldigt effektiv, men kanske lite för enkel. De flesta kunder önskade sig någonting som såg mer professionellt ut än att stå med en ficklampa i handen. Då började vi utveckla en helt ny UV-lampa.

Med hjälp av en extern konsult utvecklade Håkan en lamparmatur med dioder som lyser på lagningen med ökande intensitet, för att härdningen ska bli så bra som möjligt.

– Det följer en rapport om hur de här limmen egentligen ska härdas. Den går ut på att man börjar med svag bestrålning och sedan trappar upp till full styrka. Så nu lyser lampan med låg effekt i tio sekunder, sedan stegar den upp under tio sekunder och lyser sedan med full effekt de sista tio sekunderna. På 30 sekunder få vi total genomhärdning och jättefina resultat.

Men Håkan låter sig inte nöjas. Injektorerna och utrustningen utvecklas hela tiden med små förändringar och små förbättringar. Dessutom lanserar man snart en metod för att slipa repiga bakrutor och så småningom kommer man också att släppa en helt ny produkt.

– Men den kan jag inte berätta någonting om. Vi får faktiskt inte säga någonting, för vi har tänkt söka patent. Det handlar om en helt ny produkt inom stenskottslagning som kommer att kunna hjälpa alla oavsett vilket reparationssystem det handlar om, säger Håkan.

Nog låter det spännande. Det finns visst kvar ett korn av svensk snilleindustri trots allt.

Mer om: glas
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ford presenterar helelektriska Mustang Mach-E

För första gången på 55 år utvidgar Ford Mustang-familjen med Mustang Mach-E. Modellen lanseras i Sverige under 2020 och är en del av ett omfattande sortiment av elektrifierade modeller.

Volkswagen fortsätter investera för framtiden

Ny krockkudde för sidokollisioner

SFVF gillar Miljöpartiets förslag om etanol- och gaskonvertering

Göteborg världens sjunde mest bilvänliga stad

Det kan komma som en chock för alla som försökt navigera mellan alla spårvagnar, men Göteborg är faktiskt världens sjunde mest bilvänliga stad, enligt en undersökning som den Frankrike-baserade bildelsförsäljaren Mister Auto låtit utföra.

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Nyhetsbrev

Rodin FZed är nästan Formel 1

Arkiv

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Se alla Företagens egna nyheter

Toyota Corolla Sedan dragkrok

Kan inkomsten i ditt företag förbättras och med hur mycket?

Peugeot Partner + Berlingo + Combo Dragkrok

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

Sänd till en kollega

0.292