23948sdkhjf

Så gör bilhandlare elbilsbonusen verkningslös

Genom att sälja nya elbilar till norska köpare så snart som möjligt efter att miljöbilspremien är utbetald sätter vissa handlare här hemma i praktiken subventionen ur spel. På MRF efterlyser man ett mera träffsäkert regelverk.

Somliga av de bilföretag som har nya elbilar i sitt utbud säljer direkt till norska köpare i stället för till svenska kunder. Och norrmännen är stabila kunder som är ute i god tid:

Det är medveten upphandling från Norge. Man går in och säger att när miljöbonusen är utbetald så köper jag gärna din bil och då handlar det om bilar som är mellan sex månader och ett år gamla, förklarar MRF:s vd Tommy Letzén i en intervju med Sveriges Radio.

För de svenska handlarna gäller det att ha elbilarna ute på en kort leasingperiod eller omsätta dem på annat sätt, så att man kan ta del av elbilsbonusen på 60000 kronor, förklarar Tommy Letzén för Motormagasinet:

Handlaren ser till att hämta hem de 60000 kronorna och sedan säljer han bilen till den norska köparen för nära bruttopriset.

Tommy Letzén tycker att elbilsexporten till Norge visar på uppenbara brister i de politiska styrmedlen när det gäller elbilar:

Ur ett svenskt perspektiv tycker vi för det första att det är för bedrövligt att vi inte har ett system som gör att incitamenten följer bilen över tiden. Och för det andra är det förstås negativt för miljön att de här bilarna inte stannar kvar i Sverige. Sedan är det ett problem för alla servicetekniker som fått utbildning på elbilar och hybridbilar, att de knappt har några bilar att skruva i.

Sedan är det, förklarar Tommy Letzén, helt lagligt att exportera nästan nya bilar till Norge:

Det vi kan göra är att för myndigheterna peka på vilka konsekvenser det här får. En del handlare har också insett att det här är kortsiktiga pengar. Vi har faktiskt en efterfrågan på el- och hybridbilar i Sverige som är större än tillgången på de här bilarna.

Ett problem för bilhandeln i Sverige är att man har dåliga förutsättningar att tänka och agera långsiktigt, menar Tommy Letzén. Fordonsskattepolitiken har i många år präglats av kortsiktighet och byte av färdriktning vilket har påverkat kundefterfrågan, avslutar han.

Exporten av begagnade bilar från Sverige ökade med över 60 procent förra året, enligt statistik från MRF. En bidragande orsak är kursutvecklingen, med en allt billigare svensk krona i förhållande till bland annat Euron och Dollarn.

FAKTA Reglerna för miljöbilspremien
Premien betalas ut till den som köper och ställer på en ny supermiljöbil. En förutsättning är att man inte har fått något annat statligt eller kommunalt stöd för förvärvet av den aktuella bilen.

För företag gäller också att man inte får vara föremål för ett betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.

Med ny menas att bilen inte får ha tagits i bruk tidigare, vare sig i Sverige eller i annat land.

Om du köper en ny supermiljöbil hos en bilhandlare som redan har ställt på bilen, betalas premien ut till bilhandlaren.

Både privatpersoner, företag och offentlig sektor kan vara berättigade till supermiljöbilspremien.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157